JadaNei Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Er dt noen dere som kjører Ubuntu på snurredik, altså ikke SSD? Fordi jeg har et problem når maskkinen har foldet et døgns tid halveres PPD elller med andre ord går poengene ned fra ca 100k til litt over 50k på hvert kort. Det bør nevnes at disken er gammel, tror den er produsert i 2003. Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 @Kjetil: 128.143.199.97 ser nå ut til å være i drift, har fjernet beta på 1 PC og får se om jeg får ned 9201 om få minutter. Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Er dt noen dere som kjører Ubuntu på snurredik, altså ikke SSD? Fordi jeg har et problem når maskkinen har foldet et døgns tid halveres PPD elller med andre ord går poengene ned fra ca 100k til litt over 50k på hvert kort. Det bør nevnes at disken er gammel, tror den er produsert i 2003. Snurredisk og feil filformat var et stort problem på bigadv og det nyeste formatet (etc4?) var problemet. Det forårsaket en times pause fra ferdig WU til sending. Lenke til kommentar
JadaNei Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Er dt noen dere som kjører Ubuntu på snurredik, altså ikke SSD? Fordi jeg har et problem når maskkinen har foldet et døgns tid halveres PPD elller med andre ord går poengene ned fra ca 100k til litt over 50k på hvert kort. Det bør nevnes at disken er gammel, tror den er produsert i 2003. Snurredisk og feil filformat var et stort problem på bigadv og det nyeste formatet (etc4?) var problemet. Det forårsaket en times pause fra ferdig WU til sending. Man jegkjører den på riggen med fire skjermkort hvaslags filformat bør jeg bruke har ext4 Lenke til kommentar
War Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Grei den da, slapp å velge dette selv ved nyeste ubuntu. Testet nettleserfolding , gikk ned 100.000 PPD på 980SLI-riggen. Det blir ren cpu-foldemaskiner eller amd-maskiner som det egner seg til. Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Man jeg kjører den på riggen med fire skjermkort hva slags filformat bør jeg bruke har ext4 Ext4 var det det het og det var filformatet som rotet det til. Ext3 fungerte mye bedre. Sjekk loggen og se hvor lang tid det tar fra ferdig foldet WU til den er mottatt og kvittert ut av Stanford. Poengene regnes fra WU tildeles til den er mottatt og reduseres fort når tida flyr. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 @Kjetil: 128.143.199.97 ser nå ut til å være i drift, har fjernet beta på 1 PC og får se om jeg får ned 9201 om få minutter. Jepp har sett det, men kjører nå nacI på den og vil gjøre det en stund til. Gpuene vil være av til søndag. Men hos meg funker 9201 en stund, så mange timer pause. Lenke til kommentar
JadaNei Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Man jeg kjører den på riggen med fire skjermkort hva slags filformat bør jeg bruke har ext4 Ext4 var det det het og det var filformatet som rotet det til. Ext3 fungerte mye bedre. Sjekk loggen og se hvor lang tid det tar fra ferdig foldet WU til den er mottatt og kvittert ut av Stanford. Poengene regnes fra WU tildeles til den er mottatt og reduseres fort når tida flyr. Skal gjøre det i morgen, er ikke hjemme. Takk for gode svar men trur du det lønner seg i å investere i en SSD? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Er dt noen dere som kjører Ubuntu på snurredik, altså ikke SSD? Fordi jeg har et problem når maskkinen har foldet et døgns tid halveres PPD elller med andre ord går poengene ned fra ca 100k til litt over 50k på hvert kort. Det bør nevnes at disken er gammel, tror den er produsert i 2003. Snurredisk og feil filformat var et stort problem på bigadv og det nyeste formatet (etc4?) var problemet. Det forårsaket en times pause fra ferdig WU til sending. Har fixset det på min linux box, men gjelder det også på gpuene. PS: Kjører ext4. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Masse gode foralg her, men jeg er litt tom for penger og kunne trenge å selge. Viderer har jeg et mediasenter, som star på hele døgnet, med en AMD fm2+ 5600 som jeg regner med at skal klare et gtx 970-980. PS er student og har vært det så lenge at jeg ikke får mere støtte fra Lånekasssen Hva er pris ant da? Lenke til kommentar
War Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 hvilke cpuer? Betalte vel 5000-7000 pr cpu da jeg kjøpte mine servere. Lenke til kommentar
JadaNei Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) det er fire stk. E5-4640 tror jeg betalte i overkant av 10000kr for alle. De var ganske mye "billigere" enn 4650. Men jeg var innom nextren.no og har brukt rundt 14000kr på samme buildet derfra. maskinene har 64GB 1600mhz ECC ram Endret 25. februar 2015 av JadaNei Lenke til kommentar
War Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Har ubuntu opp i halsen, 2 av maskinene kunne jeg legge inn chrome på, de 2 andre maser om libxss1-error og bare jalla. Finner seff 30 guider som fikser det, men ikke på mine pcer For å ikke snakke om det forbanna passordet ubuntu skal ha bare man trykker på noe, får noia Lenke til kommentar
srbz Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 (endret) Det meste lar seg løse med litt tålmodighet i Ubuntu, men jeg forstår godt at det noen ganger skorter på det Forsøker du å installere Chrome via en .deb-pakkefil, eller bruker du terminal all the way og installerer direkte fra repo?Linux er deilig når det først fungerer, og langt enklere å shellscripte til enn Windows (imo). Jeg har nå satt opp folderiggen min til å sjekke om FahCore_17 kjører en gang i halvtimen, deretter vente ti minutter om den ikke gjør det og sjekke på ny, og til slutt reboote hvis den fremdeles ikke folder. Så nå trenger jeg strengt tatt omtrent ikke overvåke maskinen i det hele tatt.Jeg prøvde nå, og fikk fint til å installere Google Chrome med fire linjer i terminal: wget -q -O - https://dl-ssl.google.com/linux/linux_signing_key.pub | sudo apt-key add - sudo sh -c 'echo "deb http://dl.google.com/linux/chrome/deb/ stable main" >> /etc/apt/sources.list.d/google-chrome.list' sudo apt-get update sudo apt-get install google-chrome-stable Det jeg derimot sliter med er keyboard input etter å ha installert MATE og xrdp. Jeg får bare ikke norsk tastatur. Men ettersom jeg ikke akkurat skriver lange romaner på foldemaskinen gjør det meg heller ikke allverden Endret 26. februar 2015 av srbz Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 (endret) Hva er det keh gjør som får så ekstremt lite poeng?Har en Phenom x4 965 med et 270x kjørende. Har satt den slideren helt til høyre som jeg finner på denne linken, oh hører at viftene spinner opp så noe skjer ihvertfall. Kan vel også nevne at jeg lar maskinen stå på når jeg er på jobb og om natten. Endret 26. februar 2015 av Ozelot Lenke til kommentar
srbz Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 (endret) Problemet ditt er at du ikke folder på GPU. Har du en GPU som ikke er hauggammal (2009-ish og nyere), nærmere bestemt 5000-serien fra AMD/ATI og 400-serien fra Nvidia, og oppover, kan du folde på den. Generelt er Nvidia bedre enn AMD/ATI på folding (mens det gjerne er omvendt på f.eks. bitcoin mining). Begrepet "PPD" vi bruker endel her står for points per day, altså hvor mange poeng maskinvaren din er i stand til å generere på et døgn forutsatt at du folder kontinuerlig. GPU, og da spesielt nyere GPU, genererer vanvittig mye mer poeng enn de fleste prosessorer. Min i5-750, som ligger i omtrent samme sjikte som din Phenom, lå vel rundt 2000 PPD da jeg foldet på den. Min nåværende i5-4690K ligger nok noe høyere, men neppe veldig mye. Kanskje det dobbelte, kanskje det trippelte, men det er ikke så nøye for det interesserer meg egentlig ikke. Jeg folder ikke lenger på CPU. Jeg foldet en stund på GTX 570 som ga meg rundt 30-40k