Gå til innhold

farlig å se på skjermen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-16 11:52, eunaas skrev:

Jeg har også begynt å bli lys sky. kan det også ha noe med skjermen å gjørE?

Jeg har sammeproblemet. Sliter med å kjøre bil f.eks. når det er sol ute (uten solbriller vell å merke). Har også blitt litt svaksynt:-(

Byegynte med dette for et og halvt år siden.

Har hatt utmerket bra syn før dette.

Det er vell straffen for å være "nerd".

ARVID

Lenke til kommentar

Kan først si at jeg selv er selv nærsynt...

Mener å ha hørt at du faktisk kan bli mer nærsynt av å se på ting på nært hold veldig mye... Men nok bare til en viss grad.

Så hvis du f.eks. bruker mye tid på å stirre på PC-skjermen og å lese, så kan nok kanskje øyeeplet tilpasse seg dette. Det anbefales jo at en tar pauser fra skjermen og fokuserer på ting langt borte innimellom.

Dessuten blunker vi sjeldnere når vi stirrer på skjermen, så øynene blir "tørrere"... Ikke sitt med linser på et helt døgn foran PC'n! :wink:

Lenke til kommentar

Tidligere hadde jeg en 15"-skjerm som kjørte 60 Hz, og det gikk helt fint. Så fikk jeg en 17"-skjerm som klarte 75 Hz, etter det klarer jeg ikke å se på 60 Hz-skjermer uten å bli dårlig i øyne og hode. Etter at jeg la inn nye drivere til skjermkortet mitt, klarer skjermen plutselig 85 Hz, og nå bli jeg dårlig av 75 Hz også!

Derfor vil jeg absolutt tro at dette har svært mye med tilvenning å gjøre, og jeg tviler nesten på at man kan bli nærsynt uten å ha noen plager? Man vil vel merke at man får f.eks. vondt i øyenene osv?

Lenke til kommentar

Jeg synes J.A. har et ganske godt svar på spørsmålet, uten dermed å si at han har rett.

Men det heter seg jo; "All overdrivelse er av det onde".

Å sitte foran en skjerm i åtte-ti timer uten avbrudd, vil sikkert få en konsekvens for øyne og annet!

I praksis vil vel de fleste ta adskillige(?) pauser i en slik økt, (vi må jo på do og sånt innimellom) noe som antageligvis vil redusere / eliminere fare for skader.

Uten dermed å si at lang tid foran skjermen ikke er skadelig.

Men menneskekroppen har jo en utrolig tilpasningsevne, og dermed velger jeg å tro at vi også generelt sett vil takle en slik hverdag.

Hva med et utsagn fra en optiker her?

Lenke til kommentar

Alle snakker om skjermen, men hva med rommet du sitter i? Hvor mye lys har du i rommet? Sitter du kun med skjermen som eneste lyskilde ber du om trøbbel med øynene.

Allerede på 60 tallet produserte Philips og Luxor tv-apparater med en lyspære/lampe på baksiden. Dette rett og slett for å kompensere for kontrasten mellom en mørk bakgrunn og skjermbildet. Den gang var jo også alt i sort hvitt.

Som et eksempel kan jeg fortelle følgende:

I NRK/TV2 sitter medarbeiderene i regikontrollen med opptil 30 tv-skjermer foran seg. I tillegg har de x antall LCD skjermer på kontrollbordet foran seg. Felles for alle regikontrollene i NRK og TV2, er at de har belysning bak skjermene.

Prøv dette selv, og opplev at det blir mere avslappende for øynene.

Vær forøvrig forsiktig med å plassere varme lamper og pærer for nært brennbart materiale.

Lenke til kommentar

Både Veslemøy og Skrue er inne på vesentlige ting.

Til daglig arbeider jeg bl.a. med posturologiske forstyrrelser (stillingsendringer, ballanse problem..) Øyet er et sentralt organ ikke bare i forhold til det å se. Jeg har ofte mennesker til behandling med problemer som stammer fra øyet, dvs. selve synet er ofte godt, men de har ikke lik muskeltonus i begge øynene. Dette kan gi hodepine, konvergens, slitne øyne (ofte er det ett øye som føles "annerledes")nakkeproblem osv.

Ofte får de som sitter fremfor PC til daglig disse problemene. Men er det strålingen, dårlige skjermer, ergonomiske forhold ved skrivepulten, sittestilling, lysforhold i rommet, "dårlige tilpassede briller", o.l. som gir utslaget?

Det kan være vanskelig å plukke ut enkeltfaktorer, fordi disse kan spille ulikt inn fra individ til individ. Men mange ganger synes det å være en kombinasjon av flere faktorer.

Jeg ser at noen ganger kan de med progressive briller bli meget plaget.

Det er utrolig finstemt muskulatur som styrer øyets bevegelser, og naturlig nok kan denne overbelastes som all annen muskulatur. Men som Skrue sa, kroppen "godtar" og tilpasser seg mye, så lenge man ikke overdriver.

