Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Anbefalte innlegg

Hvor mye PPD får man fra et 1070 og en i5 6600k, egentlig? Jeg er i en situasjon nå hvor jeg kan la PCen stå på 24/7, og hvor jeg ikke betaler for strøm, så jeg tenker hvorfor ikke gjenopplive min gamle foldekonto. Det jeg imidlertid er litt redd for, er at jeg bor i, og har kjøpt PCen i USA, og derfor har ganske mye dårligere reklamasjonsrettigheter. Jeg ønsker ikke at komponentene skal dø som følge av folding og 100% last over flere måneder i strekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke overbevist for å si det veldig enkelt. 14nm burde klare bedre. Sammenliknet med 1070, så blir dette (RX480) en del svakere.

Men så ligger heller ikke disse to korta i samme pris/ytelses klasse da. GTX 1060 som kommer er også ventet å være bedre enn dette AMD kortet.

Lenke til kommentar

Hvor mye PPD får man fra et 1070 og en i5 6600k, egentlig? Jeg er i en situasjon nå hvor jeg kan la PCen stå på 24/7, og hvor jeg ikke betaler for strøm, så jeg tenker hvorfor ikke gjenopplive min gamle foldekonto. Det jeg imidlertid er litt redd for, er at jeg bor i, og har kjøpt PCen i USA, og derfor har ganske mye dårligere reklamasjonsrettigheter. Jeg ønsker ikke at komponentene skal dø som følge av folding og 100% last over flere måneder i strekk.

Skal ikke si noe sikkert, men du vil få fra 500k - 950k PPD avhengig av type prosjekt, så vil tippe at du i snitt ender på ca 750k PPD i snitt. Men dette har alltid endret seg noe (målet er at alle prosjekter skal gi ca samme PPD på samme type hardware, men dette avhenger av flere faktorer) og spesielt i overgangen til ny hardware osv.

Med ett kort i maskinen skal du slippe å bekymre deg for RMA som følge av varme. Det vil bli en enkel oppgave å holde lav temp med ett kort selv med høy OC og kortet på Luft.

Styr unna MSI Twin Frozr.. så skulle du i grunn være godt rustet for kortet i seg selv (men alt avhenger av type bruk selvfølgelig). Resten av komponentene i ditt oppsett burde holde stand samme hva (ved mindre det er ett mandagsprodukt, eller ett billig produkt av lavere kvalitet).

Alle bidrag mottas med stor takk  :love:

Endret av Sn1ken
Lenke til kommentar

Med ett kort i maskinen skal du slippe å bekymre deg for RMA som følge av varme. Det vil bli en enkel oppgave å holde lav temp med ett kort selv med høy OC og kortet på Luft.

Styr unna MSI Twin Frozr.. 

Det kan fort være 10 grader forskjell på skjermkortet bare man bytter fra et kabinett til et annet da. Stor forskjell mellom mine Fractal Define R5 og CM Storm Trooper på skjermkort temps.

Så du og Stian fortsatt anbefaler folk å ikke kjøpe MSI korta? Nizzen er i allefall så fornøyd med sitt MSI 1080 Gaming X at han kjøpte et til av det. Han har jo vannblokker da (eller skal ha) på dem. Men alene skal den nye kjøleren til MSI både være stillegående og yte bra i følge andre tester også. Så er din erfaring annerledes?

Lenke til kommentar

Styr unna MSI Twin Frozr.. 

Det kan fort være 10 grader forskjell på skjermkortet bare man bytter fra et kabinett til et annet da. Stor forskjell mellom mine Fractal Define R5 og CM Storm Trooper på skjermkort temps.

Så du og Stian fortsatt anbefaler folk å ikke kjøpe MSI korta? Nizzen er i allefall så fornøyd med sitt MSI 1080 Gaming X at han kjøpte et til av det. Han har jo vannblokker da (eller skal ha) på dem. Men alene skal den nye kjøleren til MSI både være stillegående og yte bra i følge andre tester også. Så er din erfaring annerledes?

MSI korta er som en drøm sammenliknet med de fleste andre kort om du kun skal ha ett. Da vil jeg faktisk si at det er i en klasse for seg, og kan absolutt anbefales. Men om du vil unngå RMA for alt i verden, så er de viftene fortsatt svake. På 9xx serien var viftene innaktive frem til si 60 grader, men en vifte startet å jobbe ved litt temps. Så koblet først den andre viften inn ved ende høyere krav til kjøling. Dette medførte etter hva jeg har erfart at man etterhvert ble stående med en fungerende vifte, som betyr dårlig kjøling.

I den store sammenheng er dette bagateller, og alle har vi ulike "krav". Vil på ingen måte fraråde mannen i gata å kjøpe MSI Twin, men alle med angst for RMA, og alle som tenker å kjøre SLI, samt de som har høye krav til kjøling over tid med høy belastning over tid.

