Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

i7-3770k og Nvidia GTX660 reporting for duty!

 

Endelig stasjonær maskin i hus, og for å stresse den litt så blir det seff F@H :D

 

post-129856-0-37044800-1363636298_thumb.png

 

 

Systemet er som følger:

i7-3770k @ stock

Corsair H60 Hydro kjøler

ASUS P8Z77-V

Corsair 8GB DDR3 1600MHz RAM

Intel 335 240GB SSD

ASUS GTX660 2GB

Corsair 300R kabinett

Corsair HX750W

 

Virker som systemet idler pent på ca 25-30*c og ved full load ser det ut som CPU plasserer seg på pene 50-55*c og GPU på 60-65*c.

Blir nok gode 27-35K PPD

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vesleengelen, du burde kunne overklokke 3770K til 4.0GHz bare ved å stille multiplier til 40x. 42x er mulig uten ekstra volt om du er heldig med chippen, men jeg ville gitt den 0.05v-0.1v ekstra for 24/7 stabilitet med F@H. Det vil fortsatt gi greie temperaturer. Om du vil presse temperaturene litt bør du klare 4.4GHz.

<70C er fullstendig trygt, og det er en del foldere som setter grensen ved 75-80C, selv om det er noen som har kjørt 85-90C 24/7 i mange månder uten problemer.

Personlig liker jeg å holde min 3930K @ 4.4GHz på 70-75C og heller ha lav viftehastighet siden jeg sover like ved siden av. (i steden for høyere klokk eller lavere temperaturer)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Vesleengelen, du burde kunne overklokke 3770K til 4.0GHz bare ved å stille multiplier til 40x. 42x er mulig uten ekstra volt om du er heldig med chippen, men jeg ville gitt den 0.05v-0.1v ekstra for 24/7 stabilitet med F@H. Det vil fortsatt gi greie temperaturer. Om du vil presse temperaturene litt bør du klare 4.4GHz.

<70C er fullstendig trygt, og det er en del foldere som setter grensen ved 75-80C, selv om det er noen som har kjørt 85-90C 24/7 i mange månder uten problemer.

Personlig liker jeg å holde min 3930K @ 4.4GHz på 70-75C og heller ha lav viftehastighet siden jeg sover like ved siden av. (i steden for høyere klokk eller lavere temperaturer)

 

Hvilke vifter bruker du? Er interresert i å bygge en skikkelig stille gaming-folding PC som jeg kan folde med om natten.

Lenke til kommentar

vesleengen: Selv bruker jeg dette programmet som følger med hovedkortet for å sjekke tempen. Den sier forøvrig at jeg ligger på 69-70C nå ved full load (i7 [email protected]).

 

Userman: Jeg bruker en Noctua NH-U12P SE2 CPU-Kjøler, ganske stille selv på 100%. Hadde jeg hatt en stillere strømforsyning, kunne jeg nok fint ha sovet her. Asus GTX660en er så godt som lydløs også...

Lenke til kommentar

Jadda, har vært i frankrike og SELVSAGT klarte internettledningen å falle ut bare to dager etter at jeg dro. Mistet mange timer med folding, og begynner å kjøre på igjen.

 

En god nyhet, er at jeg har nådd 1 000 000 poeng! :D En stor milepæl. Skal se i påsken om jeg kan få inn noen maskiner på 6k-8k PPD som kan stå på hele tiden.

 

...og så skal jeg lime fast internettledningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvilke vifter bruker du? Er interresert i å bygge en skikkelig stille gaming-folding PC som jeg kan folde med om natten.

Jeg bruker en Corsair H100 med 2 Noctua NF-P12 i push og 200mm kabinettviften i taket på HAF-X som pull. Luftflyten i forhold til støy gjennom HAF-X når kabinettviftene står på medium er ganske god, så det reduserer behovet for RPM på radiatorviftene.

EDIT: full hardware oversikt er linket i signatur.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Nei ikke mer en gpu, riv ut en psu og den spinner i 10 sek så man kan høre lyden.

Nå bråker hele kabinettet med 13 vifter i alt like mye som spillpcen med 690 som folder.

 

Helt lydløse blir de neppe med så små vifter, men det er ikke 5% av vindtunellen engang.

Vil si hele kabinettet høres ut som en pc med 2 gpuer som folder.

 

 

Forran satte jeg inn 2 stk HHD-drev fra lianli med 120mm vifter i som blåser inn.

Før det prøvde jeg meg på 2 vifter som var stripset fast inni brønnene forran som fungerte like godt.

Supermicro-HHD-brøn fikk jeg best resultat av å skru ut.

Skrudde ut alt forran.

 

92mm-viftene inni monterte jeg ved å dra ut alle viftene og skru ut alle vifteholdeplatene og kjørte strips igjennom viftehullene og en ny strips som lås bak så klippe av.

 

Bak satte jeg fast 80mm med stripsmetoden 2 steder og skruer resten.

Brukte grillene og skruene til de viftene som satt der til å feste viftene med fra innsiden

og ved pci-sporene skritte jeg dast en 120mm på utsiden i 2 av hullene som var i kabinettet.

