Gå til innhold

farlig å se på skjermen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-14 15:07, eunaas skrev:

iløpet av dagen brker jeg mange timer forran pc-skjermen... (sikkert flere av dere der ute også!
:grin:
)

-synet mitt har også blitt dårligre (mer nersynt)

kan det skyldes pc-skejermen?

Tja, si det. Har oppdaget det samme selv og spekulerer på om det kan ha med strålingen å gjøre. Jeg sitter foran PC hele dagen på jobb og jaggu meg gjør jeg det hjemme oxo :roll:

Flatskjermer stråler ikke. Det ville jo vært strålende å ha en slik en :lol: Kanskje vi burde kjøpe oss en flatskjerm? Synd at de koster så j.... mye.

Sveinl.

Lenke til kommentar

nå er ikke jeg en øyelege, men tror det kommer ann på skjermen din, har du en gammer skjerm som kjører lav refresh eller uskarpt bilde kan det hende, en annen mulig het er at øynene bare er slitene(midlertidlig)

Har du en ny monitor som har knivskarpt bilde og som kjører høy refresh (minst 85hz)tviler jeg at skjermen er årsaken.

jeg sitter med maskinen ca 6-10 timer dagen og har "falkeblikk" :smile:

Lenke til kommentar

Hehehe... falkeblikk?

Du må jaggu være god i CS du da :lol:

Sveinl.

Chieftec Scorpio bigtower 340W

ABIT KG7, AMD XP1600, Taisol CGK760

POV GF3, 768MB TwinMOS DDR, SB1024

60GB Western Digital, 56x Acer

24x Plextor, Logitech cordless optical

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-04-14 15:23 ]

Lenke til kommentar

Skjerm har aldri vært min greie liksom, men jeg har absolutt ingen problem med synet:

hadde en dritgammel 14" skjerm som hadde max oppløsning på 800x600 (60hz selvfølgelig) i ca 1,5 år (!!). Deretter fikk jeg (dvs låner) en gammel 17" som jeg kjører i 1280x1024 i 60hz (den klarer ikke bedre). den har jeg fremdeles og har brukt den i ca 1,5 år. (altså ca 3 år med 60hz)

Bruker et par (3?) timer foran PC'en hver dag.

som sagt så har jeg allikevel ingen problemer med synet, til tross for at jeg får litt vondt i øynene (det begynner å renne litt), hvis jeg spiller spill med max konsentrasjon i en stund. (f.eks starcraft og quake)

Lenke til kommentar

Det er nok riktig at skjermer straaler litt - jo mer hvitt man har i skjermbildet, jo mer straaler skjermen.

En annen ting, som folk ofte glemmer naar de snakker om at skjermer gjoer en naersynt, er at man tross alt sitter og fokuserer paa et punkt 20-30 cm fra ansiktet.

Man kan ogsaa bli naersynt av aa lese i boeker 8 timer hver dag...

"IT RUBS THE LOTION ON ITS' SKIN!!!"

Lenke til kommentar

I "gamledager" fikk jeg alltid høre av mine foreldre at det ikke var bra å sitte for nærme TV skjermen, og det var jo en grunn til det.

Nå har jo verden gått videre siden det, og dataskjermene er blitt bedre enn de som var på 80-90 tallet. Likevel sitter det i alle CRT skjermer, som i likhet med vanlig TV med billedrør en "kanon" som sender elektroner mot skjermen. Som følge av dette dannes det bl.a et elektromagnetisk felt rundt skjermen. Jeg skal ikke late som om jeg er ekspert på dette området selv om jeg kan litt om elektromagnetiske krefter, men å sitte å stirre inn i en skjerm med 20-30 cm avstand er hardt for både hodet og øynene.

Øynene bruker vi ikke bare til å se med. Øyemusklene inneholder bl.a. reseptorer som forteller hjernen hvordan øye forholder seg i øyehulen, og er derrmed med å å regulere vår oppreiste stilling og holdning. Hypertoni (økt spenning) i den ene øyemuskulaturen er ofte årsak til hodepine, nakkeproblem, synsproblemer etc.

