Gå til innhold

Anbefalte innlegg

@GullLars, hvis du finner ut noe lurt, evt. ikke lurt, ifb. med F@H må du for all del poste det her!

Kabinettet har bare fysisk plass til 3 stk 7970, og klarer neppe å holde mer enn 2 stk på fornuftig temp/støynivå.

Det ble satt sammen i full fart, så dårlig research ang. plass etc.! Slo meg at kabinettet burde få litt vifter, og tenkte derfor på dette siden det er "luftig". Men, er ikke sikkert det lønner seg prismessig å etterfylle med vifter. Uansett, hvis det ikke er plass så får vi finne noe annet :)

Skulle gjerne fått et AMD system med støtte for 4x crossfire. Har bare sett at Gigabyte hadde et kort, men dette finner jeg ikke i vanlige norske nettbutikker... Ville sikkert spart en tusenlapp, kanskje nærmere to, siden en ikke burde trenge noe særlig prosessorkraft; og da er jo en 3820 til 2K litt overkill...

Får ca 17000 ppd per 6970 kort her.

Aj, dette var vesentlig mindre enn mitt estimat. Er det siste drivere (>=13.1) og ikke overklokk?

Endret av Arve1234567890
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merker sommervarmen litt ja. CPUen min bikka 70 grader da, ligger på 71C nå. Men jeg er ikke bekymra av den grunn. Får se om jeg setter på en vifte eller to til. Er uansett lysten på et nytt kabinett.

Core 17 på GPUen gir meg uansett bra med mer PPD, og etter at jeg satte CPUen til 7 threads gikk PPDen opp der og, i forhold til tapet av core 17 ihvertfall.

Endret av zyrex
Lenke til kommentar

Snakker dere om det samme kortet? 6970 og 7970 er det stor forskjell mellom.

6950 @ 950MHz fikk ca 14K PPD med forrige versjon av core17 (TPF på 5:28). Jeg forventet at 6950 ville få omtrent 25 % reduksjon i TPF for det var det jeg selv opplevde på min APU (GPUen tilsvarer en 6670, TPF gikk fra ca 20:00 til 15:00). Så, jeg syntes det var veldig rart at 6970 ikke hadde mer PPD med siste core17 versjon mtp hvor mye 6950 hadde med forrige core17 versjon. Jeg trodde 6950 (dog overklokket) ville få 21K PPD gitt 25 % reduksjon i TPF :)

Ser forøvrig at 6950 har 800MHz som stock hastighet, så da spørs det egentlig hva Fishb0ne har på sitt 6970 (stock er 880 MHz). Jeg har ikke sett så mye tall for 6000-serien, så vanskelig å si hva en kan få i PPD.

Lenke til kommentar

Merker sommervarmen litt ja. CPUen min bikka 70 grader da, ligger på 71C nå. Men jeg er ikke bekymra av den grunn. Får se om jeg setter på en vifte eller to til. Er uansett lysten på et nytt kabinett.

Core 17 på GPUen gir meg uansett bra med mer PPD, og etter at jeg satte CPUen til 7 threads gikk PPDen opp der og, i forhold til tapet av core 17 ihvertfall.

Auto-temp telles ikke.

Her vil pc prioritere støy og sette høy temp.

På 100% er 90C en fin temp man kan ha i 10 år.

Lenke til kommentar

Jeg har 76C på min nå uten å være i nærheten av bekymret. Men det er noe med kjerne vs heatspreader temp, er det ikke, når det gjelder hva som er oppgitt at den skal tåle? Jeg bruker tempen fra core 2 som standard visning, da denne ser ut til å ligge høyest. Men mener noen skrev at Intel oppgå makstemp på HS, og denne er vel som regel kaldere enn kjernen, eller?

Lenke til kommentar

Gratisvarianten av Process Lasso har noe begrenset funksjonalitet ser jeg, men den holder fint til å administrere et multicore/multisocket system som også brukes til praktiske ting ved siden av folding.

(beklager mulig TL;DR)

Jeg har funnet av avhengig av hvor tung bruk man har på maskinen kan PPD ta en betydelig hit, og man kan faktisk tjene poeng på å droppe en CPU kjerne (begge tråder om man har hyperthreading).

Tapet blir enda mindre om man binder F@H core(s) til noen CPU-kjerner og de programmene man bruker til gjenstående kjerner. Så lenge det er snakk om typisk lette ting går det helt fint å multitaske på en kjapp kjerne, som f.eks. µTorrent, winamp, og bytte frem og tilbake mellom firefox/chrome og kontorprogrammer.

Det går til og med å kjøre en del lettere eller singel-trådede spill på en kjerne mens man folder (type HoN/LoL, og diverse eldre spill).

Her er en dump for de som har lyst til å se hvordan jeg har konfigurert verktøyet med binding av cores. Jeg har sortert prosesslisten etter regler programmet bruker, som blir automatisk satt hver gang prosesser starter.

post-163450-0-67748300-1368132931_thumb.png

Det er et screenshot av alle skjermene som også viser hvordan jeg har organisert sideskjermene om det er av interesse. Siden jeg har 2560x1440 oppløsning på hovedskjermen må man uansett zoome for å se hva det står.

Vanligvis har jeg firefox, multimedia, spill, eller aktivt program på hovedskjermen, men oppløsninga er også digg for å se hele eller store deler av tabeller samtidig :)

Det virker kanskje som et luksusproblem, men jeg er litt irritert over 1050x1680 oppløsningen på skjermen til høyre, skulle gjerne hatt 1200x1920 eller 1440x2560 der :)

Når det gjelder de som folder med CPU + GPU vil jeg anbefale noen som gjør det og har litt peil å prøve dette programmet og binde CPU til cores 0-(N-1) og GPU til core N (hvor N er par av tråder om man har hyperthreading). Om man bruker maskinen og GPU ikke spiser hele core N vil jeg også anbefale å prøve å binne nettleser og multimedia til core N.

Jeg trodde F@H skulle gjøre dette med locking av cores til forskjellige kjerner selv, via Configure -> Advanced. Og under Optimizations huke av "Try to lock cores to a specific CPU. Also known as CPU affinity locking". Kanskje dette bare gjelder for fysiske CPUer på multi-socket systemer?

Uansett, som nevnt over er det også mulig å tjene poeng på å locke F@H til færre enn alle cores og aktive programmer til resten dersom man bruker PCen aktivt mye av dagen.

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbanna fandenskap. Teamviewer kan være(er) noe dritt. Restartet folde pc-en etter at Windows update var ferdig(og pga avinstallasjon av programmer hadde hengt seg opp), så nekter Teamviewer å koble til maskinen igjen. Jaja, 8 timer uten folding er vel ikke verdens undergang.

Lenke til kommentar

WOW, merker at det å komme over 10WU hjalp veldig på PPT, gikk opp til estimert PPD på 75-80000 fra ca 45000.

Ligger atm på 880 plass i gruppa med 33742 poen, men stats siden rapporterer allerde at jeg har 37444 poeng, så jeg forventer å klatre endel plasser :D

Merker at eksamensforberedelser hjelper på PPD da maskinen står å folder for fult mens jeg er på skolen :D Skal også legges til at jeg bare har fått ned core17 i det siste, så kan ikke klage :D En core17 WU tar ca 4-5 timer på mitt stock 7970.

Bare innen jeg kommer hjem etter skolen har den gjort ferdig 1 eller 2 WU :D

Selv om det går mot sommer så tror jeg at jeg kommer til å opprettholde nivået på foldingen min (folder så lenge jeg ikke spiller), og kommer jeg til å jobbe like mye som i fjor blir det mye folding i arbeidstiden.

Ska også legges til at så fort skattepengene kommer inn så kommer jeg til å gå i anskaffelse av ett Fractal Design X2, har HAF X den dag i dag men det bråker for mye og er i tillegg snart 3 år gammelt. Kommer også til å handle inn ny hardware på første lønning (nytt HK/CPU/PSU) og da kan jeg hive mye av det nåværende hardware pluss gamle reservedeler sammen til en ren folding/server maskin :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

WOW, merker at det å komme over 10WU hjalp veldig på PPT, gikk opp til estimert PPD på 75-80000 fra ca 45000.

Ligger atm på 880 plass i gruppa med 33742 poen, men stats siden rapporterer allerde at jeg har 37444 poeng, så jeg forventer å klatre endel plasser :D

Merker at eksamensforberedelser hjelper på PPD da maskinen står å folder for fult mens jeg er på skolen :D Skal også legges til at jeg bare har fått ned core17 i det siste, så kan ikke klage :D En core17 WU tar ca 4-5 timer på mitt stock 7970.

Bare innen jeg kommer hjem etter skolen har den gjort ferdig 1 eller 2 WU :D

Selv om det går mot sommer så tror jeg at jeg kommer til å opprettholde nivået på foldingen min (folder så lenge jeg ikke spiller), og kommer jeg til å jobbe like mye som i fjor blir det mye folding i arbeidstiden.

Ska også legges til at så fort skattepengene kommer inn så kommer jeg til å gå i anskaffelse av ett Fractal Design X2, har HAF X den dag i dag men det bråker for mye og er i tillegg snart 3 år gammelt. Kommer også til å handle inn ny hardware på første lønning (nytt HK/CPU/PSU) og da kan jeg hive mye av det nåværende hardware pluss gamle reservedeler sammen til en ren folding/server maskin :D

Har du lagt inn "client type - beta" flagget under din GPU? Som dette?

post-292564-0-39333400-1368188030_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Mener du Fractal Design "Define XL R2"?

HAF-X bråker ikke mye om du har viftene på medium/low, og luftflyten gjennom kabinettet i forhold til støy er ganske bra. Så lenge du ikke har noe inni det som støyer veldig gjør luftflyten opp for mangel på demping.

Jeg sover 1 meter unna mitt HAF-X.

Om det er GPU vifta som bråker mest kan du bruke Catalyst Control Center til å sette viftehastigheten til et statisk tall som gir ca 80-85C load temperaturer på skjermkortet. Det er en helt fin temperatur, og vil sannsynligvis gi merkbart lavere støynivå enn hva den går til dynamisk.

Mitt HD6850 (Twin Frozr kjøler) står på 50% viftehastighet statisk, og når ca 70C med Furmark. På den hastigheten er støynivået det samme som kabinettviftene, og jeg klarer ikke skille dem.

Lenke til kommentar

Har satt til klient type beta på GPU ja.

Korrekt, XL R2.

Har ikke viftene på noe stor hastighet men alikavel plager det meg :( skal teste med lavere viftehastighet på GPU så får vi se.

Du kan godt kjøre på 20, 25 eller 30%. Da vil du ikke høre mye lyd. Har du kun en vifte på kortet så kan det likevel oppleves som støyende for noen.

Lenke til kommentar

6950 @ 950MHz fikk ca 14K PPD med forrige versjon av core17 (TPF på 5:28). Jeg forventet at 6950 ville få omtrent 25 % reduksjon i TPF for det var det jeg selv opplevde på min APU (GPUen tilsvarer en 6670, TPF gikk fra ca 20:00 til 15:00). Så, jeg syntes det var veldig rart at 6970 ikke hadde mer PPD med siste core17 versjon mtp hvor mye 6950 hadde med forrige core17 versjon. Jeg trodde 6950 (dog overklokket) ville få 21K PPD gitt 25 % reduksjon i TPF :)

Ser forøvrig at 6950 har 800MHz som stock hastighet, så da spørs det egentlig hva Fishb0ne har på sitt 6970 (stock er 880 MHz). Jeg har ikke sett så mye tall for 6000-serien, så vanskelig å si hva en kan få i PPD.

Har 890MHz på 6970 kortene, 13,4 driveren. Ikke noen forskjell på ppd `en på win 7 eller Win 8.

Kortene skal byttes ut når skattekronene kommer.

post-304914-0-44573700-1368223773_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...