Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har lurt på å selge en lignende maskin, men den står i tilfelle i Trondheim :(

(samme hovedkort, 8x2GB minne, CM212 luftkjøling, AX850 PSU, kun SSDisk og onboard GPU. Alt sammen står i et CM Cosmos II kabinett og budsjettet var omtrent halvparten av ditt)

 

Du kan spare ganske mye hvis du gjør som flere av oss i tråden her og kjøper "engineering samples" CPUer fra eBay. I denne maskinen står det 2x QA90, som tilsvarer ca E5-2660 (8 kjerner, 2,3GHz, 2,4 med turbo) Kostet meg 438 GBP (for begge) i august i fjor. 2x QA92 (8core/3,1GHz) kostet meg $1570 i oktober

 

Se ellers byggetråden til AnaXyd for masse inspirasjon :)http://www.diskusjon...owtopic=1462332

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feilfrie er de, men de kan være litt grinete på minne, hovedkort og BIOSversjoner. Kortet du vurderer er ett av de letteste å få til å spinne. Jeg har både QA90 og QA92 på sånne hovedkort, men jeg får ikke til å kjøre minnet på over 1333MHz, da blir mine maskiner ustabile. Den ene maskinen har nå en oppetid på 119 døgn, den andre nærmet seg vel 3 mnd oppetid når jeg stoppet den pga. finværet...

Lenke til kommentar

Feilfrie er de, men de kan være litt grinete på minne, hovedkort og BIOSversjoner.

 

Dette blir litt for dumt, har da akkurat kjøpt 2 stk QB7B Intel Xeon E5-2660 2.2GHZ 8 CORE 20MB (LGA2011) QB7B ENGINEERING SAMPLE CPU fra ebay til den nette sum av 6171 inkl. frakt (+ mva når den kommer hit vil jeg tro)

Det er en besparelse på 13827 kroner (minus mva) i forhold til komplett (uten frakt).

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Måtte ta ned 2P'en min selv, så har pr nå kun en 4P oppe. Ble 30 grader her inne, og 2Pen var luftkjølt, så den birdo litt til den temperaturen + jeg har ikke heatsinks på den, så den kunne nok dødd som det ene 4P-kortet mitt hvis jeg hadde latt den stå anyway. Har nylig mottatt et 4P-kort til, det settes opp etter et forsøk på et par overklokkingsverdensrekorder :p

Lenke til kommentar

Når det er varmere i været (men ikke > 25C luft-temp) er det kanskje en mulighet for noen å putte noen vifter i vinduet for ventilasjon?

Jeg har en løs 250mm kabinettvifte fra et pensjonert kabinett jeg har tenkt å teste til dette. Som singel student trenger jeg ikke ta hensyn til WAF :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke unaturlig å legge opp til egendefinert "foldeår" eller foldeperiode for laget vårt. Altså, høsten 2012-våren 2013 er et foldeår i den forstand at sommeren blir en pause/nedgradering for de fleste her inne pga. varmen. Nå begynner varmen å komme, så mange har sett seg nødt til å nedgradere litt for å ikke få heteslag! Og hva passer vel bedre da en en liten oppsummering av siste foldeperiode?

 

Det er iallefall en ting som gjennomsyrer siste foldeår, og det er en helt utrolig vekst :) Vi fikk på plass en artikkel som skapte mange nye rekrutter, og ga laget enormt med poeng! I tillegg har flere av de gamle traverne investert i mer og kraftigere maskinvare som også har satt sine spor i lagets statistikk!

 

Månedsstatistikken for laget er jo bare et vakkert syn! 2011/12 sesongen (forrige periode) avsluttet med et ganske så jevnt 100 000 000 poeng per måned før sommeren kom, mens vi i forrige måned leverte over 3,5 ganger så mye! Det ser ut som mai ikke kommer til å overstige rekorden vår på 361,294,580 poeng (april 2012), men den tar vi vel til høsten ;)

post-57713-0-10839900-1369050852_thumb.png

 

Den 11. april fikk vi gitt ut vår lenge diskuterte foldeartikkel på Hardware.no så vi fikk enda flere oppmerksom på F@H. Dette skapte en enorm vekst i antall aktive brukere, men naturlig nok ble ikke alle værende. Det blir fortsatt spennende å se når høstkulden kommer hvor mange som blir med da (det er jo tross alt lov å håpe på en varm sommer denne gangen...), og kanskje vi kan re-publisere artikkelen med mindre endringer (om nødvendig) i høst?

