Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvilken server har du som gir så mye?

Jeg har en 12-kjerne Xeon ES som ligner litt på 2696v2, og to 2650 v3, eller noe slikt.

Så PPD er samlet på fra 2 servere altså., en med førstnevnte og den andre som 2 x 2650? Dine chipper er jo en og 2 generasjoner nyere og gruser de jeg har, så da er det ikke rart de gir 700 WU PD.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du overvurderer forskjellene mellom generasjonene. Ytelsen i NaCl er lineært skalerende, såvidt jeg vet :) skal ikke ha noe å si om man har ytelsen fordelt over to maskiner kontra en. Jeg merker hvertfall ikke all verdens forskjell på v2 og v3... og kan ikke huske at da mine v4 var oppe var det merkbart raskere enn v2 og v3.

Lenke til kommentar

Husker fra mitt siste år med folding da v2 av chippene kom, hvor de gjorde en formidabelt bedre jobb enn foreks mine hvis man sammenlignet chip mot chip. Jeg mener det finnes en liste ett sted på nettet, men husker ikke hvor. Og nacl er vel ikke veldig mye annerledes enn vanlig folding på cpu?

Lenke til kommentar

Husker fra mitt siste år med folding da v2 av chippene kom, hvor de gjorde en formidabelt bedre jobb enn foreks mine hvis man sammenlignet chip mot chip. Jeg mener det finnes en liste ett sted på nettet, men husker ikke hvor. Og nacl er vel ikke veldig mye annerledes enn vanlig folding på cpu?

NaCl er noe helt for seg selv. Som MrHorgen sier er det flat sats og ingen bonus pr WU. I tillegg er det ikke ett prosjekt de satser stort på å tilpasse de ulike plattformene. Dette ser vi ved at en toppmodell av i5 eller i7 på 1150 og 1151 Socket kan gjøre det ganske bra sammenliknet med x99 og Xeon osv.

I grunn er NaCl en forgjenger av modellene som nå er ute for mobile plattformer. Potensialet ved en avtale opp mot drømmen Apple eller Samsung osv ville vært av en helt ny dimensjon for F@H i sin helhet. Ergo ble det tidlig klart at utvikling innen dette området ville være neste steg for veien videre.

Stanford har forstått dette for lenge siden, og de jobber målbevisst. På samme måte som da de gikk over til GPU. Enkelte hadde sine teorier, men summen ser vi i dag. En samlet regnekapasitet som aldri har vært større i F@H sin historie. 

Med andre ord, NaCl har sin verdi, men den er å regne som ett skritt på veien videre. Og det er av særdeles stor betydning når de nye løsningene blir presentert som følge av utviklingen (har ikke kommet dit enda). Hver enkelt WU på NaCl derimot har mikroskopisk verdi for forskningen i dag VS WU pr GPU.

Utvikling  :love:

Lenke til kommentar

Hver enkelt WU på NaCl derimot har mikroskopisk verdi for forskningen i dag VS WU pr GPU.

Så det er sånn at GPU folding gir mer verdi for forskningen?

PPD er lik betydningen for forskningen i dette øyeblikk.

Endret av Sn1ken
Lenke til kommentar

Vel, bonusen gjør jo at det ikke stemmer eksakt. Resultatet er eksempelvis ikke verdt 10% av det det var bare fordi du leverer det inn et par dager senere. Skal noe sammenlignes burde det være base credit-PPD mot NaCl-PPD. De hadde jo bonus på NaCl en gang i tiden, men fjernet det av grunner som ikke hadde med forskningsbidraget å gjøre: https://folding.stanford.edu/home/nacl-points-change/

NaCl uten bonus vs GPU med bonus er apples vs potatoes. Om de hadde løst cherry pickingen kunne man kanskje heller kjørt NaCl-maskiner med PPD som var sammenlignbar med GPU-riggene mange kjører i dag. Sånn ble det ikke, dessverre. Selv er jeg mer glad i CPUer enn GPUer, men jeg valgte nå å satse på poeng back in the day. BigAdv var jo artig så lenge det varte.

Eksempel fra mitt ene 980ti: P11407 har base credit på 11850p, og bruker ca 3 timer på dette. Det gir roughly PPD på 95k uten bonus. 12c24t-maskinen min har totalt 45k PPD på NaCl, og yter dermed omtrent halvparten av 980ti. To slike CPUer vil da, etter mitt skjønn, gi Stanford den samme forskningsverdien som et GTX980ti, omtrentlig.

