Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Du får 2000W PSU også, men husk at i disse er det redundant power, så 1600/2000W er en PSU, og du har to, så om du ikke er avhenig av redundansen kan du trekke mer enn hva en PSU yter alene.

Men ja, blir litt tett, så kjølingen blir en liten utfordring, alternativt blir det litt viftestøy i god SuperMicro stil.

Endret av avo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om korta overlapper de andre portene så er det jo bare å bruke pci-e raisers, sant? :p

Men ja. Skal prøve å heller bruke 2stk per maskin, så jeg skal snakke litt med diverse kontakter. Jeg kan enkelt finne kort som kan ha 1 gpu, og sikkert noen med plass til 2, men da blir cpu'en gjerne 2-kjernet Pentium/Celeron eller AMD Athlon, så blir sjeldent noe CPU-folding.

Ang. strømforsyninger, så tipper jeg vel at jeg kan finne noen på finn og prute de ned en del. Finnes av og til noen ordentlige PSU'er der til en rimelig pris :)

Men ja. Kan finne mange brukte hovedkort. Broren min jobber i Sykehuspartner, og har før funnet noen fungerende pcer som skulle kastes (av ulike grunner).

Prøvde å få 660Ti oppe å kjøre idag, men gav opp etter tester både med Ubuntu og Debian. Feilen om at Nouveau-driveren kjører klarer jeg bare ikke å fikse, uansett hvilket antall guider og forum-poster jeg følger.

Kan sikkert prøve å finne en Windows-torrent og dele den på maskinene, eventuelt kjøre PXE boot (for å slippe å fikle fram og tilbake med cd'er og skjermer osv), hvis hovedkorta støtter det.

Akkurat nå så er mitt største problem strømforsyninger. Strøm går det fint med, men om det fantes litt billigere strømforsyninger med 2- eller 4x PCI-e kontakter så hadde jeg blitt glad!

Lenke til kommentar

Nei pga watt fra psu.

Så tett vil det bli varmt og psu er beregnet for de andre seriene til nvidia og ikke gforce.

Du kan evt kjøpe annen psu osv men da er man like langt ^^

For tett? For liten plass?

*skru ut hovedkort*

*montere det på en hjemmelaget rigg*

*montere GPU'er med pci-e rasiers*

done!

Det som hadde vært min drømmerigg var om skjermkorta var i en egen hylle med lange PCI-e rasiers til hovedkortet. Hadde vært enklere å bygge riggen også :p Problemet er å finne lange nok rasiers som ikke koster skjorta >.>

Lenke til kommentar

Sjekka med nextron og supermicro, det gikk ikke å trekke 2x watt fra PSU pga man ikke vil ha redundansen.

Ikke er kablene tykke nok heller så da ville jeg brukt endre psuer uansett.

Ja hovedkortene selger de løst.

Billigste løsningen her så langt er 3x amd i en og 2 og 2 av nvidia^^

Lenke til kommentar

Tja, smekker du på vannblokker får du nok plass til 7 skjermkort, den det koster jo en del da. Men f. eks. EVGA GTX 780 Hydro Copper kommer med vannblokk ferdig påsatt.

Ja, eller 4 x Amd 295X2 m/ integrert vannkjøling for kr. 46.796, som blir billigere enn 7 x EVGA GeForce® GTX 780Ti 3GB Classified Hydro Copper som havner over 50K med 51065 kroner. Den første løsningen gir i tillegg en GPU mer og bør fungere fint i samme kabinett.

Linker:

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/grafikkort/amd-pci-e/sapphire-r9295x28gb/204337.7064/

https://www.mpx.no/evga-geforce-gtx-780ti-3gb-physx-cuda/809925

Hadde jeg vært ny på folding hadde jeg slått til med 4 stk. Amd 295X2. Disse ville dradd ca. 2200W fra veggen med SR-2 boksen så det må 2 x PSU på 1700W til for å få ned mot 60% utnyttelse av disse som ville blir rimelig effektiv bruk. Xigmatek Elysium kabinettet er nesten laget for 2 x PSU, en nede og en oppe hvor det må moddes litt for å passe. Alternativt kunne man satt den ene utenfor kassa.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Ja eller 3-4

AMD bruker lite bus/cpu så her er det bare til å fylle opp hovedkortene.

1gen-kjøler fungerer utmerket som kaster ut luften bak.