I dagene før artikkelen kom var antall aktive brukere/totalt antall litt opp og ned, men ca 130 stykker var aktive (også en del nye snek seg inn):

post-57713-0-68692200-1369051332_thumb.jpg

 

Etter artikkelen kom gikk det en vei: oppover :D Og toppen ble nådd på ca 330 aktive!

post-57713-0-73530900-1369051713_thumb.png

 

Nå en god stund etter artikkelen er antall aktive brukere redusert, men vi håper jo selvsagt at dette vil ta seg opp igjen til høsten! Likevel, i skrivende stund er det 222 aktive foldere! Trenden går desverre en vei, men det er LANGT ned til 130 som vi var før artikkelen! 3224 totalt registrerte foldere er vi blitt, mens før artikkelen var vi 3013. Artikkelen fikk ikke bare mange nye medlemmer, men også en del gamle foldere begynte igjen!

post-57713-0-64135300-1369051646_thumb.jpg

 

Vi begynte også å se på det å ha en blogg hvor vi kunne skrive om de viktigste sakene (takk til war for initiativ!). Det ser ut til å ha vært svært hjelpsomt f.eks i forbindelse med hvordan få ned FAHCore17-oppgaver, så et mål for neste sesong må være å skrive enda mer her! (PS: Dette er en blogg for laget, så om du vil ha skrive et innlegg relatert til F@H, så er det muligheter for det. Såvidt jeg vet har både war og meg selv skrivetilgang, og kanskje noen flere?). Ser forresten at det burde skrives et innlegg om ny månedsrekord.... :ph34r:

 

Mens jeg skriver dette ser jeg at solen er forsvunnet og temperaturen har begynt å gå nedover igjen. Så det blir vel men stund til før sommerpausen kommer for fullt! Jeg er spent på hvordan lille Team Hardware.no sin fremtid ser ut! Det er ikke så lenge siden vi drømte om en 10. plasssering. Nå kan vi drømme om palleplass! Så jeg får avslutte med å si på vegne av folkets interesser: TUSEN TAKK TIL ALLE SOM FOLDER! :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Da har jeg fastslått at et nytt kabinett og mellom 6 og 13 (har ikke helt bestemt meg enda) nye vifter skal kjøpes (Mesteparten blir AF120 Silent Edition vifter fra Corsair). I tillegg skal senere en ny prosessor i boks når Haswell-ene er ute. Til viftene skal jeg også kjøpe en viftekontroller til 16 vifter (eller flere viftekontrollerem, tviler på at man får én med 16 regulatorer...) slik at jeg kan gå i stille-modus om jeg vil.

 

Kabinettet blir et Obsidian 900D.

 

Planen er å få mye mer plass til fremtidig pc-bygging, og alle viftene skal sørge for en bra luftgjennomstrømmning men med liten RPM og deretter da lite støy. Så foldingen skal snart oppe igjen :)

 

Når det gjelder skjermkortene er det mulig at jeg en gang i fremtiden kjøper vannkjøling, dog er det en større sannsynlighet for at jeg selger begge skjermkortene og går får et nytt (Eventuelt Titan), da det kan virke billigere i lengden.

 

Mye på gang altså ^^ Føler at mitt nåværende miditower er alt for lite, det er grunnen til hele oppgraderingen - og 900D har jo plass til 15 vifter (hvor 5 følger med). Selv kabinettet jeg har nå hvor jeg bare bruker medfølgende vifter og vannkjøling, syntes jeg er støyende (for nattesbruk).

 

Foldingen starter nok ikke opp før til vinteren, for jeg kan rett og slett ikke overleve med 30 grader innomhus.. Dessuten er det nok en del andre ting som må gjøres :)

Lenke til kommentar

Til så mange vifter så kan du jo bruker denne: https://www.techbay....category_id=153

 

Lamptron FC8 med 8 utganger av 30W hver vil nok klare å dra greit unna to vifter pr. kanal

**Lagrer som bokmerke* Herlig! Tror det er greit å ha to vifter per utgang selv om jeg liker å ha mange knotter å skru på ^^ Men hvor kan jeg få tak i en slags "splitter" til vifteledninger? Slik at jeg kan koble to vifter inn i en splitterledning og så videre til kontrolleren enkelt.

 

EDIT: Om det er nok plass i budsjettet så er det mulig jeg heller velger to slike: https://www.techbay.no/product.html/lamptron-viftestyring-fc5-sort?category_id=153 bare fordi de hadde sånt jålete display ^^

Endret av CasterAnd
Lenke til kommentar

Da har jeg fastslått at et nytt kabinett og mellom 6 og 13 (har ikke helt bestemt meg enda) nye vifter skal kjøpes (Mesteparten blir AF120 Silent Edition vifter fra Corsair). I tillegg skal senere en ny prosessor i boks når Haswell-ene er ute. Til viftene skal jeg også kjøpe en viftekontroller til 16 vifter (eller flere viftekontrollerem, tviler på at man får én med 16 regulatorer...) slik at jeg kan gå i stille-modus om jeg vil.

 

Kabinettet blir et Obsidian 900D.

