Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva er den beste 4P folderen man kan kjøpe?

Tenker sånn i forhold til Points Per Watt og også om prisen er fornuftig i forhold til ytelse.

Hadde vært greit å investert i en sånn en ^^

Men rent matematisk, altså ikke mtp. pris, hva gir mest poeng? To seperate 4P maskiner med to WU's hver, eller to koblet sammen, altså med én WU sammen?

Tenker litt høyt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten får jeg bare 12-15K PPD totalt med en 2500K på 4,2GHz og en 6870 på 980MHz. Dette er med foldingen på full 24/7. Gjør ikke noe annet enn å surfe på nettet i tillegg til foldingen. Er ikke dette ganske lavt?

Edit: Fant forresten ut hvorfor den kjører på tre kjerner. Sitat fra her:

Full: All CPUs and GPU (N-1 CPUs if ATI GPU)

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

@Henrik B: lagt inn client-type advanced på alle slots?

Nope, prøver det nå. Vet FahCore17 skal gi ganske store forbedringer for GPU-folding, men vil jeg merke noen forskjell for CPU-en også?

Edit: FahCore17 likte visst ikke GPU-en min (6870). Den er bare stuck på 0%.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hva er den beste 4P folderen man kan kjøpe?

Tenker sånn i forhold til Points Per Watt og også om prisen er fornuftig i forhold til ytelse.

Hadde vært greit å investert i en sånn en ^^

Men rent matematisk, altså ikke mtp. pris, hva gir mest poeng? To seperate 4P maskiner med to WU's hver, eller to koblet sammen, altså med én WU sammen?

Tenker litt høyt..

Best PPD/Watt forhold har ennå 4P basert på E5-4650 såvidt jeg er kjent med. Imidlertid slippes det snart (eller kanskje den alt er i salg) en ny Intel Xeon-variant av E5, nemlig 4660 hvor frekvensen ligger 200MHz høyere enn 4650. Hvordan dette slår ut vet man ikke ennå, men hvis lanseringen skal ha noen hensikt bør den jo være bedre på alle måter. En 4P E5-4650 basert server (lik den jeg har) kan bygges for ca. 36K kroner. Denne kan likevel gjøres betydelig rimeligere ved å sløyfe foreks kabinett, og finne rimeligere RAM på ebay.

Hvis tear på hardforum klarer å knekke koden som gjør overklokking av ES-baserte 46xx chipper mulig, vil PPD/Watt forholdet mest sannsynlig bli enda bedre. Pr. nå kan man øke frekvensen fra 2.7GHz til 3.1GHz ved å bruke en tilpasset versjon av TPC (TurionPowerControl). Min 4P E5-4650 sykler med 3.1GHz og bruker da kun 665W og får et PPD/Watt forhold på 1506 ved folding på WU P8104.

Med hensyn til ditt spørsmål om "To seperate 4P maskiner" eller koblet sammen så er det vel ingen som kan svare på det, siden det vel i praksis ikke er mulig (tror jeg). Det jeg vet er at en 4P med 40/80 kjerne/tråder gjør det dårligere enn serveren jeg nevner over i PPD/Watt forholdet, link til specs hos Intel: http://ark.intel.com/products/53580

Det finnes faktisk hovedkort som støtter 8 av disse slik at vi da snakker 8P, men prisen for innkjøp av en 8P med slike blir også ganske hinsides, og det samme blir strømforbruket. Link til monsterkortet: http://www.supermicro.com/products/motherboard/xeon7000/7500/x8obn-f.cfm

Mener å huske at War en stund siklet over noe slikt før vi fikk pratet han fra det.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Hei folkens!

Ny F@H fyr her. Har satt opp PCen min til å folde omtrent dagen lang, og har selvfølgelig meldt meg opp team HW . Ser nå at jeg ligger på rundt 50k estimated PPD, håper det er en grei verdi! Folder med GTX670 og en overklokket 3930k. Hvordan ligger vi an på verdens toppliste nå for tiden?

Hei og velkommen! :)

Har du slengt inn advanced flagg på GPU-slot (client-type=advanced)? Du må også redusere SMP-foldingen til å bare bruke 10 tråder hvis du bruker advanced flagg på GPU. Begge disse justeringene gjøres under configure ->slots, spør hvis du lurer på noe :) Dette skal gi deg mye mer poeng!

Lenke til kommentar

Best PPD/Watt forhold har ennå 4P basert på E5-4650 såvidt jeg er kjent med. Imidlertid slippes det snart (eller kanskje den alt er i salg) en ny Intel Xeon-variant av E5, nemlig 4660 hvor frekvensen ligger 200MHz høyere enn 4650. Hvordan dette slår ut vet man ikke ennå, men hvis lanseringen skal ha noen hensikt bør den jo være bedre på alle måter. En 4P E5-4650 basert server (lik den jeg har) kan bygges for ca. 36K kroner. Denne kan likevel gjøres betydelig rimeligere ved å sløyfe foreks kabinett, og finne rimeligere RAM på ebay.