Uansett i vår elektromagnetiske hverdag, jeg har et soverom som er rensket for elektriske artikkler. Der skal kroppen få hvile uten allverdens "elektromagnetisk støy", iverfall den jeg selv kan gjøre noe med.

PS jeg er ikke optiker, men skulle også ønske at en kunne uttale seg her. Det er et interessant emne.

[ Denne Melding var redigert av: J.A. på 2002-04-17 22:20 ]

Lenke til kommentar

På Bil-tema har de et skjerm-filter som du kan plassere på utsiden av PC-skjermen, og den statiske elekrisitenen ledes bort med en jordledningpå.

--

reduserer stråling og blendingseffekt, overanstrengte øyne, dobbelsyn og hodepine.

Har brukt den en stund nå, og synes det virker bra.

den koster bare kr.169,-

Lenke til kommentar

Quote:

men å sitte å stirre inn i en skjerm med 20-30 cm avstand er hardt for både hodet og øynene.

Øynene bruker vi ikke bare til å se med. Øyemusklene inneholder bl.a. reseptorer som forteller hjernen hvordan øye forholder seg i øyehulen, og er derrmed med å å regulere vår oppreiste stilling og holdning. Hypertoni (økt spenning) i den ene øyemuskulaturen er ofte årsak til hodepine, nakkeproblem, synsproblemer etc.

men mange av oss er i hardtrening daglig :smile: ..som du sikkert ser, så man har opparbeidet en viss tolleranse..

tviler på at et person som ikke har oppholdt set forran en skjerm i mere en 2 timer hadde greid 6-12 timer uten vond nakke, hodepine eller andre bivirkninger :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-17 02:07, Veslemøy skrev:

Allerede på 60 tallet produserte Philips og Luxor tv-apparater med en lyspære/lampe på baksiden. Dette rett og slett for å kompensere for kontrasten mellom en mørk bakgrunn og skjermbildet. Den gang var jo også alt i sort hvitt.

akkurat slik luxor tv har vi :smile: så er da det den eneste tven vi har, bortsett fra min på rommet da... kanskje litt off topic, but still..

[ Denne Melding var redigert av: oXygEn på 2002-04-17 22:58 ]

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Heisann..

Tror det kan være mye i dette, veeldig mye. Har fått problemer med øynene etter mye pc bruk. ca 10 timer foran skjermen daglig i mange år (på jobb og fritid). Det som har blitt problemet mitt er at musklene som styrer øyene blir fort slitene og det blir vanskelig å fokusere på ting (ikke uklart, men å holde blikket rolig). Fant dette ut først etter å ha vært hos den lokale optikeren. Så nå må jeg punge ut med masse penger til en spesialist for å trene opp musklene som styrer fokuseringen i øyene.

Mitt råd til dere. Hør på dem som har greie på det. Gjør som de sier!

Hadde jeg vist dette før hadde jeg tatt visse forhånds regler!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-15 09:02, Joar skrev:

Men nå når sommeren nermer seg, kan man sette Pc'en ved siden av vinduet og ofte flytte blikket ut på de lettkledde damene som går forbi... :wink:

*sukk* :smile: Ja, sommeren er en fin tid.

Men on topic så vil jeg bare si at veldig mange blir nærsynte av "naturlige" grunner også. Både moren og faren min ble nærsynt i tidlige tenår, akkurat som meg. Og da fantes det ikke datamaskiner, så jeg tror ikke datamaskinen er grunnen til at jeg ble nærsynt. Men kanskje flere blir nærsynt nå enn før på grunn av datamaskiner?

Lenke til kommentar

På jobben hadde vi besøk av ergoterapaut. Hun anbefalte 60-70 cm avstad fra øynene til skjerm.

Elles så vil jeg gjerne føye til at man med all sannsynlighet blir "tullete" i hode av å sitte foran skjermen hele dagen. Det blir vanskelige å konsentrere seg om ting som ikke gir masse stimuli (lyd + bilde) eller tenke en tanke som er lengre en to sekund....

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-17 22:29, script skrev:

Er det noen her som sliter med migrene?

Kan det komme av dårlig PC skjerm?

Jeg leste støtt og var ikke nøye med lys - så kom hodepine etterhvert, sjøl med tilpassa lesebriller ( langsynt ). Leste 2 sider sammenhengende, ble kvalm. Diagnose migrene, hang ved i dagesvis - måtte bare gi opp lesing på normalt vis.

Fikk PC med 17" skjerm, og de samme symptomene kom, sjøl med høy vertikal Hz. Det ble tidvis intense og lange økter - men...så fant jeg på å bruke 2 skjermer ( 17 og 21"), og var mer nøye med lyssettinga ( jfr. Veslemøy og J.A. ).

Har ikke spist ei pille siden '99, og kan lese ei bok med avkobling og godt lys. Er neppe et 'typisk migrenetilfelle', men kunne kanskje blitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...