Personlig syns jeg bonus er noe forbannet tull når "alle" får den. Selv midrange som er flere år gammelt greier jo tidsgrensene. Om man folder døgnet rundt, noe som er en absurd forutsetning når klienten står til strykkarakter for maskiner som ikke er dedikert til folding, får man mer i bonus, dog. Det skal ikke være nødvendig å pause F@H for å game, da SKAL den stå i idle mode - noe den ikke gjør. Den presser gjennom arbeid den overhodet ikke skal ha tillatelse til å utføre, da kraften trengs til andre ting.

Om de gadd bry seg kunne de nok enkelt lagt innen funksjon som gjorde at f.eks. når steam og origin starter et spill vil klienten automatisk pause seg selv, men det er for mye forlangt. Det har kostet ganske mange WU fra min side, helt ufrivillig, da jeg ikke husker å skru den av pause. Våknet mange ganger og sett at den har idlet i 16 timer, for å si det sånn, for så å la den folde 6-7 timer mens jeg er på kjemilab'en, for så å pause i 16 timer mens jeg gamer, spiser, sover osv. Nå står den jo bare og idler fordi jeg kjører med for ny driver... skulle tatt seg ut om en ikke bare kunne få core 18 på denne saken, dersom de fungerer.

/rant

• Liker 2
Lenke til kommentar

På klienten (ikke NaCl-klienten) bruk "on idle" istedenfor "pause" når du spiller. Om du da går og legger deg - og lar maskinen stå på - går du i det minste ikke glipp av en hel natt (eller mer) med folding bare fordi du glemte å unpause.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

På klienten (ikke NaCl-klienten) bruk "on idle" istedenfor "pause" når du spiller. Om du da går og legger deg - og lar maskinen stå på - går du i det minste ikke glipp av en hel natt (eller mer) med folding bare fordi du glemte å unpause.

Men, hva er så idle for F@H? Mener jeg har brukt denne før, og da stoppet den fordi jeg alltid har en youtube-tab oppe.

Lenke til kommentar

NaCl er noe helt for seg selv. Som MrHorgen sier er det flat sats og ingen bonus pr WU. I tillegg er det ikke ett prosjekt de satser stort på å tilpasse de ulike plattformene. Dette ser vi ved at en toppmodell av i5 eller i7 på 1150 og 1151 Socket kan gjøre det ganske bra sammenliknet med x99 og Xeon osv.

I grunn er NaCl en forgjenger av modellene som nå er ute for mobile plattformer. Potensialet ved en avtale opp mot drømmen Apple eller Samsung osv ville vært av en helt ny dimensjon for F@H i sin helhet. Ergo ble det tidlig klart at utvikling innen dette området ville være neste steg for veien videre.

Stanford har forstått dette for lenge siden, og de jobber målbevisst. På samme måte som da de gikk over til GPU. Enkelte hadde sine teorier, men summen ser vi i dag. En samlet regnekapasitet som aldri har vært større i F@H sin historie. 

Med andre ord, NaCl har sin verdi, men den er å regne som ett skritt på veien videre. Og det er av særdeles stor betydning når de nye løsningene blir presentert som følge av utviklingen (har ikke kommet dit enda). Hver enkelt WU på NaCl derimot har mikroskopisk verdi for forskningen i dag VS WU pr GPU.

Utvikling  :love:

Jeg mente vel mer i forhold til ytelse / belastning på maskinvare. Nacl bruker omtrent samme strømtrekk fra veggen som bigadv gjorde i sin tid.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

376.09 har landet. Noen som har testet? :)

Edit: ifølge en nvidia-dude har de ikke fikset dette...  "We still have not resolved this issue."

Jeg kan godt ta på meg oppgaven med å teste. Har 2x1080 som folder sånn passe stabilt. Gir beskjed når jeg har fått det ordnet  :thumbup:

Lenke til kommentar

Siden det tok 1 sek å laste ned driveren så testet jeg den nå. 

Starter folding, så drar jeg på jobb en time.

Poster resultatet her før 23

e log.txt
20:40:31:WU02:FS02:0x21:Folding@home Core Shutdown: BAD_WORK_UNIT
20:40:32:WU00:FS01:0x21:*********************** Log Started 2016-11-28T20:40:31Z ***********************
20:40:32:WU00:FS01:0x21:Project: 11802 (Run 0, Clone 8, Gen 73)
20:40:32:WU00:FS01:0x21:Unit: 0x000000498ca304e85829f603302ec118

post-64596-0-52641400-1480365658_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...