Hvis tear på hardforum klarer å knekke koden som gjør overklokking av ES-baserte 46xx chipper mulig, vil PPD/Watt forholdet mest sannsynlig bli enda bedre. Pr. nå kan man øke frekvensen fra 2.7GHz til 3.1GHz ved å bruke en tilpasset versjon av TPC (TurionPowerControl). Min 4P E5-4650 sykler med 3.1GHz og bruker da kun 665W og får et PPD/Watt forhold på 1506 ved folding på WU P8104.

Med hensyn til ditt spørsmål om "To seperate 4P maskiner" eller koblet sammen så er det vel ingen som kan svare på det, siden det vel i praksis ikke er mulig (tror jeg). Det jeg vet er at en 4P med 40/80 kjerne/tråder gjør det dårligere enn serveren jeg nevner over i PPD/Watt forholdet, link til specs hos Intel: http://ark.intel.com/products/53580

Det finnes faktisk hovedkort som støtter 8 av disse slik at vi da snakker 8P, men prisen for innkjøp av en 8P med slike blir også ganske hinsides, og det samme blir strømforbruket. Link til monsterkortet: http://www.supermicro.com/products/motherboard/xeon7000/7500/x8obn-f.cfm

Du mener ikke Xeon E5-4650 v2? Den skal komme i Q1 2014, i følge wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_xeon_cpus) med 12c/24t.

I forhold til å sette opp en 4P E5-4650 til ca 36k - du hadde ikke hatt mulighet til å sette opp en liten liste med spec? Har ikke tatt noen avgjørelse enda, men har brukt den siste uken på å lese litt rundt 4P oppsett, samt sjekket priser på diverse hw (først og fremst Supermicro, som jeg har bygd flere maskiner på privat).

Et krav jeg har er at en 4P folder må være stillegående nok til at jeg kan ha den 1-2 meter unna, på det soverommet jeg har innredet som kontor. Kjøpte en Dell C6100 (2U, 4 node, dual L5520/24GB pr node) tidligere i våres, litt på impuls, men den bråker for mye med sine 4 sinte Delta-vifter til at jeg kan ha den på i leiligheten. Hadde jeg hatt tilgang til et colocation, hadde jeg byttet ut 8x L5520 til 8x L5639 (under 6k inkl moms på ebay for 8 stk), som jeg har i filservern min, men som det ligger ann nå blir det å evt selge den videre.

Hvordan er støynivået fra Supermicro sine tower-kabinett? Ser i spec at det er snakk om dual psu og 5k rpm vifter, og det høres ikke direkte kontorvennelig ut.

Lenke til kommentar

Hvordan er støynivået fra Supermicro sine tower-kabinett? Ser i spec at det er snakk om dual psu og 5k rpm vifter, og det høres ikke direkte kontorvennelig ut.

Skal ikke legge meg inn i resten av diskusjonene, men min erfaring er at Supermicro har svært varierende støynivå, fra "vanlig" hårtørker og opp til jetfly med eller uten etterbrenner.

Skal du basere deg på Supermicro og sove i samme rom bør du sette et Supermicro HK i et helt annet kabinett, med helt annen kjøling.

Lenke til kommentar

Jeg ser at alle 5 hovedkortene Supermicro har for E5-46xx, står oppført med proprietær formfaktor, noe som vanskeliggjør montering i et "vanlig" kabinett? De Supermicro-hovedkortene jeg har kjøpt tidligere har alle vært ATX eller E-ATX, og står montert i mine Norco 4020 kabinetter med Noctua-vifter.

Rommet jeg har innredet som kontor brukes ikke til soverom; de rommene ligger i andre enden av leiligheten. Men jeg tilbringer 1-5 timer daglig på dette rommet ifbm hjemmekontor etc, så jeg vil/må ha støynivået fra maskineriet under et visst nivå.

Lenke til kommentar

Ville ha kjøpt bigtower , vanlig PSU og holdt meg unna supermicrokabinetter-vifter og psu om du tenker på støy.

Viftene er 3tommer tykke og trekker 6w og 70db ca. Så er det 6 av de.

Jeg fikk alt lydløst ved å erstatte alle viftene og sette på nye kjølere.

Men jeg bruker fortsatt supermicrokabinettene med de redundante PSUene og det er bare PSUene jeg hører. Høres kanskje ut som en spillpc som kjører skjermkortet på maks.

post-64596-0-01741700-1376992974_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Noen som har opplevd å bli stuck på 0% med FahCore17? Det har skjedd med begge PC-ene jeg har prøvd det på, en med 6870 og en med 660M. Det er ingen load på noen av skjermkortene. Har forsøkt å stoppe CPU-foldingen, men det har ingen effekt. Bruker Catalyst 13.4 og GeForce 326.41.

Edit: Det jeg sa om load stemmer muligens ikke. GPU-Z rapporterer 0% load selv med en FahCore som funker.