PPD, mens GTX 970 i dag gir meg rundt 260-290k PPD per kort. For all del; alle monner drar, men er du statshore som resten av oss folder du på GPU, blir etterhvert lei CPU-folding og kutter det ut da det gir elendig PPD-per-watt-ratio. Det er litt synd egentlig, for CPU-og GPU-folding støtter ulike prosjekter, så Stanford har vel et ganske stort behov for at folk folder på CPU også? Om alt du har å folde på er CPU så folder du videre på CPU. Poengene du genererer som liksom skal være en kvantitativ måleenhet på ditt bidrag er vel egentlig ikke en veldig objektiv størrelse. Det viktigste er at du bidrar, og selv om du kanskje ikke genererer allverden med poeng fullfører du fremdeles work units for laget. Det teller absolutt for noe! http://www.tek.no/artikler/dette-er-folding-home/130740 edit: Unnskyld meg, det gikk meg helt hus forbi at du faktisk har et 270x i maskinen din. Når du åpner web-klienten, ser du da en egen "fane" for GPU? Se eksempel her. Ut ifra "fanene" ser du at brukeren folder på en CPU med 4 kjerner samt to stk GPU av typen GTX 780. Om du ikke ser GPU i web-klienten folder du kun på CPU. Da må du legge til GPU slik: - Høyreklikk FAH-ikonet i "notification area" nede ved klokken på oppgavelinjen, trykk "Advanced Control" - Når FAHControl åpner seg, trykk "Configure" oppe til venstre - Velg fanen "Slots" - Trykk "Add" - Merk radioboksen under "GPU". La verdiene stå på default (-1) for å la programmet velge index selv. - Trykk "OK" - Trykk "Save" - Se i FAHControl under "Folding Slots" (eller se i web-klienten) at du nå faktisk har to slots (CPU+GPU) som folder. 270X er nok ikke allverden å folde på, men det vil være en vesentlig forskjell i PPD fra hva du har med CPU alene. Merk at det kan være skikkelig bedritent å forsøke å spille på maskinen mens du folder. Du kan velge å pause foldingen manuelt mens du spiller, men da må du selv huske å skru den på igjen etterpå. Jeg gjør dette selv. Alternativt kan du sette maskinen til å folde kun ved "idle", men da vil foldingen konsekvent stå på pause mens du bruker maskinen (enten det er krevende bruk som spill, eller lett bruk som websurfing) - dvs. du "mister" foldetid (pluss bonus) når du bruker maskinen til formål den ellers helt fint takler mens du folder. Fordelen er åpenbart at du slipper å tenke videre over dette. Endret 26. februar 2015 av srbz 1 Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 (endret) Poengene hos WCG er ikke all verden, men sett i sammenheng med de øvrige der så gir 4P servere god uttelling. Jeg har etterbare 3 uker kommet til topps i teamet, og er i ferd med ¨å gjøre det samme på landsbasis, en måned eller noe mer så er jeg der. På verdenslista går det også kvikt, rykker oppover med nesten 200 plasser i døgnet, og er nå på plass 1500. Så maskinene dine bruker mindre strøm i forhold til nye a5 kontra wcg? Skjønner ikke dette jeg, derfor jeg spør. Eller kjører dere wcg i protest, om ja derfor kjører jeg nacI og ikke gpuene. Men kommer nok til å gjøre det. Vurderer også å sette 7x 3770K inn igjen. Forskjell på 13 og 5min per wu Strømforbruket er omtrent det samme med WCG som med FAH over tid. Wattmetret viser 10 - 15W mindre for en 4P 4650-server med wcg, men i og med at de nå cruncher sømløst uten avbrudd for opp og nedlasting så jevner det seg ut vil jeg tro. Opp og ned foregår nå uten opphold ved at hver kjerne cruncher hver sin jobb og det hentes ned ny før forrige er ferdig hvis du skjønner hva jeg mener. Og ja, jeg gikk over til wcg fordi jeg ikke lenger takler arrogansen til PG, og føler at serverne mine verdsettes mer hos wcg enn hos fah. Hvis du studerer statistikken (verdenslista for donorer) så ser du at jeg ikke er alene om å trekke slik maskinvare ut av fah. Se på alle som er grå her, som stort sett er det tidligere 4P-foldere, men ennå verserer mange langt opp på lista: http://folding.extremeoverclocking.com/individual_list.php?s= Endret 26. februar 2015 av -alias- Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Ja alias har og lest det i fah forumet og andre plasser, så nei du er ikke alene. War, som srbz skriver måtte jeg og bruke terminalen i fedora 21 får å få installert chrome. fikk bare feil meldinger i pakke brønnen. