Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
lydnivå kan jeg være med på, men det gjelder jo bare når noen er til stede.

 

Strømforbruk er bare gyldig argument når man allikevel ikke har noen form for oppvarming i rommet. Noe som er skjeldent på denne tiden av året. Men jeg mår innrømme at det var unødig varmt på stua når jeg kom hjem på ettermiddagene i sommer og dual-coren sto og folda på full guffe. Nå er det kaldt og det første jeg gjør når jeg kommer hjem er å sette på mer varme.

 

Brannfare = paranoid. men første og siste argument jobber litt mot hverandre. Lyd tilsier at PC ikke skjenerer noen når ingen er til stede og "brannfare" argumenterer for at den kun skal stå på når noen er til stede.

 

Men nå er det jo sånn at det er de som betaler regninene som bestemmer reglene, samme hva de handler om (selv de reglene som ikke påvirker regningene). Og da er jeg glad for at jeg betaler regningene mine selv. Og det kunne ikke falle meg inn å slå av en eneste PC i leiligheten => 4 stykker hvorav 3 står og folder 24/7.

Jo, strømforbruk er et argument. Det er oftest kun ett komponent som jobber. Likevel må alt annet stå og snurre. Det er energisløsing. En enkel resistansovn er mye mer effektiv, siden all energien går til varme. På PC blir det vel f.eks 90W fra prosessoren, og 70W som ikke gjør noe. Om du har vedfyring vil det heller ikke merkes, og varmepumper er tre ganger mer energieffektiv enn resistansovner og mye mer en PC med F@H.

Lenke til kommentar

Den statestikken er lite å stole på der man har få brukere som har lagt inn data. Ta en titt på der der er mange brukere på samme "system" så ser du hvor stor spredning det er. den sorterer også pr prosjekt. jeg synes i alle fall det er utrolig vanskelig å få noe fornuftig ut av den.

Lenke til kommentar

Det er nok litt sårbart for kvaliteten på brukerrapporteringen. Det er mange kompliserte faktorer bl.a. hvor rask RAM man har som virker inn på foldingen.

 

Når det gjelder singel-kjerne konsollen kan jo PPD variere med en faktor på 1:10 eller mer fra WU til WU. SMP gir mer forutsigbar uttelling.

Lenke til kommentar

jo det er det og, men det at de deler opp på prosjektet er uhensiktsmessig. Filtrer på en bestemt prosessor for å se om ditt eget oppsett er tregt eller ikke og du får "gjennomsnittlig" ppd pr. prosjekt med 1-3 inleverte verdier pr prosjekt. Vanselig å se spredning når man tar gjennomsnittet av ett tall. Hvis jeg vil finne ut om en prosessor er bedre eller dårligere enn en annen er det mest aktuelt å se på arbeditet over tid fordelt over forskjellige prosjekter. Det er jo det som forteller hva prosessoren i praksis yter. Hele statestikken er lagt opp rundt "hvor mye yter ett bestemt prosjekt på forskjellige oppsett" ikke "hvor yter forskjellige oppsett for FAH".

Lenke til kommentar

Det går an å sortere data på flere måter der, man trenger ikke se på gjennomsnitt for en prosessor.

 

Man kan velge all historic scores og se på ett prosjekt på ulike platformer, f.eks.:

 

http://www.fahinfo.org/index.php?allscores...se&offset=0

 

Edit: Noen av brukerne er også sentrale bidragytere på http://forum.folding-community.org og vet nok hva de driver med. Man kan se an hvem som har rapportert også.

Endret av Gaervern
Lenke til kommentar

fortsatt resultat pr prosjekt. Det jeg savner er å kunne liste totale gjennomsnitt forskjellige prosessorer uten at man deler opp pr. prosjekt (WU-nummer). Det er marginalt nyttig dersom man skulle ønske å se om man er over eller under gjennomsnittet på nøyaktig det prosjektet du kjører akkurat nå, men når man ser på gjennomsnittlig PPD for sitt eget oppsett er det vel som regel ett gjennomsnitt over flere forskjellige WUer. Da må man gjøre en hel masse ekstra beregniger på de resultatene som listes på fahinfo.

 

Fiktivt eksempel: jeg er usikker på om jeg vil ha Intel Core 2 Duo eller en AMD Athlon 64 X2 i mitt neste oppsett. Hvordan bruker jeg fahinfo til å raskt finne ut hvilke av disse som yter best på FAH?

Lenke til kommentar

Skulle til å trekke fram den som marginalt nyttig. Det som er dumt med denne er at man må spesifisere helt ned på core og frekvens på begge noe som gjør at man fort kan velge noe med svært dårlig statistisk data. og dermed få et resultat som ikke har så veldig mye med virkeligheten å gjøre. Det hadde vært så utrolig mye mer nyttig å hatt en buyers guide på listeform som ga resultat i PPD/GHz (som på noen av de andre listene) med en post pr CPU-variant de har i systmet sitt. Hvis man skal bruke den grafiske buyers guiden og gå gjennom en håndfull aktuelle eksempler mister man fort oversiktn. Får man de listet og kan sortere lista etter CPU eller CPU-Core eller PPD/GHz får man et mye klarere bilde.

 

Er egentlig ute etter "all historic scores" med kolonnene; Core, CPU Manufacturer, CPU, Type, CPU Core, PPD, PPD/GHz. Altså summert opp over alle prosjektene, brukerene og forskjellige frekvenser. Da kan man kjapt sortere CPUer bassert på ytelse.

 

 

Det virker på meg som om personene bak dette har vært mer ute etter å vise hvordan forskjellige WUer avviker fra Benchmark på forskjellige systemer enn å vise hvordan forskjellige systemer yter.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Det er mulig du finner alle de dataene du ønsker å finne. Jeg har i alle fall aldri fått noe serlig matnyttig ut av de. Det som er mest matnyttig er grafene på bouersguide, men den føler jeg at jeg må knote så mye frem og tilbake i at det slutt gir meg veldig lite uansett.

 

Fint for deg hvis du føler det er en nyttig site. For meg er det for mye fokus på å knutte statestikken mot bestemte WUer, noe jeg finner lite interesant i det lange løp.

Lenke til kommentar
Jo, strømforbruk er et argument. Det er oftest kun ett komponent som jobber. Likevel må alt annet stå og snurre. Det er energisløsing. En enkel resistansovn er mye mer effektiv, siden all energien går til varme. På PC blir det vel f.eks 90W fra prosessoren, og 70W som ikke gjør noe. Om du har vedfyring vil det heller ikke merkes, og varmepumper er tre ganger mer energieffektiv enn resistansovner og mye mer en PC med F@H.

En PC avgir like mye varme pr tilført energienhet som en elektrisk ovn. Nesten all energi (~99%) som tilføres en PC blir til varme inni kabinettet. Den lille resten (~1%) består av kinetisk energi (luftstrøm ut av kabinettet) som blir til varme i umiddelbar nærhet av PC-en i form av varmeutvikling pga friksjon ved oppbremsing av luftstrømmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...