Større kjølere med flere vifter vil varme opp neste kort , sansynligvis så det klokker ned.

Lenke til kommentar

Tja, men hvilke hovedkort støtter 8 GPU'er da? Fordi det er jo det det blir med R9 295x2, det blir jo 2 x Quad CF, og det er vel ikke mange HK som støtter. Eller snakkes det om Quad CF på 2 hovedkort?

F. eks. her snakker de om 4-way Quad Crossfire, men det er jo ikke rett i det hele tatt. Det er jo smør på flesk. Quad er for det samme som 4, så 4 x 4 blir jo 16 GPU'er, i teorien da.

Lenke til kommentar

Tja, smekker du på vannblokker får du nok plass til 7 skjermkort, den det koster jo en del da. Men f. eks. EVGA GTX 780 Hydro Copper kommer med vannblokk ferdig påsatt.

Ja, eller 4 x Amd 295X2 m/ integrert vannkjøling for kr. 46.796, som blir billigere enn 7 x EVGA GeForce® GTX 780Ti 3GB Classified Hydro Copper som havner over 50K med 51065 kroner. Den første løsningen gir i tillegg en GPU mer og bør fungere fint i samme kabinett.(...)

Må si jeg digger det når de store gutta virkelig begynner å snakke GPU! :)

Lenke til kommentar

Hmmmm, nesten, men bare nesten så jeg lurer på å bytte ut de 2 Titan kortene mine med 2 x Titan Z når de kommer. Det blir mye folde poeng av det, pluss 2 stk monster kort å spille med. :dribble:

Bakdelen er vel at madamen kommer til å kvele meg sakte hvis jeg gjør det. :rofl:

Vi snakker om ca 44.000 kr for 2 skjermkort, Men jeg skal ærlig innrømme at lysten er absolutt til stede å ha 2 stk GTX Titan Z.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Tja, men hvilke hovedkort støtter 8 GPU'er da? Fordi det er jo det det blir med R9 295x2, det blir jo 2 x Quad CF, og det er vel ikke mange HK som støtter. Eller snakkes det om Quad CF på 2 hovedkort?

F. eks. her snakker de om 4-way Quad Crossfire, men det er jo ikke rett i det hele tatt. Det er jo smør på flesk. Quad er for det samme som 4, så 4 x 4 blir jo 16 GPU'er, i teorien da.

Tror vi snakker om 4 kort, hver med 2 GPUer, så 8 er det magiske tallet. Har tidligere foldet med 4 x 9800X2 på samme hovedkort som var et MSI K9A2 Platinum, se link til kortet her https://prisguiden.no/produkt/msi-k9a2-platinum-82978 og teoretisk blir det samme problemstilling, noe som fungerte helt fint den gangen så hvorfor ikke nå. Dette var strømslukende greier i 2010 som krevde 2 x 750W PSU, og kortene sto så tett at 2 av dem foldet seg til døde etter noe tid selv om riggen sto i garasjen. Jeg husker at kortene ble montert i et Netshop kabinett liggende, hvor jeg måtte skjære bunnen bort for å få plass til det fjerde kortet. Skal ha bilder av dette på en annen maskin jeg ikke har i bruk i dag, og skal se om jeg finner de i morgen hvis jeg husker på det. Jeg hadde 2 slike hovedkort helt fylt opp av skjermkort som foldet, og ett av dem står i media-serveren min ennå.

Forøvrig tror jeg ikke det er noen teoretisk grense for hvor mange GPUer man kan folde med fra samme hovedkort. Ingen trenger å stå i SLI eller CF.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Tja, men den artikkelen jeg linket til var kun 2 stk R9 295X2 kort, og det er ikke 8 GPU'er. Dog skal det ikke være noe problem å smekke 4 kort med 2 GPU'er i hvert på et HK, men jeg tviler på at man kan kjøre SLi/CF med alle 4 kortene. Og det var det jeg mente.

Dedt som er fint med R9 kortene er jo at CF går via PCIe sporet, og man slipper CF broen slik som før i tiden.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Nvidia påstår det er et "Monster gaming card" så vet ikke jeg. Titan funker konge i spill, så hvorfor skulle ikke Titan Z gjøre det også?

Sitat fra Geforce.com:

"GeForce GTX TITAN Z is a gaming monster, built to power the most extreme gaming rigs on the planet. With a massive 5760 cores and 12 GB of 7 Gbps GDDR5 memory, TITAN Z gives you truly amazing performance—easily making it the fastest graphics card we’ve ever made.

This is a serious card built for serious gamers. TITAN Z is designed with the highest-grade components to deliver the best experience – incredible speed and cool, quiet performance—all in a stunningly crafted aluminum case."
Lenke til kommentar

Jeg har testet en del kort etterhvert. Og jeg kan med sikkerhet si at det er stor forskjell når det kommer til Nvidia og AMD.

Tar vi dagens topp single kort som er 780 ti og R9 290x har disse to meget forskjellige krav til CPU og PCIe.

Nvidia bruker ca 50 - 70% av en PCIe 3.0 x8 buss og bruker en kjerne på en i5 100% (det vil si at det står 25% CPU bruk ved bruk av en GPU på i5 som har 4 kjerner)

AMD derimot bruker nesten ikke PCIe eller CPU. 4% CPU selv for mitt 295x2 kort.

Jeg tipper med bakgrunn i disse tallene at TITAN Z vil trenge en PCIe 3.0 x16 for å fungere optimalt. Samt du må minimum ha to kjerner ledig på en CPU som er minimum i5.

Neste generasjon HK vil støtte langt flere PCie lanes enn dagens 2011 sokkel. Men de kommer ikke før til neste år.

Dette gjør faktisk sitt til at jeg går langt i å anbefale AMD til folding (selv om de får blåskjerm iblant med den nye driveren).

Skal man se PPD pr krone vil jeg tippe AMD kommer best ut da HK, (beror på kombo) CPU, RAM, DISK og PSU også må tas med i regnestykket.

Men PPD pr watt vil jeg ganske sikkert tippe Nvidia går av med seieren. Det må selvsagt tas høyde for at man trekker en del fra CPU i tillegg til GPU når man folder med Nvidia i motsettning til AMD. Totalt trekk for rigg bør absolutt tas med for PPD pr watt.

Enklere sagt enn gjort, men det er min oppfatning sålangt.

Skal måle 295x2 fra vegg iløpet av neste uke. Sjekker da med 1 og 2 kjerner i drift.

Kjører nå med 1 kjerne på 9408 tpf 4 min 38 sec og 230k+ i ppd. Da har jeg 50 grader i GPU temp (lite støy og varme). Hvilket passer meg meget godt :)

PS: Med en kjerne i drift er det meget klokkevillig for å si det pent. Blir jo enkelt å holde stabil lav temp, men nå kjører jeg stock for å bli kjent med kortet.

Endret av Sn1ken
Lenke til kommentar

Gamers

Even if you’re an enthusiast gamer who would consider dropping $3,000 on a graphics card like the Titan Z, there are probably smarter options out there. For instance, Nvidia’s very own GeForce GTX 780 Ti is based around the same GK110 chip that is doubled up in the Titan Z—and it’s priced at a relatively inexpensive $699. So if your PC’s case has the space for multiple graphics cards, you could drop in two GTX 780 Ti cards and run them in tandem (SLI) for $1,400. That’s less than half the price of a Titan Z, and you’ll likely get performance results similar to what you’d get with the $3,000 card.

The original GTX Titan, while Nvidia also marketed towards gamers, made a lot of sense for professional designers and content creators as well. $1,000 is pricey for a gaming card, but Nvidia’s professional line of Quadro cards, which have very similar internals (they’re based on the same graphics cores as high-end gaming cards), cost a lot more. The Quadro K6000, which is also based on the GK110 chip in the Titan Black and 780 Ti, currently sells for between $4,000 and $6,000.

Mener med tanke på at det egentlig er et slikt kort

https://www.komplett.no/pny-quadro-k6000-12gb-gddr5/812138

Som vi ikke ville ha foldet eller spillt på idag.

Endret av War
Lenke til kommentar

Kjører nå med 1 kjerne på 9408 tpf 4 min 38 sec og 230k+ i ppd. Da har jeg 50 grader i GPU temp (lite støy og varme). Hvilket passer meg meget godt :)

Har du prøvd å kjøre med 2stk kjerner og hva er grunnen til at du kjører med kun 1stk på nåværende tidspunkt?
Lenke til kommentar

Mener det er pga det han sa, har kortet hjemme og vil ha det relativt lydløst og stille også ^^

Litt keen på å finne ut hvordan støyen er på 2x cores i folding.

Kan man ikke ha det hjemme så havner mitt fort i en bod-rigg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...