Mine MSI 290X kort av denne typen fikk også redusert effekt på vifte frem til det til slutt klokket ned på heltid. Frem til det skjedde var det meget stillegående og kjøling var ikke ett problem så lenge kortet fikk tilgang på nok luft i kabinettet.

Endret av Sn1ken
Lenke til kommentar

Vil på ingen måte fraråde mannen i gata å kjøpe MSI Twin, men alle med angst for RMA, og alle som tenker å kjøre SLI, samt de som har høye krav til kjøling over tid med høy belastning over tid.

Skjønner, men i det tilfellet er det nok best å velge referanse/FE utgaven da :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å skrote 1080 evga sc på elretur og sette inn FE i hjemme-pcen igjen, så ja. 

FE er desidert best som dedikert-pc-gpu. 

Som du vet, og som vi har diskutert før her, så er det annerledes for slike foldere som deg som har eget rom/lokale til å ha foldemaskinene på. Jeg har mine to i stua der jeg er mest, og da betyr støynivå mer for meg. På så måte vil et custom kort være bedre. Jeg prøvde to 980Ti referanse kort i fjor fordi jeg fant ut fra nettet at det er best når man skal ha SLI. Ikke at de lagde noen fæl motor lyd ellerno sånt, men hørte et godt WHOOSHH fra dem, mer enn fra MSI custom kjøleren. Så ble retur på dem.

Mulig Founders Edition kjøleren er bedre, men den kan da ikke være  mye mer stillegånde fra den forrige referanse kjøleren?

Edit : Så er det forskjell mellom watt forbruket mellom 980Ti og 1080 da. Når 1080Ti kommer som også har 250W TDP, så vil nok FE kjøleren få mer problemer med å kjøle den ned, og da støye mer...

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Jeg har 4k skjerm, så merker faktisk forskjell selv til min bruk. Blir bedre respons med SLI.

Det blir støv i maskinen da den står under trappa og fungerer som en varmeovn. Men har det relativt rent og ryddig, så helt ille blir det ikke. Men nå trenger den definitivt en liten "vask" (støvet synes ikke så godt på bildene, men det er der).

Endret av Sn1ken
Lenke til kommentar

Jeg har 4k skjerm, så merker faktisk forskjell selv til min bruk. Blir bedre respons med SLI.

Har 4K skjerm selv og merker ikke forskjell. Aldri hørt om at SLI har noe som helst å si for å gjøre Windows GUI'et mer responsivt, så den var ny  :wee:

Jeg bruker den til annet enn kun windows skrivebord selv om jeg ikke spiller. Hehe.

Her er ett bilde hvor PSU kommer med.

post-326544-0-91930300-1467468237_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg bruker den til annet enn kun windows skrivebord selv om jeg ikke spiller. Hehe.

Ja f.eks noen Adobe og andre programmer kan bruke GPU kraft, men ikke SLI. Akkurat som at et spill må ha en SLI profil for å utnytte det, så må vel et GPU aksellerert program også. Hvis jeg tar feil her, så send meg gjerne til dokumentasjon som viser noe annet :)

Lenke til kommentar

Ja f.eks noen Adobe og andre programmer kan bruke GPU kraft, men ikke SLI. Akkurat som at et spill må ha en SLI profil for å utnytte det, så må vel et GPU aksellerert program også. Hvis jeg tar feil her, så send meg gjerne til dokumentasjon som viser noe annet :)

Det hender at jeg kjører Benchmark for nysgjerrighets skyld, også har jeg en venn som har gjort sitt ytterste for at jeg skal spille litt BF (noe jeg har testet litt, men ble ikke bitt av basillen). Men generelt så har jeg liten eller ingen bruk for SLI som du sier. Før jeg fikk vannkjøling så "følte" jeg at broen stabiliserte kortene (i ett stående kabinett får tyndekraften litt påvirkning), samt at jeg hadde muligheten til å aktivere SLI om jeg skulle ønske det (når resten er på plass, så skader det vell ikke å ha en bro i tilfelle).

Lenke til kommentar

Da har jeg ordnet litt på riggen hjemme. Dro en tur innom Digitalimpuls og kjøpte noen røde sleeves for PCIe (de som fulgte med var sykt stive).

attachicon.gifRigg_.jpg

attachicon.gifRigg_A.jpg

attachicon.gifRigg_D.jpg

Har samme kabinett men det er helt sort. Skal bytte ut en av radiatorene de kommende dagene. Tenker EK 480XTX blir lagt på hylla inntil videre og inn med EK XE480 i push pull... Venter fortsatt på vifter. Kan legge ut noen bilder mens jeg arbeider med det. :) 

Lenke til kommentar

Vedlikehold i man cave, labert med ppd imorgen/kveld, men for å få det bedre 

Alle kortene er ikke med, men utdrag fra idag. 

Fortsatt 1080 på topp, så 1070, så 980ti, så 970. 

Dette er da ikke i overklokket hjemmerigger, men random dedikert 1151,pcer. 

post-64596-0-72201100-1467580870_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...