Edit2: Ser ut som om begge skjermkortene er på tilnærmet 100% load selv om det ikke er noen fremgang.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Ingen sitat fra meg da jeg blir spammet ned med feilmeldinger om jeg prøver.

Tusen takk Alias! Fant noe annet istad:

http://h18004.www1.hp.com/products/quickspecs/DS_00121/DS_00121.pdf

Edit: Side note, kan man ikke bruke blade servere og kjøre disse sammen?

8 bladeservers * 16 cores per server (Hvis det er 2 slots per blade) * 2 (HyperThreading) = 256 Threads?

Hvis bandwith mellom serverne kan takle det da, nå er ikke jeg kjempekjent med bladeservers :p

Edit edit edit: Sjekk hva jeg fant! :O http://www8.hp.com/lamerica_nsc_carib/en/products/integrity-servers/product-detail.html?oid=4312030#!tab=features

PDF: http://h18004.www1.hp.com/products/quickspecs/13682_div/13682_div.pdf

Er visst en bladeserver detta :p

Endret av CasterAnd
Lenke til kommentar

Ingen sitat fra meg da jeg blir spammet ned med feilmeldinger om jeg prøver.

Tusen takk Alias! Fant noe annet istad:

http://h18004.www1.hp.com/products/quickspecs/DS_00121/DS_00121.pdf

Edit: Side note, kan man ikke bruke blade servere og kjøre disse sammen?

8 bladeservers * 16 cores per server (Hvis det er 2 slots per blade) * 2 (HyperThreading) = 256 Threads?

Hvis bandwith mellom serverne kan takle det da, nå er ikke jeg kjempekjent med bladeservers :p

Edit edit edit: Sjekk hva jeg fant! :O http://www8.hp.com/lamerica_nsc_carib/en/products/integrity-servers/product-detail.html?oid=4312030#!tab=features

PDF: http://h18004.www1.hp.com/products/quickspecs/13682_div/13682_div.pdf

Er visst en bladeserver detta :p

I teorien kan du sette opp et cluster på flere maskiner, og det er sikkert lærerikt. Om du lærer mye på veien vil du nok muligens klare å folde på dette også, men selv med infiniband mellom maskinene vil kommunikasjonen mellom nodene i clusteret være såpass tregt at du neppe får veldig mye PPd for innsatsen.

Lenke til kommentar

I teorien kan du sette opp et cluster på flere maskiner, og det er sikkert lærerikt. Om du lærer mye på veien vil du nok muligens klare å folde på dette også, men selv med infiniband mellom maskinene vil kommunikasjonen mellom nodene i clusteret være såpass tregt at du neppe får veldig mye PPd for innsatsen.

Ser den.

Men hvordan vil flere bladeservere kjøre vs. en 4P server mtp. PPW, plass og prisen på utstyret?

Lenke til kommentar

Noen som har opplevd å bli stuck på 0% med FahCore17? Det har skjedd med begge PC-ene jeg har prøvd det på, en med 6870 og en med 660M. Det er ingen load på noen av skjermkortene. Har forsøkt å stoppe CPU-foldingen, men det har ingen effekt. Bruker Catalyst 13.4 og GeForce 326.41.

Edit: Det jeg sa om load stemmer muligens ikke. GPU-Z rapporterer 0% load selv med en FahCore som funker.

Edit2: Ser ut som om begge skjermkortene er på tilnærmet 100% load selv om det ikke er noen fremgang.

Kan du legge ut loggen så jeg/alle kan prøve å hjelpe deg? Er ikke ekspert på amd, kjører selv 11 gtx 660Ti

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke med 80core? Trudde det var max 16 per cpu? og 4 x 16. Kanskje på tynn is nå men spørr for å lære.

Nuh vel.

Må innrømme litt skryt.

40 cores med hyperthreading =80.

4*E7 4870 CPUer i en Dell R810.

Endret av avo
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke med 80core? Trudde det var max 16 per cpu? og 4 x 16. Kanskje på tynn is nå men spørr for å lære.

E7-serien til Intel har 10C20T :) Nå husker jeg ikke hvilket beist avo hadde fire stykker av, men du har altså denne gjengen: http://ark.intel.com/products/family/59139 Edit: avo hadde visst E7-48XX-serien, nærmere bestemt E7-4870 :) /edit I tillegg er det snakk om 15-kjerners Ivy-bridge for å erstatte de gamle E7 (det er 120 tråder i en 4p eller 240 tråder hvis du får en 8P :omg: ) http://www.tomshardware.com/news/Intel-Xeon-Ivy-Bridge-EP-Server,21972.html

P8900? Denne tar lang tid å starte (et par minutter med CPU aktivitet uten GPU aktivitet), samt den går med 2% steglengde. Så blir fort noen minutter før framgang vises på svakere Hardware (1,5 time på min A10-5800K m/7660D). Men da burde du sett fremgang til nå i hvertfall!

Endret av Arve1234567890
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...