Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

Sn1ken: I ditt tilfelle var det H77 som var problemet.

H77

This is a scaled-back chipset option, suitable when overclocking and multiple video cards are not needed. It cannot split the main PCI-Express x16 slot into two connections, though the PCI-Express 3.0 standard is still supported (with the upcoming processors)

Det endrer ikke på det faktum at jeg mest sansynlig endte opp med PCIe 2.0 x 4 for hvert kort på det HK som da ga 170k PPD, så teoretisk mask for dobbel buss bredde burde være det dobbelte?

 

Edit: For å ta et annet eksempel, hva tror du er PCIe båndbredden på dette hk ved bruk av 2 GPU? Jeg vil bare frem til at man må være bevist selv om det står PCIe 3.0 ;)

 

The business chipsets (Q87, Q85 and B85), on the other hand, lack many of the performance features but instead include many features that are useful for IT departments in larger companies.

 

Som jeg sa. H77 var problemet ikke cpu. Er cpu og brikkesettet som avgjør om du kan kjøre 2x4 eller 2x8 eller 2x16. i3 som jeg har kjøpt 7st av støtter kun pcie 2.0. Men det viste jeg før jeg kjøpte dem.

Er jeg heldig har jeg alt i morgen. 4st i3 og 3 980.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GTX 980'en leverte ca. 260k PPD, og 780Ti'en 212k PPD når jeg kjørte dem sammen. Nå har jeg kastet ut og solgt 780Ti'en, og får 292k på 980'en. Pluss litt når jeg overklokker.

 

EDIT: Unntaket var når 780Ti'en fikk ned P1046X Core 17 pakker, da bikket den 240k og hele oppsettet 500k, men det var ikke ofte.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

GTX 980'en leverte ca. 260k PPD, og 780Ti'en 212k PPD når jeg kjørte dem sammen. Nå har jeg kastet ut og solgt 780Ti'en, og får 292k på 980'en. Pluss litt når jeg overklokker.

 

EDIT: Unntaket var når 780Ti'en fikk ned P1046X Core 17 pakker, da bikket den 240k og hele oppsettet 500k, men det var ikke ofte.

 

Da er det som jeg nevner slik at jeg har tatt feil av mine tidligere antakelser. Er alltid åpen for at jeg kan ta feil.

 

Når du går opp i PPD ved å fjerne ett kort så trenger det ikke å ha noe med PCIe grensesnittet å gjøre.

 

Jeg har selv testet med PCIe 3.0 x8 for alle portene.

1 kort = 300k PPD

2 kort = 280k PPD

4 kort = 245k PPD

 

Det synker jo flere kort jeg har på samme hk, selv om temp ligger under grensen.

 

Så noe er det som forårsaker at PPD går ned når man kjører flere kort i samme maskin etter mine erfaringer.

 

Kortet som er testet er 970 i eksempelet over.

 

Edit: Betroz kan også bekrefte at selv med PCIe 3.0 x 16/16 ligger 2 x 970 med 280k PPD pr kort.

Endret av Sn1ken
Lenke til kommentar

 

Har du testet på x99 og 5930K eller høyere? Som jeg sa er det brikkesette og cpu som bestemmer pcie hastigheten. Men vi vet alle at nvidia er dårlig på openCl?

 

 

Betroz har x99 og 5960x, så ja det er testet.

 

Ellers er det 2011 socket med 3960X som er testet med 4 stk 970. Gikk opp fra 230k PPD pr kort til 245k PPD pr kort da vi klokket fra 3,3Ghz til 4,2Ghz i forsøkte hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

 

Med min svake i3 cpu får jeg over 540K på p9201. Er 1 970 og 980 msi. I morgen skal den maskinen og denne få 2x980 sc.

 

Med Pentium Anv Ed fikk vi 335k PPD med ett 980 kort i maskinen, så det har tydeligvis flere sammenhenger etter hva jeg forstår?

 

Ja det vet du og jeg. Er med 2 kort eller flere som senker ppd. Grunnen er cpu(tror du må kjøre den på 3700 eller høyere) Mine i7 ligger på det og gir meg 340k 980 Base 1290 boost 1454. Plus ett 750Ti 67k.

Lenke til kommentar

 

Har du testet på x99 og 5930K eller høyere? Som jeg sa er det brikkesette og cpu som bestemmer pcie hastigheten. Men vi vet alle at nvidia er dårlig på openCl?

