Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet om en Linux distro jeg kan bruke til noen F@H pcer? Kan være med bare kommandolinje, men i så fall trenger jeg alle kommandoene jeg må skrive inn.

I tillegg trenger jeg litt hjelp til å få denne over til en 32GB minnepenn - og gjøre den bootable :p

Selve bootable er grei.

Sett inn minnepennen

Skriv cmd i start , høyreklikk og kjør som admin

skriv føgende kommandoer en pr enter:

diskpart

list disk

select disk (tallet den er)

clean

create partition primary

select partition 1

format fs=fat32

assign

exit

Det finnes en haub av programmer som gjør dette hvor du kan browse og velge isoen så slegger den inn alt.

Lenke til kommentar

Sparer antall stikkontakter, dette er ofte et problem og skjøteledning vil skape branntekniske feil.

En skjøteledning/forgreiner vil brannteknisk være en mye bedre løsning enn å splitte og forlenge kabler fra et PSU som ikke er dimensjonert for noe slikt. Ingen av delene er forsåvidt noe problem om du gjør det riktig. Men det er nå engang veldig mye enklere å bruke en skjøteledning/forgreiner riktig.

Lenke til kommentar

Takker.

Skal montere inn dette i serveren og ta ut de hissige 6000rpm-viftene, men jeg burde vel vente til jeg får de 4 luftkjølerene da denne vindtunellen trenger de 150m3* disse viftene må flytte i sekundet.

*Ren gjetting

post-64596-0-70166600-1362173647_thumb.jpg

Lenke til kommentar

At stock fan er ment for serverrom er det ingen tvil om, de et 40mm dype og om jeg roper så høyt jeg klarer så bråker disse viftene mer.

Jeg klarer faktisk ikke beskrive det, det er sånn at det gjør vondt i ørene og det piper når jeg går ut av rommet.

Det er som på 1:05 her hele tiden :dremel:

Endret av War
Lenke til kommentar

En skjøteledning/forgreiner vil brannteknisk være en mye bedre løsning enn å splitte og forlenge kabler fra et PSU som ikke er dimensjonert for noe slikt. Ingen av delene er forsåvidt noe problem om du gjør det riktig. Men det er nå engang veldig mye enklere å bruke en skjøteledning/forgreiner riktig.

Hvor mange ganger må jeg gjenta dette, jeg har IKKE tenkt til å gjøre det enkleste, dette skal være noe som blir gøy. I tillegg, å bruke 3-4k kroner på PSU'er er ikke akkurat aktuelt.

Selve bootable er grei.

Sett inn minnepennen

Skriv cmd i start , høyreklikk og kjør som admin

skriv føgende kommandoer en pr enter:

diskpart

list disk

select disk (tallet den er)

clean

create partition primary

select partition 1

format fs=fat32

assign

exit

Det finnes en haub av programmer som gjør dette hvor du kan browse og velge isoen så slegger den inn alt.

Men har du en linux distro du anbefaler?

Lenke til kommentar

Poweredge t310-en min bråket som et uvær før BIOS-oppdateringen. men når den kan flytte 140cfm er det vel ikke så rart. Har kjøpt en ny 92 PWM-vifte nå for å få den enda mer lydløs, Håper bare den ikke går under de 700rpm som er oppgitt som minimum, for då får serveren fullstendig hetta.

Angrer litt på kjøp av ferdigserver (bortsatt fra at den egentlig var gratis) - er et herk å sette opp sammenlinet med vanlige greier.

Lenke til kommentar

Poweredge t310-en min bråket som et uvær før BIOS-oppdateringen. men når den kan flytte 140cfm er det vel ikke så rart. Har kjøpt en ny 92 PWM-vifte nå for å få den enda mer lydløs, Håper bare den ikke går under de 700rpm som er oppgitt som minimum, for då får serveren fullstendig hetta.

Angrer litt på kjøp av ferdigserver (bortsatt fra at den egentlig var gratis) - er et herk å sette opp sammenlinet med vanlige greier.

Ferdigserver vanskelig og sette opp? Jeg har 99%av gangene opplevd av enterprice utstyr er lettere og sette opp on the fly.

Kan kansje være valg av dell som etter min mening er det mest søppleste du får tak i..

