Gå til innhold

Anbefalte innlegg

En god og en dårlig nyhet.

 

Den dårlige: Jeg har klart å fått kabelen til den ene cpu-vifta i klem, og må få kjøpt meg ny vifte (evt at jeg kjøper hele kjøleren ny).

 

Den gode: Etter å ha bootet alle 4 prosessorer alene uten noen problemer (bootet inn i Ubuntu livecd), valgte jeg å boote så med 2 prosessorer, fremdeles uten noen feil. Med 3 prosessorer var det kun CPU1 og CPU2 som ble vist i bios, noe jeg var forsåvidt forberedt på. Satte inn den 4. og siste prosessoren og da ble alle sammen vist i bios. Endelig! :)

 

Pga den førstenevnte feilen ved at jeg har ødelagt den viften til CPU4, og at det luktet brent plastikk, skrudde jeg av maskinen ganske kjapt, og har derfor ikke fått verifisert alle 4 prosessorer med et OS, men dette ser jeg bare som en formalitet nå. Kommer til å hente ny vifte/kjøler i morgen ettermiddag hos Nextron, og ser for meg at jeg starter å tygge på første WU i løpet av ettermiddag/kveld.

 

Jeg fant 1-2 små merker/"hakk" på undersiden av 2 av prosessorene, når jeg byttet dem ut nå i dag. Jeg er usikker på om dette har hatt noen konsekvens eller har vært årsaken til at jeg ikke fikk bootet med alle prosessorene først. Kameraet mitt var tomt for batteri, og mobiltelefonkamera er ikke det beste til å ta macro-bilde med. Når alle 4 prosessorer bootet alene uten problemer, valgte jeg allikevel å starte å boote med 2, 3 og tilslutt alle 4. Og nå som alle 4 dukket opp i bios så har jeg ingen planer om ta disse ut av soklene igjen med det første.

 

Veldig bra at alle 4 endelig viste seg i bios! Er dette med samme minne som du brukte tidligere?

 

Hakkene under chippene trenger ikke å bety noe alvorlig, men kan være et tegn på at de ikke er helt rene på flaten som ligger ned i sokkelen. På ett av settene med Opteron CPUene jeg har måtte jeg rense dem for å få dem stabile. Jeg vasket overflaten på dem med teknisk sprit ved hjelp av Qtips og da forsvant problemene. Men prøv først å bruke dem slik de er montert nå siden de tilsynelatende fungerer. Hvis de viser tegn til å være ustabile kan du jo forsøke å rense dem.

 

Dette blir bra saker når alle dere med nye E5-46xx rigger er oppe og kjører, så det ser jeg (vi) fram til. Hvis jeg har forstått det rett så snakker vi om tre nye slike rigger, som burde gi oss et boost på mellom 2 og 3 millioner PPD.

Endret av -alias-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan gikk det, fikk du det til?

Ser fram til at du får riggen til å folde, og legg gjerne ut bilder av nyinvesteringen?

Venter fremdeles på noen nipler til vannkjølingen som er stoppet i tollen, grunnet ettersending. Altså ingen pris på pakka. De var ikke i den orginale forsendelsen og ble ettersendt.

Syntes det er litt rart at Ramen skal stå i de blå portene, da de er lengst fra prosessorene, har sett tegningen, og det jo slik ut. PS: takk for linken.

Jeg håper riggen er oppe i løpet av uken.

 

Bruker ikke du 1600mhz ram på noen av riggene dine?

Lenke til kommentar

Veldig bra at alle 4 endelig viste seg i bios! Er dette med samme minne som du brukte tidligere?

 

Hakkene under chippene trenger ikke å bety noe alvorlig, men kan være et tegn på at de ikke er helt rene på flaten som ligger ned i sokkelen. På ett av settene med Opteron CPUene jeg har måtte jeg rense dem for å få dem stabile. Jeg vasket overflaten på dem med teknisk sprit ved hjelp av Qtips og da forsvant problemene. Men prøv først å bruke dem slik de er montert nå siden de tilsynelatende fungerer. Hvis de viser tegn til å være ustabile kan du jo forsøke å rense dem.

 

Dette blir bra saker når alle dere med nye E5-46xx rigger er oppe og kjører, så det ser jeg (vi) fram til. Hvis jeg har forstått det rett så snakker vi om tre nye slike rigger, som burde gi oss et boost på mellom 2 og 3 millioner PPD.

Frem og tilbake er like langt :)

 

Når jeg testet prosessorene i går, så gjorde jeg det med de 4 nye rambrikkene jeg kjøpte fra Nextron for 2 uker siden, rett og slett fordi det var de brikkene jeg brukte når maskinen var slått på sist og jeg ikke gadd å pakke ut de 16 rambrikkene jeg kjøpte opprinnelig.

 

Etter å ha fått sett alle 4 prosessorene i bios, så byttet jeg tilbake til mine opprinnelige rambrikker, og hadde planlagt å levere tilbake de 4 nye rambrikkene til Nextron i dag når jeg uansett skulle hente ny vifte/kjøler. I dag tidlig fikk jeg beskjed fra Geir om at de ikke hadde kjøler inne på lager, men at det skulle komme senest på torsdag. Når jeg dro hjem fra jobb lot jeg derfor rambrikkene ligge igjen på jobb, siden det er raskere for meg å dra rett fra jobb til Nextron fremfor å dra hjemmom først.

