Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs jo hvor mye over 40...

Personlig foretrekker jeg 21 grader på disker - da lever de litt lengere, men mange er spesifisert til driftstemperaturer opp til 60 grader.

For CPU er jo 40 grader relativt lite, men jeg regner med det er idle.

Hva temperaturen er under load er vel viktigere.

Det er faktisk feil, selv om det virker sannsynlig. De lever kortere under 30 grader enn over, og kortere over 40 grader enn under. Mellom 30 og 40 er altså best. I hvert fall i følge Googles tall basert på veldig veldig mange harddisker og deres levetid. Rapport. Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Det er faktisk feil, selv om det virker sannsynlig. De lever kortere under 30 grader enn over, og kortere over 40 grader enn under. Mellom 30 og 40 er altså best. I hvert fall i følge Googles tall basert på veldig veldig mange harddisker og deres levetid. Rapport.
Interesting...

Denne ble kjapt diskutert i SSD-tråden tidligere i forhold til SSD vs HDD angående kjøling og varmeutvikling, og jeg lurer på om den også ble diskutert i "den kalde kafeen" tråden. Grunnen til dette med optimal temperatur og levetid på harddisker har mye å gjøre med smøring og bæringer. Tilsvarende kan gjelde for vifter.

Litt OT, men SSDer trives godt ved lavere temperaturer da lekasjestrømmen reduseres og egenskapene for materialet utsatt for elektron tunneling forandrer seg litt (høy temperatur gir kortere levetid ved skriving). Men utslaget er ikke relevant for forbrukere ved temperaturområdene og skrivingen en SSD blir utsatt for i forbrukerscenarioer.

 

WAR, jeg ville vurdert å bytte ut kabinettviftene med noen high-flow lav statisk trykk vifter og montere vifter direkte på CPU kjøleblokkene. Om du skal overklokke er også kjøleribber for VRM lurt, spesielt om du bytter kabinettviftene.

Lenke til kommentar

Det er nok det ja, lukker jeg 2 dører og går 20 meter bort kan man fortsatt ikke høre noe på TVen i stua.

 

Frister å få montert på noen annen kjøling.

Legger inn win7 nå bare for å teste litt settings og temp

Hvis det er plass i kabinettet kan jeg anbefale Noctua NH-U12DO A3 som prosessorkjølere. De er svært stillegående og CPUene mine holder 40 grader overklokket til 3.3GHz.

 

http://www.proshop.no/Kjoeling-og-vifter/Noctua-NH-U12DO-A3-2387125.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Lenke til kommentar

Jeg har jo hartt 10 forskjellige Noctua i mine kabinetter før og skal finne ut om det lar seg gjøre.

Må jeg ikke ha en annen festeordning som alias fikk tilsendt? Nå har jeg 2 skruehull pr cpu.

 

Kan montere vifte rett på cpu, men de kjøleribbene jeg må sette over alt må ikke dette av og kortslutte noe.

Selv ikke etter 2-3 år med tempforskjeller.

Noen å anbefale?

Kan jo bytte ut viftene i kabinettet uansett, selv med annen kjøling, for de som er nå må flytte 40m3 pr sek pr vifte.

Endret av War
Lenke til kommentar

Da skal jeg måle nå,

 

Hele kabinettet på utsiden 180mm

Hovedkort til tak 168mm + cpu

Hovedkortet må da ligge godt ned på flaten så lurer på om det ikke blir lett å få noe bak.

 

G34kjøleren var 158 mm

Tipper det går om de har målt inkludert tuppene av rørene som stikker opp på toppen.

 

G34 i den høyden tipper jeg de har laget for 4U rack.

 

http://www.komplett....aspx?sku=623536

Halv pris?

 

De utgår hos komplett, deal.no da

Deal.no takker for ordren og ønsker deg velkommen igjen senere!

Prøver de her , er de gode så kjøper jeg 4 til.

 

Burde vel sette 6x 120mm vifter i kabinettet da på 50% rpm for å ha litt flyt eller.

Kjøle det rundt cpu.

Burde jeg fortsatt ha custom kjølere på varme flater eller er det ekstra utsatt med vannkjøling og 0 sirkulerende luft?

Endret av War
Lenke til kommentar

De D14 jeg bruker på SR2 nå klokket 4ghz har cpu på 50C iallefall.

 

Kjøpte disse utenom bare for å få noe flyt i selve kabinettet og kjøle varme flater, jeg har 690 osv som folder og skal ha AC på om sommeren så full fres på GPU-støy.DB er ok nok for meg.

 

Kan ikke overklokke ekstremt da ingen av komponentene på hovedkortene er ment for det. Tipper 200-400mhz

post-64596-0-16582600-1361990823_thumb.png

post-64596-0-69810300-1361995694_thumb.png

Endret av War
Lenke til kommentar

Ok takk.

I memory viser den 60GB minne som er SSDen med OS på og ikke de 16GB jeg har satt i.

 

http://www.digipower...BravoPDUPOM.htm

Prøv online-demoen her.

Det er noe for oss nerder, sitte på internett og slå på pcer som er nede eller restarte for eks router ol som man ikke får gjort ellers.

 

3000kr inkl mva hos nextron for 16A-utgaven.

10A støtter bare 2200W ca.

2 kabler pr server med redundant PSU som G34riggene har.

Skal spørre om et tilbud på den.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...