 

Man må jo alltids finne en balanse mellom støy og airflow. Hvis man kjører AF120 SE fra Corsair rett ut fra 12V på hovedkortet så støyer de en god del, men som du har skrevet så skal du jo kjøre viftekontroller på dem! 900D silker jeg også på, så jeg tenker nok det blir mitt neste kjøp ift kabinetter.

Lenke til kommentar

Kom hjem nå i kveld etter noen dager på hytta, og romtemperaturen var ganske mye høyere enn normalt, opp mot 26 - 27 Celsius der hvor 2 x G34 + en Xeon E5-4650 server står. Likevel var temperaturene på samtlige forbausende lave og godt under 50 grader. Noe særlig varmere enn dette blir det ikke så det ser bra ut for sommeren, og jeg tror ikke at jeg blir å stenge ned noe mer enn SR-2 maskinen som fikk sommerferie i forrige uke. Spesielt E5 serveren holder seg veldig fint, ned omkring 40 grader lå den på varmeste CPU, så den vil nok takle 30 grader + i rommet uten problemer. Også IPMI rapporterer Low temp på alle kjerner så her er det bare å folde på. Alle G34 serverne har vannkjøling mens E5 serveren er bygget om fra passiv kjøling i vindtunell til aktiv luftkjøling uten VT.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Kom hjem nå i kveld etter noen dager på hytta, og romtemperaturen var ganske mye høyere enn normalt, opp mot 26 - 27 Celsius der hvor 2 x G34 + en Xeon E5-4650 server står. Likevel var temperaturene på samtlige forbausende lave og godt under 50 grader. Noe særlig varmere enn dette blir det ikke så det ser bra ut for sommeren, og jeg tror ikke at jeg blir å stenge ned noe mer enn SR-2 maskinen som fikk sommerferie i forrige uke. Spesielt E5 serveren holder seg veldig fint, ned omkring 40 grader lå den på varmeste CPU, så den vil nok takle 30 grader + i rommet uten problemer. Også IPMI rapporterer Low temp på alle kjerner så her er det bare å folde på. Alle G34 serverne har vannkjøling mens E5 serveren er bygget om fra passiv kjøling i vindtunell til aktiv luftkjøling uten VT.

 

Min setup har 45-46 grader på de varmeste kjernene, det er da med 30c romtemp. Noe lavere nå, heldigvis... 38 eller noe slikt :p

 

Ser ut som A1 funker i det nye hovedkortet mitt, booter med 3 chipper sålangt - og alle 12 minnebrikker detekteres. Hvis jeg orker tar jeg den siste nå etterpå, men mulig det blir i morgen kveld sitedet. Må kutte opp sinks også... mas mas mas.

 

Edit: for varmt for en god natts søvn, så fiklet litt mer nå utpå morgenkvisten - 3x 1.6Ghz A1 + 1x 1.8GHz A1 ser ut til å fungere hvertfall til POST/BIOS-level. Ser alle 16 minnebrikkene også. Får se når jeg kan stressteste, vil helst ha det litt kaldere i været siden jeg må kjøre på luft. Trives ikke så godt med over 30 graders romtemperatur.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

30 grader er varmt og noe jeg neppe vil oppleve her nord siden utetemperaturen veldig sjelden passerer 20 grader. Jeg glemte vel å si at jeg kjører med sidepanelet av på E5-serveren og en Biltema vifte som blåser mot alle fire chippene. Dette senket temperaturene med 8 - 10 grader i forhold til lukket kabinett. Temperaturene varierer også etter hvilken WU som foldes.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Man må jo alltids finne en balanse mellom støy og airflow. Hvis man kjører AF120 SE fra Corsair rett ut fra 12V på hovedkortet så støyer de en god del, men som du har skrevet så skal du jo kjøre viftekontroller på dem! 900D silker jeg også på, så jeg tenker nok det blir mitt neste kjøp ift kabinetter.

Ja. Har sendt mail til komplett i henhold til litt tips, i tillegg opprettet jeg en tråd på forumet. Ser ut til at Corsair faktisk har en anbefalingsside til hvor plassere vifter, men i så fall må jeg finne ut hvor i kabinettet corsair har tenkt seg inntak/uttak da AF og SP er forskjellige i forhold til inntak/uttak.

 

Ja, blir to viftekontrollere med forskjellige vifter. Vet ikke om jeg kommer til å bruke alle da jeg skal sikkert ha 4 på én og 4 på en annen, hvis det går med tanke på ampere.

Lenke til kommentar

Ok! Her har du et bilde av mine "quiet edition" vifter før bruk. Ringene som følger med er jo bare et pluss da. Alt etter hva slags farge/stil man ønsker å "kjøre" ift hardware (rød/hvit/blå) (Hvis man ønsker det selvfølgelig) Tror nok ganske sikkert det blir Noctua vifter i mitt 900D....Tror jeg.........

 

post-292564-0-56947300-1369143371_thumb.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...