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Problemet ditt er at du ikke folder på GPU. Har du en GPU som ikke er hauggammal (2009-ish og nyere), nærmere bestemt 5000-serien fra AMD/ATI og 400-serien fra Nvidia, og oppover, kan du folde på den. Generelt er Nvidia bedre enn AMD/ATI på folding (mens det gjerne er omvendt på f.eks. bitcoin mining). Begrepet "PPD" vi bruker endel her står for points per day, altså hvor mange poeng maskinvaren din er i stand til å generere på et døgn forutsatt at du folder kontinuerlig. GPU, og da spesielt nyere GPU, genererer vanvittig mye mer poeng enn de fleste prosessorer. Min i5-750, som ligger i omtrent samme sjikte som din Phenom, lå vel rundt 2000 PPD da jeg foldet på den. Min nåværende i5-4690K ligger nok noe høyere, men neppe veldig mye. Kanskje det dobbelte, kanskje det trippelte, men det er ikke så nøye for det interesserer meg egentlig ikke. Jeg folder ikke lenger på CPU. Jeg foldet en stund på GTX 570 som ga meg rundt 30-40k PPD, mens GTX 970 i dag gir meg rundt 260-290k PPD per kort. For all del; alle monner drar, men er du statshore som resten av oss folder du på GPU, blir etterhvert lei CPU-folding og kutter det ut da det gir elendig PPD-per-watt-ratio. Det er litt synd egentlig, for CPU-og GPU-folding støtter ulike prosjekter, så Stanford har vel et ganske stort behov for at folk folder på CPU også? Om alt du har å folde på er CPU så folder du videre på CPU. Poengene du genererer som liksom skal være en kvantitativ måleenhet på ditt bidrag er vel egentlig ikke en veldig objektiv størrelse. Det viktigste er at du bidrar, og selv om du kanskje ikke genererer allverden med poeng fullfører du fremdeles work units for laget. Det teller absolutt for noe! http://www.tek.no/artikler/dette-er-folding-home/130740 edit: Unnskyld meg, det gikk meg helt hus forbi at du faktisk har et 270x i maskinen din. Når du åpner web-klienten, ser du da en egen "fane" for GPU? Se eksempel her. Ut ifra "fanene" ser du at brukeren folder på en CPU med 4 kjerner samt to stk GPU av typen GTX 780. Om du ikke ser GPU i web-klienten folder du kun på CPU. Da må du legge til GPU slik: - Høyreklikk FAH-ikonet i "notification area" nede ved klokken på oppgavelinjen, trykk "Advanced Control" - Når FAHControl åpner seg, trykk "Configure" oppe til venstre - Velg fanen "Slots" - Trykk "Add" - Merk radioboksen under "GPU". La verdiene stå på default (-1) for å la programmet velge index selv. - Trykk "OK" - Trykk "Save" - Se i FAHControl under "Folding Slots" (eller se i web-klienten) at du nå faktisk har to slots (CPU+GPU) som folder. 270X er nok ikke allverden å folde på, men det vil være en vesentlig forskjell i PPD fra hva du har med CPU alene. Merk at det kan være skikkelig bedritent å forsøke å spille på maskinen mens du folder. Du kan velge å pause foldingen manuelt mens du spiller, men da må du selv huske å skru den på igjen etterpå. Jeg gjør dette selv. Alternativt kan du sette maskinen til å folde kun ved "idle", men da vil foldingen konsekvent stå på pause mens du bruker maskinen (enten det er krevende bruk som spill, eller lett bruk som websurfing) - dvs. du "mister" foldetid (pluss bonus) når du bruker maskinen til formål den ellers helt fint takler mens du folder. Fordelen er åpenbart at du slipper å tenke videre over dette. Sett bort fra strømforbruket, så er det litt lite gjennomtenkt å si at nVidia generelt er bedre på folding en AMD. 270X vil banke ca 80-90k PPD, og du slipper alle bakdelene du får med nVidia GPU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå