st10222 Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Hei! Jeg har i vinter/vår vært på ei lengre reise. I den forbindelse tok jeg mange digitale bilder. Når minnekortet ble fullt, brente jeg disse på cd. Det ble tilsammen tre cd-er på turen. Problemet er at en av cd-ene er blir skadet. Det virker som om noe har etset i plata et par steder, og skapt skader. Den er uansett ikke lesbar i min cd-rom, eller mine venners cd-rom. Men... Jeg har jo hørt om folk som driver og rekonstruerer data fra ødelagte harddisker, cd-plater mm. Er det noen her som vet om noen sånne folk, hvordan jeg kan kontakte dem, og evt hva det koster å prøve å få noen bilder ut av cd-plata? Håper virkelig at noen kan hjelpe meg... for det er/var en del bra bilder.. og en del minner på den cd'en. Håper!! Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 www.ibas.no kan garantert hjelpe deg! Har ikke anelse hva slik koster, men det er nok ikke billig. Du får ta kontakt og sjekke priser. Kanskje det er verdt prisen? Lenke til kommentar
atrax Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Hvis det bare er riper, så kan du prøve med et overflatebehandlingssett for cder, lignende dette. Lenke til kommentar
st10222 Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 Takk for svar! Skal prøve ibas. Har prøvd å rense cd'en. Det er mer enn bare riper.. det er nærmest etset et par hull gjennom nesten hele plata. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Takk for svar! Skal prøve ibas. Har prøvd å rense cd'en. Det er mer enn bare riper.. det er nærmest etset et par hull gjennom nesten hele plata. Korleis klarte du det? Ein god regel er å alltid bruke mapper for CDer Lenke til kommentar
D-Fender Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Det skjer lett med brenne plater, spess vist du får vann på de. Jo dårligere plater, jo mindre tåler de... Kan du se gjennom plata så er som regel data borte for alltid. Lenke til kommentar
st10222 Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 Korleis klarte du det? Ein god regel er å alltid bruke mapper for CDer Cd-en lå i et cover, som på en eller anna måte åpna seg oppi sekken. Hva som har forårsaka etsinga har jeg ikke peilig på... Cd-en havna ihvertfall løst i sekken.. Sløvt av meg, men det har skjedd. Det kan ha komme litt fuktighet på den. Kan sjå gjennom plata et par plasser i sirkler om har en diameter på ca 5mm. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 5mm høres mye ut. Det kan være at f.eks. Ibas klarer å få ut deler av informasjonen på CDen, men du kommer nok til å få bakoversveis når du hører prisoverslaget deres.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå