Gå til innhold

Ny hardisk

Anbefalte innlegg

Jeg har satt inn en ny hardisk i min maskin. Jeg har tenkt å ha en linux partisjon til en ekisterende slackware installasjon og en NTFS partisjon til windows som jeg skal installere etterpå. Hvordan gjør jeg dette?

Endret av ProXymus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat det samme problemet med min data der jeg har installert BeOS først, og XP senere... Nå må jeg har XP-cd'n i for å XP skal starte :cry: Husk at du må ha en bootmanager der du kan velge hvilket OS du vil boote, og for å installere XP må du sette XP-harddisken som Primary Master.... Men uansett, det lurer jeg også på - hvordan får man XP til å boote fra harddisken når den ble installert sist? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat det samme problemet med min data der jeg har installert BeOS først, og XP senere... Nå må jeg har XP-cd'n i for å XP skal starte :cry: Husk at du må ha en bootmanager der du kan velge hvilket OS du vil boote, og for å installere XP må du sette XP-harddisken som Primary Master.... Men uansett, det lurer jeg også på - hvordan får man XP til å boote fra harddisken når den ble installert sist? :dontgetit:

Du kan jo legge inn grub eller lilo og få den til å boote Windows for deg.

Lenke til kommentar

Installer grub/lilo med en livecd (chroot linuxen som ligger på hd'en og start grub eller lilo)

Windows disken kan være slave hvis du legger til noen ekstra ting i grub eller lilo sin config.

Utdrag fra min grub og lilo.conf:

grub:

# Windows XP Professional
title=Wintendo
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
rootnoverify (hd1,0)
chainloader +1
boot

lilo:

############################################

# Windows

other = /dev/hdb1
       ##############
       map-drive=0x80
       to=0x81
       map-drive=0x81
       to=0x83
       map-drive=0x82
       to=0x80
       map-drive=0x83
       to=0x82
       ##############
       #other = /devices/discs/disc0/part1
       label = Windows
       table = /dev/hdb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...