Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det stopp igjen her hos meg, her er og en med linux?

https://foldingforum.org/viewtopic.php?f=18&t=27225

 

Fikk ingenting i to timer fra ca. 0100-0300 i natt i følge loggen. Ingen problemer etter det.

 

Virker egentlig som WS'en var nede, men det er jo SVÆRT tilfeldig at dette skjedde samtidig: https://foldingforum.org/viewtopic.php?f=24&t=27224

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Ahhh stylish! MSI 970 GTX er det snakk om, så får nesten sjekke hvilke muligheter det er.

 

Fant denne ser ut som det holder med pcie 1.1 x16. Selv om testen ble gjort på GTX 680

 

Takk for at du tar opp dette. Og det er ikke noe jeg kan si med 100% sikkerhet lengre, men jeg har ihvertfall mye mer erfaring nå enn tidligere.

 

Det jeg kan si er at slike tester ikke gjelder for Folding at home. Et annet eksempel er SLI. Det er ikke nok båndbredde i SLI broen til at denne kan benyttes til folding. Bare det i seg selv står i sterk kontrast til hva som gjelder for spill verden?

 

AMD og Nvidia utnytter PCIe grensesnittet veldig forskjellig når det kommer til Fah. Det kan du først og fremst se ved å følge med på hvor mye CPU som blir brukt ved å folde AMD vs Nvidia.

 

I neste rekke har jeg selv erfart følgende:

 

Jeg foldet 1 år på Nvidia Evga SC 680 kort.

 

HK: GIgabyte GA-H77

CPU: i7 3770k

 

Ram osv er ikke så viktig.

Det leverte ca 120k PPD når jeg etterhvert skjønte hvordan jeg satte beta flagg osv.

 

Så kjøpte jeg inn 2 stk 780 kort, og hva skjer?

 

Jeg ender opp med en PPD på 170k PPD med 2 stk 780 kort. Det som da er tilfelle er at jeg kan klokke ett 780 kort og få nesten det samme.

 

1 GPU på det HK ga PCIe 3.0 x 16

 

2 GPU gir i værste fall PCIe 2.0 x 4 (dårlig specs så mulig et er så ille) noe som ligger under det de sier kan tilsvare en ok spille opplevese.

 

Dersom jeg kjørte en test som 3dMark, så fikk meg vesentlig bedre score med 2 stk 780 enn med 1 stk.

 

Ergo fikk jeg lære at dette ikke skulle ha noe å si.

 

Så kjøpte jeg nytt HK med da alt annen HW var samme.

 

Nå gikk PPD opp til 340k PPD. Og jeg satt igjen med en følelse av at jeg hadde blitt med på noe jeg i utgangspunktet ikke hadde sagt ja til. Hehe. En litt dårlig følelse rett og slett.

 

Så har jeg erfart at vår venn Ar`Kritz foldet på et HK som etter specs skulle levere PCIe 2.0 x 16 ved 1 GPU og PCIe 2.0 x8 ved 2 GPU.

 

Det som skjedde var at Ar`Kritz erfarte ved bruk av 2 stk GPU (tror det var 780 ti og 980 på samme HK, eller så husker jeg feil bruker muligens?) og endte opp med ca 470k PPD. På en kombo som skulle være god for ihvertfall 570k PPD.

 

Ergo viser det seg at båndbredde har betydning.

Og i dag har GPU blitt så kraftig at HK må være oppdatert for å holde følge når vi folder for fullt med Nvidia.

 

Mulig jeg har gitt uriktige opplysninger i denne posten (jeg vet ihvertfall at jeg har gjort det tidligere uten overlegg og mening), men i hovedsak så mener jeg å peke på at PCIe for Nvidia ikke er noe du skal ta lett på når det kommer til kort som ligger på nivå med 780 ti og over.

 

Med andre ord, ikke stol helt på de testene som er utført på annet enn Folding at home (og der er det ikke mye å finne til sammenlikning).

 

Edit: Jeg retter opp fra 970 til 980 for Ar`Kritz og fra 400k PPD til 470k PPD

 

Link til post hvor Ar`Kritz testet her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=254688&p=21997732

 

Edit2: Det er mulig at PCIe 2.0 x 8 pr GPU holder lengre enn jeg har antatt før, men det er ikke alle HK som støtter dette selv om de er PCIe 3.0 støtte på nytt HK.

 

Gml HK som støttet PCIe 2.0 x 16 har samme utfordringen. Dersom HK ikke var påkostet så var det ikke støtte for PCIe 2.0 x8/8 ved 2 GPU.

 

Med andre ord er det grunn til å være bevist hvilket specs man har på HK ved folding på Nvidia.

Endret av Sn1ken
Lenke til kommentar

Var vel egentlig ikke helt hva jeg ønsket å høre...Hovedkortet mitt har 2x x16 1.1 porter(faktiske x16 porter), selve hovedkortet er ett high-end workstation kort. Jeg ønsker helst å ikke måtte bytte. Da det i det store og det hele gjør alt jeg ønsker. 32gb minne, 2x Quad Core Opteron 2384 2.7GHz CPUer, om disse er kraftige nok til å fore gpu jobber i f@h er jeg usikker på.

 

Utifra hva jeg kan se, vil 1.1 x16 ha samme totale båndbredde som 2.0 x8 / 3.0 x4. Utifra hva du skriver, så ser det jo ut til at det er forskjeller. Og at man egentlig ikke helt vet før man har prøvd. Jeg leser det slik at jeg har en 50/50 sjangse for å få utnyttet 970 kort =)

 

Hmm, leste posten din om igjen...Jeg vil faktisk si at jeg har bedre utgangspunkt enn jeg har nevnt lengre oppe. Siden hovedkortet mitt har 2x x16 1.1 porter. Når det gjelder SLI, jeg kjører dette idag. Og ønsker i utgangspunktet å fortsette med dette. I dagens oppsett har jeg en faktisk SLI bro koblet til, da mitt hovedkort ikke støtter å ta dette over selve PCIe bussen, som nyere kort støtter(etter hva jeg har forstått).

Lenke til kommentar

Kan du legge ut specs på HK, så kan vi se om vi finner noe?

 

Ellers er det beste alltid å teste selv i praksis, så får man heller bite i det sure eplet om det viser seg å være behov for innkjøp av ny hardware.

 

Du ryker fort på 2500kr dersom du skal kjøpe ny HK, CPU og Ram for å drive 970 kort. Men det burde holde for å si det på en annen måte. Relativt greit beløp i sammenheng med kjøp av GPU (som koster en del mer).

Lenke til kommentar

Shit. Dette er greit å vite. Jeg sitter på dette hovedkortet (PCIe 2.0) og i5-750, som skal skiftes ved neste oppgradering senere i år, og etter planen brukes i foldingrigg. Per nå har jeg GTX 970 og GTX 570 stående i. Jeg er fullstendig klar over at CPU flaskehalser 970, men ettersom 970 nesten garantert ville vært mitt neste kjøp uansett, og neppe går betydelig ned i pris innen den tid, kjøpte jeg det like gjerne nå slik at jeg kan folde på det inntil videre.

 

Jeg vurderer dog å bytte om på rekkefølgen til GPUene, la GTX 970 stå som "sekundær" utelukkende til folding, slik at jeg forhåpentligvis kan folde på det 24/7. GTX 570 holder i skrivende stund på med en core 15-jobb, og den høres mildt sagt ut som et fly på rullebanen. Jeg har foldet på dette kortet brorparten av døgnet, hver eneste dag i nærmere 2 mnd nå, og jeg har ikke opplevd denne infernalske viftestøyen før denne uken. Den produserer dessuten såpass lite PPD sammenlignet med 970 at det er uansett ikke verdt det dersom det er et alternativ å kunne folde på 970 også mens maskinen brukes til andre ting, og jeg må uansett pause 570 om natten for å få sove om det fortsetter slik.

 

Kan jeg evt. la skjermkortene stå som de er nå ([email protected] x16 og [email protected] x8) og bruke 570 til skjermutgang og spilling samtidig som 970 folder, eller må 570 da stå i x16-sporet, og vil isåfall x8-sporet flaskehalse 970? Dette er også relevant i fall jeg velger å anskaffe et ekstra 970 foreløpig øremerket folding ved senere anledning. Vel, jeg finner det kanskje ut om jeg prøver å bytte om på dem og sjekker vha. EVGA Precision. Takk til War for tips ;)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Kan være jeg spør dumt nå, men bruker virkelig GPU folding så mye CPU? Andre prosjekter jeg holder på med, bruker knapt noe CPU på å fore GPU prosesseringen.

Kun Nvidia som ber all info gå igjennom cpu deretter til Gpu, mens amd lar det kjøre uten at info må gå igjennom Cpu, ergo så er de ikke like krevende :)

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Kan være jeg spør dumt nå, men bruker virkelig GPU folding så mye CPU? Andre prosjekter jeg holder på med, bruker knapt noe CPU på å fore GPU prosesseringen.

Bare på Nvidia kort. AMD kort bruker knapt CPU, og kan således brukes mens maskinen folder.

 

Har gått over til bare AMD :)

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Sn1ken: I ditt tilfelle var det H77 som var problemet.

H77

This is a scaled-back chipset option, suitable when overclocking and multiple video cards are not needed. It cannot split the main PCI-Express x16 slot into two connections, though the PCI-Express 3.0 standard is still supported (with the upcoming processors)

Det endrer ikke på det faktum at jeg mest sansynlig endte opp med PCIe 2.0 x 4 for hvert kort på det HK som da ga 170k PPD, så teoretisk mask for dobbel buss bredde burde være det dobbelte?

 

Edit: For å ta et annet eksempel, hva tror du er PCIe båndbredden på dette hk ved bruk av 2 GPU? Jeg vil bare frem til at man må være bevist selv om det står PCIe 3.0 ;)

Endret av Sn1ken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...