 

På den måten ble det så bra det kan få bli, legger ved bilder.

Jeg skal kjøre med dørene på og i rack, så jeg kommer til å gjøre sånn med alle serverene.

post-64596-0-88388600-1363646011_thumb.jpg

post-64596-0-65668000-1363646015_thumb.jpg

post-64596-0-06746100-1363646017_thumb.jpg

post-64596-0-28701200-1363646019_thumb.jpg

post-64596-0-10045800-1363646024_thumb.jpg

post-64596-0-55868200-1363646027_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Skjønner, og jeg har 2 x Lianli moduler liggende som jeg kan bruke så dette skal nok kunne fungere. Mulig jeg først forsøker å koble eksisterende vifter via ekstra viftestyring for å kunne kontrollere hastigheten på viftene. Får man dem ned i omkring 6 - 700 RPM vil de likevel flytte tilstrekkelig luft til at det kan holde, og de vil vel da ikke bråke noe særlig. Det er vel verdt et forsøk først, så kanskje jeg slipper å demontere halve kabinettet. Skal vente til etter påske slik at det ikke blir stopp i påsken..

Lenke til kommentar

Jeg bruker 2 av disse

http://www.netshop.n...0000047582.aspx

 

Den nermest psu sklir inni 3 klør som holder den der den skal helt perfekt.

Den andre går inn men sitter ikke i noe, trykker jeg på den dytter jeg den litt inn osv så satt den fast i bakkant med en dråpe fra en limpistol.

 

Jeg har 3x

http://www.netshop.n...0000111036.aspx

Hvor man putter 3x sånne forran som blir det samme bare i 4 deler.

http://www.netshop.n...0000050841.aspx

 

De sender jeg i posten gratis til de som skulle trenge for å kjøle foldeserver og har 3x brønner ledig på rad.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg bruker en Corsair H100 med 2 Noctua NF-P12 i push og 200mm kabinettviften i taket på HAF-X som pull. Luftflyten i forhold til støy gjennom HAF-X når kabinettviftene står på medium er ganske god, så det reduserer behovet for RPM på radiatorviftene.

EDIT: full hardware oversikt er linket i signatur.

 

 

Hjelper den raske RAMen merkbart på PPD?

Lenke til kommentar

Det jeg ser mangler er en skikkelig introduksjon. Kunne dere skrevet 4-6 avsnitt som kort oppsummerer hva folding er, hvorfor det er viktig, hvorfor det er noe leseren burde bry seg om? Det er viktig at en slik introduksjon skrives så folkelig så mulig, og at den bygger opp spenning mot resten av artikkelen – ellers blir ikke resten av saken lest, har vi erfart

 

Noen som er gode på dette?

Eneste som mangler før arikkel er i trykken

 

Noe fra 1-post vi kan bruke?

Lenke til kommentar

Da var nye CPU-kjølere på plass i E5-Xeon serveren. Jeg fant ut at jeg ikke hadde tålmodighet til å vente med oppgraderingen til etter påsken.

 

Det er en lettelse å ha fjernet vindunellen, og dermed kvitte seg med den intense støyen fra serveren. Selve utskiftingen fra passive kjøleblokker til aktive gikk smertefritt. Imidlertid nektet serveren å starte etterpå, så jeg angret en stund på at jeg gjorde det før påsken likevel. Det er jo vanskelig å forestille seg at det kan oppstå noen alvorlig feil på en server bare ved å skifte fire kjøleblokker.

 

Symptonene var som da jeg kjøpte serveren, ved at under boot stoppet den alltid med code B9, noe jeg husket kan bety feil med minne. Jeg plukket ut 16 stk. Hynix Reg / Ecc 2GB minne og satte inn 4 x 4GB Samsung Reg / Ecc jeg hadde liggende, og maskinen startet normalt igjen. Jeg hadde 4 stk. til og satte inn de også, slik at det nå ble totalt 8 stk. som nå fungerer som 2-kanals minne.

 

Det er jo litt merkelig at minnet plutselig feiler helt plutselig og fullstendig, og tilfeldigvis når jeg skifter kjøleblokkene. Maskinen hadde kjørt feilfritt i snart 8 måneder med Hynix minnet.

 

Jeg plukket også ut alle jetfly-viftene (6 stk), monterte heatsinks på de VRMene som kjentes varme ut og fyrte opp folding av 8101. Serveren startet normalt, og nesten helt uten å støye, men etter 2 - 3 minutter folding økte den hastigheten på CPU-viftene noe. Men fremdeles bråker PSU-viftene mer enn de på CPUene. Det ser ut som at jeg ikke trenger å bruke vifter i kabinettet fordi VPU-viftene sender den lunkne luften rett ut bak uten hjelp, og kjøleblokkene blir bare såvidt lunkne. Rom temperaturen er omkring 20 Celsius så dett ser lovende ut. På grunn av at minnet nå bare er 2-kanals økte TPF med omkring 20 sekunder. Slik ble det seende ut til slutt:

post-53451-0-52760100-1363712598_thumb.jpg

Endret av -alias-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...