Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Men så var det med å kjøre dette som en "service" ved å bruke fire daemon.. Fungerer dette etter neste omstart? Når jeg forsøker å starte folding så nekter den. Jeg bruker "cmd" utgaven

Har forresten en AMD 64 3200+ cpu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følger instruksen som ligger i artikkelen, skal fungere det.

Det fungerer fint her, og på de seks-syv andre pc'ene jeg har lagt det inn på.

Last ned konsoll-versjonen, og skriv YES på å kjøre den som service. Da slipper du tenke noe mer på det.. :)

Lenke til kommentar

Kort svar: ja. De kan ta så lang tid.

Langt svar: FAH teamet tester hvor lang tid hver type WU tar å crunche med en litt eldre Pentium 4. Deretter gir de den WU-en en poengsum ut fra hvor lang tid det tok. En eldre Pentium 4 har som kjent ganske annerledes arkitektur med andre styrker og svakheter enn f.eks. AMD. Minnekrav har også innvirkning på hvr mye poeng hver WU skal få.

Eksempler med én kjerne på 2,76GHz:

WU 773 gir 44 poeng. Den tok 7t, 43min å regne ut. Det gir ca 130 poeng/dag

WU 2080 gir 226 poeng. Den tok 18t, 45min å regne ut. Det gir ca 289 poeng/dag

WU 2107 gir 404 poeng. Den tok 66t, 03min å regne ut. Det gir ca 147 poeng/dag

Som man ser kan én WU være ganske så forskjellig fra en annen. Det skal nevnes ay WU2080 brukte rundt 100MB RAM om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
den ene pc'n min cruncher en på 500 (vet ikke hva de kalles, står i hvertfall 100 of 500 completed)

litt rart at den andre må tygge på en på 10.000 da, stor størrelsesforskjell.

6178448[/snapback]

Min tygger på 50tusen/5mill :p og 40tusen/4mill :p

Lenke til kommentar
den ene pc'n min cruncher en på 500 (vet ikke hva de kalles, står i hvertfall 100 of 500 completed)

litt rart at den andre må tygge på en på 10.000 da, stor størrelsesforskjell.

6178448[/snapback]

Egentlig ikke. Antall frames alene har omtrent ingenting å si.

Si at du har et protein du skal regne på. Programmet får oppgitt startposisjonen og hastighetene til alle atomene i proteinmolekylet før maskinen begynner å regne. Et skikkelig stort, om enn ikke så komplisert, klassisk mekanisk regnestykke. (Noen WU kalkuleres ved hjelp av kvantefysikk, det er "litt" mer komplisert) Det neste som skjer er at maskinen din skal nå kalkulere posisjonen til hvert eneste av atomene i proteinmolekylet etter f.eks. et femtosekund (et 10^-15 sekund eller et milliondels milliarddels sekund). Dette kalles en frame. For å gjøre dette må maskinen vite alle kreftene som virker mellom atomene for deretter å regne ut. Et skikkelig stort regnestykke (om enn ikke så fryktelig komplisert). Etter å ha regnet ut posisjonen til alle atomene i én frame, begynner den på neste. Slik får man "banen" som atomene beveger seg i og man ser hvordan proteinmolekylet etterhvert faktisk "folder" seg.

Det sier seg selv at et molekyl med 126.006 atomer (WU 1479) krever my mer tid per frame enn et molekyl med 572 atomer (WU 2111). Derfor har man råd til å la hver WU med få atomer bestå av betydelig flere frames enn de med mange atomer.

Hver WU har en "generation". Etter at du er ferdig med å regne ut hvor alle atomene er i den siste framen til WU-en du holder på med, sender du inn WU-en. Serveren sjekker at alt er i orden og sender umiddelbart ut neste Generation av denne WU-en til en annen datamaskin som er klar for ny WU. Hver WU starter med Generation 0. Du kan dermed se hvor mange som har holdt på med "din" WU før deg. :D

Alle Prosjekt er plassert i ulike Clones og Runs. Runs er grupper av like Clones. Alle Clones i samme Run har samme atomer, utgangsposisjoner og temperatur osv. Forskjellen er i ulike utgangshastigheter.

Ulike Runs i et Prosjekt har ulike startformasjoner. Dvs atomene i hver Run kan ha litt ulik plassering fra hverandre, litt ulik temperatur osv. Dette for å se ca ved hvilke startposisjoner "misfolding" oppstår.

Dette er ihvertfall deler av hva som foregår bak teppet. :p

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...