Lenke til kommentar

Nei, altså det er det å GJØRE noe med dem utover standard som er vanskelig. F.eks. støtter ikke raid-kortet som står i hverken JBOD/IT-mode/enkel dum HBA-modus ELLER 3TB-disker. (Og onboard sata støtter ikke ahci en gang!) Og om man skal finne noe annet som søtter Dell sitt backplane uten at iDrac expressen (onboard managment-opplegg) skal syte og hvine, må man kjøpe Dell. Selv når jeg driter i det og kommer til å kjøpe et annet HBA-kort, er jeg fortsatt avhengig av å bruke backplane, fordi strømforsyningen har kontakt til det, men ikke SATA-strømkontakter. Overganger/splittere nok fnnes ikke, og jeg har liksom ikke lyst til å bytte ut strømforsyningene også (Da kan jeg dessuten LOVE deg at managementsoftwaren lager et uvær.)

Så joda, de er sikkert lette å sette opp til akkurat det de var tenkt brukt til, men ikke så mye mer. Ikke laget for overganger, skumgummi og gaffateip. :p

Men, men det skal nok gå. Så fort jeg får valgt og kjøpt et SAS HBA som støtter 3TB.disker. Ikke så alt for enkelt det heller, dessverre.

Lenke til kommentar

Hadde en dell, sata-kontaktene har de laget egen patent på som måtte kjøpes via dell.

XP som fulgte med var en dell-XP som man måtte kjøpe av dell, vanlig xp gikk ikke.

Minnet var programert i bios til å bare funke med dell-minne fra dell typisk 6000kr for 4GB.

De sata-portene som ikke var i bruk var ikke montert, samme med minnespor så ingen oppgradering.

Herk hele driten, kasta den.

---------------------------------

Tear [H]

psmax 1 -- enable PowerNow/CPB/Turbo.

manual OC -- disable PowerNow/CPB/Turbo.

Er dette rett i terminalen etter å ha lastet ned programmet tru, eller må jeg skrive

tpc -set core all pstate 0 frequency 2600000

Skulle kjøpt en tempmåler som man bare pekte med for å finne temp på hver enkelt del.

post-64596-0-40402400-1362215054_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Tear [H]

psmax 1 -- enable PowerNow/CPB/Turbo.

manual OC -- disable PowerNow/CPB/Turbo.

Er dette rett i terminalen etter å ha lastet ned programmet tru, eller må jeg skrive

tpc -set core all pstate 0 frequency 2600000

Skulle kjøpt en tempmåler som man bare pekte med for å finne temp på hver enkelt del.

Turbo:

sudo TurionPowerControl -psmax 1

Temperaturer:

sudo TurionPowerControl -temp

Liste frekvens, vcore, etc:

sudo TurionPowerControl -l | grep "pstate 2"

Overklokke, lag et script:

#!/bin/sh

FREQ=3300

VCORE=1.1750

sudo TurionPowerControl -boostdisable

sudo TurionPowerControl -fo 1

sudo TurionPowerControl -set ps 2 vcore $VCORE freq $FREQ

sudo TurionPowerControl -set ps 1 vcore $VCORE freq $FREQ

sudo TurionPowerControl -set ps 0 vcore $VCORE freq $FREQ

sleep 1

sudo TurionPowerControl -fo 0

Lenke til kommentar

Takker, får nesten lime kjølehatter på VRMene med tanke på alias sine som tok fyr.

Max Turbo Frequency: 2.8 GHz

Har de på 2.5 nå.

Tenker på å legge inn /usr/bin/TurionPowerControl -htctemplimit 75 i scriptet så maskinen ikke slår seg av ved 70 grader, men heller kommer med en alarm.

Termisk lim osv er umulig å få tak i og irriterende å ikke ha, satser ikke på tape om jeg skal ha serveren stående og etter 1 år løsner en og kortslutter noe.

Regner med at jeg kan bruke turbo nå og klokke når ribbene kommer.

post-64596-0-19233800-1362230369_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har lest på hardforum kan du trygt sette vcore=1.2 uten kjøleribber på VRMene. Over 1.25 sier de at det blir for varmt.

Edit: skrev feil, det skal være 1.2, ikke 2.2...

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...