 

Mens jeg var i butikken på vei hjem, fikk jeg en epost fra Nextron om at ny kjøler var pakket og klar til henting, og det var da i overkant av en halvtime igjen til stengetid. Skyntet meg derfor hjem med matvarer og kom meg opp til Nextron før de hadde stengt dørene, og planla å ta en ny tur opp dit senere for å returnere rambrikkene jeg hadde kjøpt.

 

Når jeg startet opp maskinen etter å ha byttet ut viften, så vil maskinen aldri fullføre POST, men det virket som om den var kommet inn i en loop. Mildt sagt irritert i forhold til gårsdagens suksess bytter jeg tilbake til de 4 rambrikkene jeg kjøpte fra Nextron, og da booter maskinen oppigjen uten noen problem, tilsvarende som i går.

 

Derfor trekker jeg konklusjonen at de 16 Kingston-brikkene jeg kjøpte allikevel ikke er kompatible med mine prosessorer, og sender avgårde en bestilling til Nextron nå straks om å få kjøpe 12 nye brikker.

 

 

Edit:

I forhold til de merker jeg så på 2 av prosessorene, så var det et ordentlig hakk på den ene av dem. Jeg kunne kjenne det med fingeren, og det forandret utseende avhengig av vinkelen jeg tiltet prosessoren med. Jeg vasket også prosessorene med blåsprit og q-tip når jeg fikk dem. Uansett så fungerer alle 4 prosessorer slik de nå står montert, så jeg kommer ikke til å gjøre noen endringer på det.

Endret av Magnus Lie
Lenke til kommentar

Har slitt med at min 4p6282 G34 rigg har vært ustabil selv etter bytte av hovedkort. Kjørte memtest på den i over natten og der var masse feil, så jeg tok ut alle RAM brikkene og byttet de ut med et annet sett. Da oppdaget jeg at en av RAM brikkene hadde "HyperX" skrevet i rødt, de andre i hvitt (Kingston blu brikker alle sammen).

 

Skjønner ikke hvordan den har sneket seg inn der, har ingen andre slike brikker og mener alle kom i en bestilling.

 

Jaja, heretter skal memtest kjøres først ved det minste antydning til ustabilitet, og den skal få kjøre lenge... Nå håper jeg den kjører stabilt fremover. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å bytte ut viftene på cpu-kjølerene til noe mer stillegående på min nye E5-4650, mulig noen Noctua-vifter.

 

Jeg finner ikke noen max temp verdier for E5-4650, men for E5-2680 (som i praksis er samme cpu) har den max 85c på heatspreaderen. For dere med 4P (intel) servere, hva er cpu-temp med load?

Lenke til kommentar

Jeg tror original-viftene flytter ca 105 m3/time, mens Noctua-viftene flytter 64 kubikk pr time. Og de støyer litt for mye for min komfort, spesielt en litt høyfrekvent tone som irriterer, for at jeg skal kunne ha den i samme rom som jeg oppholder meg.

 

Har ikke fått kjøpt de 12 ekstra rambrikkene enda, venter på tilbakemelding fra Geir hos Nextron. Tenkte jeg skulle starte opp folding i går kveld, men fikk feil under installasjonen av Hardforums Ubuntu Desktop installasjon for FAH - var noen deler av skriptet som ikke var tilgjengelig på Github. Men dette prosjektet er kanskje blitt erstattet helt av Hardforum sin Ubuntu Folding Appliance? Mulig det kan ha vært noen temp-problemer hos Gidhub i går kveld, jeg gjør en reinstallasjon av Ubuntu nå straks.

Lenke til kommentar

Ser ut til at det var temp-problemer hos Github i går, siden jeg fikk installert FAH uten problemer nå.

 

Startet på P8104, og har en TPF på 48:24 og PPD på 5100 når første 1% av prosjektet er kjørt igjennom. Den kjører med -bigadv.

 

Kan det være pga at jeg foreløpig kun har 1 rambrikke pr cpu som er årsaken til at det går så tregt?

Lenke til kommentar

Nei det skal ikke ha så stort utslag. Du skal ligge omkring 5:20 selv med bare 4 minnebrikker. Åpne en ny terminal og gi kommandoen "top" og trykk <Enter>

 

Dette vil vise total load på samtlige CPUer, skal normalt ligge fra 638x% og over Hvis du har the Kraken installert og aktiv.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

thekraken-FahCo ligger med 629x% load.

Load average på serveren er 65.xx

 

Ser også at alle prosessorene kjører på stock hastighet på 2,7 GHz, og at det er 64 "cores" installert.

 

Maskinen ble rebootet etter at FAH var installert. Kan selvsagt restarte den pånytt om nødvendig.

Jeg installerte Ubuntu 12.04.3 LTE, og installerte alle oppdateringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...