 

 

Jeg har kun 2 stk HK i dag som ikke støtter PCIe 3.0 x8/8 og de støtter PCIe 3.0 x16 så ergo kjører de bare 1 GPU pr HK.

 

Alle andre HK støtter PCIe 3.0 16 (x8/8 eller X8/4/4).

 

Vær også obs på at terskelen ligger der. Dersom det ikke støtter PCIe 2.0 x16 (x8/8 eller x8/4/4) og tilsvarende for PCIe 3.0, så er det fort gjort at de går ned i PCIe 2.0 x4/4 ved 2 kort.

Så det er en grunn til at jeg har gitt beskjed før. Det er litt enten eller. Og du må godt over 1000kr for et HK dersom du skal få med disse specs. Så for de fleste som kjøper en ferdig PC vil det si at HK ikke støtter disse specs da leverandør sparer penger på HK osv.

Lenke til kommentar

 

 

Har du testet på x99 og 5930K eller høyere? Som jeg sa er det brikkesette og cpu som bestemmer pcie hastigheten. Men vi vet alle at nvidia er dårlig på openCl?

 

 

Betroz har x99 og 5960x, så ja det er testet.

 

Ellers er det 2011 socket med 3960X som er testet med 4 stk 970. Gikk opp fra 230k PPD pr kort til 245k PPD pr kort da vi klokket fra 3,3Ghz til 4,2Ghz i forsøkte hvis jeg ikke husker feil.

 

Okay da er det 8x4, eller tar jeg feil nå. 3x er 16x?

Lenke til kommentar

Ser ut som GTX 970 sluker 42-55% bus speed på PCIe 2.0 x16 iflg Precision X, så da regner jeg med 2.0 x8 kan bli en minimal flaskehals for dette kortet. Stort sett holder bus load seg <= 50%. Satte også affinity på prosessen den kjører til kun å bruke én kjerne (riktignok uten å endre affinity på andre prosesser), da flaskehalset CPU jobben tydeligvis, så tommelfingerregelen jeg leste en plass om å påregne én kjerne per grafikkort bør tydeligvis tas med en klype salt. Lar jeg WU kjøre på to kjerner ligger hver av kjernene konstant under 100% last.

 

Jeg ser også fra Precision X at RPM på GTX 570 sin vifte er drøy. Den ligger høyere idle enn GTX 970 gjør på full load. I skrivende stund kjører jeg ferdig jobben på 570, og RPM har bikket 5100. Det kan neppe være særlig sunt for kulelageret i lengden?

 

970 virker å tiltrekke seg Core 18-jobber for tiden, med PPD < 70k. Jeg er mer og mer fristet til å ta denne ut av maskinen igjen, sette den i en egen rigg med Ubuntu/Fedora, og kutte ut folding på denne maskinen fullstendig slik at jeg kan begynne å skru den av om natten igjen. Aberet er at det eneste jeg har tilgjengelig å bygge en komplett rigg av for tiden mener jeg består av AMD X2 5000+ (elns), HK med PCIe 1.1. x16 og 2 GB DDR2 hvis jeg husker riktig. Usikker på hvorvidt det i det hele tatt vil fungere sammen med et GTX 970.

Lenke til kommentar

Går nok for 970 sli, men det kommer en FTW+ edt som skal være det ``råeste`` 970, men betaler dessverre ikke 4000Kr kortet.. Så blir å prøve Strix til 3550Kr som visst skal være gode.

 

Blir ikke ønske kortene, men er Asus, kan ikke gå galt^^

 

Noen som har prøvd noen Asus kort?

Har andre Asus kort men ikke 970.

 

Oser kvalitet. Ville kjøpt de selv som nevnt tidligere, men var ikke på lager da jeg bestilte. 970 generelt er enkle å kjøle ned. Det er jo en diger kjøler på de Strix kortene.

 

Tøffe kort som skal være meget stillegående. Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

YesYes, Sender 980 inn neste uke. får låne fars 780Ti siden han er i nordsjøen et par uker^^

 

970 ligger rett bak 780ti, så blir en nedgradering, men jeg skal jo ha to kort da^^

 

Evga, Asus, Gigabyte, MSI.. dette er slik jeg synes de er.

 

Di lot meg ihvertfall bytte, var jo ikke gælli det heller.

 

7970 er fra Asus, konge kort det.

 

Blir å se om Evga kommer med noen kort av de nye typene (SCC og FTW+) som skal ha den nye kjøleren og dobbel bios (Jeg flasher og overklokker jo endel, så greit å ha)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...