Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tipper sparepærer er en del dyrere og skaper mere forurensing fra produskjon enn vanlige pærer? en del dyrere i innkjøp er de ihvertfall. Så for slike som meg som bor i en liten leilighet hvor jeg kun fyrer med strøm så er ikke det noe poeng med sparepærer.

 

litt ot men....

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, man kan jo se på alle de andre miljøaspektene, men nå var det, om jeg ikke tar helt feil, snakk om CO2 og klimaendringer. Vet ikke om du fyrer om sommeren jeg, men hvis ikke så er det i høyeste grad et poeng, og de vil raskt spare seg inn i form av lavere strømregning...

[/Off topic]

Lenke til kommentar
tipper sparepærer er en del dyrere og skaper mere forurensing fra produskjon enn vanlige pærer? en del dyrere i innkjøp er de ihvertfall. Så for slike som meg som bor i en liten leilighet hvor jeg kun fyrer med strøm så er ikke det noe poeng med sparepærer.

 

litt ot men....

7644508[/snapback]

Sparepærer er litt dyrere ja, men vare mange ganger lengre enn vanlige pærer, og bruker betraktelig mindre strøm.

 

ser ingen grunn til at produksjonen av de skal skape mere forurensing, og tviler egentlig sterkt på det (er jo et produkt laget for miljøet)

Lenke til kommentar

Alle PCene jeg folder på ville stått på 24/7 uansett. Og siden det er mye mer enn prosessoren i Pcen som trekker strøm så er det faktisk ikke så mye mer effekt forbruk om den står å idler eller går på full load. (tror jeg fant ut at min AMD64 ligger på ca 50W i diferanse der). Dersom jeg glemmer å slå av lyset på kjøkkenet og stua når jeg går på jobb synder jeg mer mot miljøet enn ved å la PCen st å gå i kjelleren. Men det er jo klart at uansett hvor lite det er så er det mer enn ved å ikke folde. Da har man vurderingen med fyring på vinteren som veier opp (ihvert fall i en leilighet med kun elektrisk fyring), men om sommeren har man ingen utskyldning for disse få kWh. men da sykler jeg på jobb og det tror jeg veier opp mer :)

Lenke til kommentar

Takk til Andlier og Jon67 for utregningene og sammenligningene. Det setter ting litt mer i perspektiv, et et annet perspektiv enn jeg hadde sett for meg.

 

Riktignok sykler eller går jeg til jobb hver dag så det er ikke noe å CO2 å spare på det i mitt tilfelle, men nå er jo ikke jeg verdens navle heller.

 

For å fremme mitt syn kunne jeg sikkert ganget opp med antall timer i døgnet og antall døgn i de 10 år (?) man forventer at prosjektet vil gå og få det svimlende tallet 876.000 tonn CO2, men det skal jeg ikke gjøre fordi det blir en dråpe i havet sammenlignet med CO2-besparelsen av å selge bilen og gå/sykle til jobb i 10 år for samtlige foldere.

 

Men takk igjen for perspektivet. Det er sånt man lærer av så man forhåpentligvis ikke fokuserer for mye på feil ting i framtida. "Velg mine slag" som det heter på det døende norske språket.

 

Moralen er: Fold i vei og kos dere med varmen det gir.

Lenke til kommentar

Perspektiv er en fin ting. Jeg forsøker enda en sammenligning for å sette ting i perspektiv:

 

Den samlede folding i industrialiserte land gir et årlig CO2-utslipp som er mer enn 1 million ganger mindre enn de respektive lands årlige CO2-utslipp pga personbiltransport (et overslag andre kan finregne på). Det er mye viktigere å arbeide for et teknologisk regimeskifte i transportsektoren enn å vurdere skadene av folding, som overhodet ikke er målbare. Norge kan vise vei ved å sette av 1% eller mer av det altfor store oljefondet til forskning, utvikling og implementering av brenselsceller i personbiler og busser. I første omgang kan disse drives av metan, som er den fossile energibærer som gir lavest CO2-utslipp, og etterhvert kan man gå over til hydrogendrift, som gir 0 CO2-utslipp. Dette er virkelig noe å jobbe for, og det er en skam at rike Norge ikke gjør mer.

Endret av jon67
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nå er det bare å stå på folkens! Nå tok hardware-teamet nettopp igjen GruntvillE.CoM på lista, og vi er på 47'ende plass! Super innsats til de av dere som folder!

 

Og til alle andre: Bli med dere også!!

7738630[/snapback]

Woohooo! Har vi noe mål på plasseringslisten?
Lenke til kommentar

hehe.

 

Når jeg begynnte for snart ett år siden lå vi 40. plass

tror vi egentlig går litt mere bakover enn framover desverre.

Det hjalp mye, veldig mye med den artikkelen i sommer. Tro vi nærmet oss så lavt som 15k om dagen men var over 40k litt etter artikkelen og så sank det litt men vi har vel holdt oss over 30k siden da.

Så med med en liten bump av artikkelen og hvis den er vellykket denne gangen og så kansje 50k er en mulighet? er jo vinter og greier.

Lenke til kommentar

Litt reklame på HW.no hadde sikkert ikke gjort noe nei, har tenkt litt på og fyre opp F@H på skjermkortet engang men er litt usikker, hører skumle rykter om at det er litt problematisk med spill og slikt, det må skrues av altså.

litt synd siden spillerutinene mine er litt rare, ville blitt mye strev etter en stund :p

 

Noen som vet om det går med F@H+Armadillo Run samtidig uten problemer? (kvalitets spill :D)

Lenke til kommentar

fant ut det ja...

 

installerte dette på htpc'n...

Den er vannkjølt så det ikkje blir noke støy av den.

Nå på vintern er jo det samme om pc'n er av eller på, load eller idle...

 

Kor lang tid bruker ein pentium D normalt sett på ei sånn oppgåve?

Har mekka sånn dualcore sak, med 2 mapper osv på den.

Lenke til kommentar
fant ut det ja...

 

installerte dette på htpc'n...

Den er vannkjølt så det ikkje blir noke støy av den.

Nå på vintern er jo det samme om pc'n er av eller på, load eller idle...

 

Kor lang tid bruker ein pentium D normalt sett på ei sånn oppgåve?

Har mekka sånn dualcore sak, med 2 mapper osv på den.

7747215[/snapback]

 

Det kommer ann på klokkefrekvens, men standardmaskinen til F@h kjører singlecore p4 på 2,8GHz og det er definert til å gi 110 poeng per dag. En normal-stor WU på 300-400 poeng vil da ta 3-4 dager. Det finnes mindre work-units også, som tar under en dag (for systemer med lite minne og slikt). Men de gir tilsvarende mindre poeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...