Hva de elektromagnetiske feltene gjør med våre biologiske prosesser i kroppen vet man lite om enda, men jeg er overbevist om at om noen år vil en finne konkrete og dokumenterte bevis på at langsiktig påvirkning kan påvirke kroppen vår. En må huske på at vår egen kropp også er avhengig av elektromagnetiske krefter, men de er i utgangspunktet naturlig samstemte med jordens magnetfelt. Når vi utsetter oss for så mye "unaturlig stråling og magnetfelter" via alle elektriske apparater, så når man, tror jeg før eller siden et metningspunkt, og kroppen kan reagere med sykdom.

Som en god regel tror jeg det er viktig å ha en god skjerm med minst mulig stråling, helst flatskjerm. Sitt ikke å "innhaler" skjermen, men hold ivertfall 70-100 cm avstand. Barn bør ivertfall ikke sitte for nærme, øynene bør få utvikle seg riktig.

Ikke stirr for lenge i skjermen, men beveg blikket jevnlig for å avlaste muskulaturen.

Mange vil nok reagere på det jeg sier her, men det skader ikke å være litt føre var. La iverfall ikke barna sitte helt inni skjermen. I de nærmeste årene vil vi helst sikkert få bedre svar på disse spørsmålene.

Lenke til kommentar

Sjølv har eg gått ned eit hakk (0.25) i brillestyrke kvart år sidan eg starta med briller (~10 år sidan). Men det er først dei siste tre åra eg har jobba med skjerm. På den andre sida har eg alltid lese ganske mykje. Men utviklinga/degraderinga har vore stabil heile tida, verken betre eller verre med skjerm (kvalitets sådan).

Men det er vel uansett ikkje sunt å sitte på rassen heile dagen :smile:

Lenke til kommentar

Tja.... hva skal man gjøre?

- LCD skjerm er nok bedre for øynene en CRT, samt mindre stråling

- Har du, eller skal kjøpe CRT er det bra å ha en kvalitetsskjerm, og helst 19", da trenger du ikke sitte så nærme skjermen

- En kan også kjøpe skjermfilter som hjelper noe, bl.a. leder den bort statisk elektrisitet, men da må PC'n være jordet

-Det finnes også databriller som kan avlaste øynene.

Så er det viktig å justere skjermen rigtig (lysstyrke, kontrast etc) Dette har betydning for hvordan øynene oppfatter bildet.

Husk også at skjermen må være palssert riktig i forhold til øynene dine. PC bord der man sitter å ser ned i skjermen er en dårlig løsning. Likeså en plassering der du må se opp på skjermen. Den bør altså være i nogenlunde samme høyde som øynene dine.

Foruten dette er det ikke så mye man kan gjøre.

Men uansett avlast øynene, beveg blikket ofte.

Og.... ofre ikke allverdens tid fremfor data'n, det er da vakkrere ting å se på !?!, for oss gutta og jenter. Og barn burde komme seg oftere opp i trær og lekestativ istedenfor å stirre i en skjerm store deler av dagen. (dagens moral....)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-14 22:21, laggable newbie skrev:

hmm dette forumet har hvit bakgrunn.

word har hvit bakgrunn.....

osv osv... burde ikke designerne tenke på hva som er behagelig for øyet?? får vond i hodet av forumet... hadde!

Bruker du forumet med lynx nettleser kan du jo få alt i skikkelige konsole farger,... - ahh herligt !!!

Men back to topic holdt på å si,.. - Jeg kjører på egen pc 1024x768 @ 85 hz,... Får ikke vondt av dette,... Men da jeg skifter skjerm nokså ofte i løpet av en dag,... (skole, flere hjemme osv...) får jeg ofte rett og slett vondt av å begynnr å stirre igjen på egen skjerm,... - Hva kan dette ha seg av ? - Selv om de skjermene jeg bruker daglig varierer fra 60,75-85 + hz så burde ikke dette ha noe å si,... eller er jeg så trøtt nå at jeg snakker helt på tryne galt her nå ?

Lenke til kommentar

Syns også det er litt kjipt med alle de hvite bakgrunnene. Drømmer meg tilbake til gode gamle WordPerfect 5.1 for DOS med blå bakgrunn. Forsåvidt hadde jo folk 60Hz høystråle skjermer på denne tiden da så det går kanskje litt opp i opp :smile:

Men hvis man roter litt rundt i menyene kan man endre slikt i mange programmer. Er vel en slik funksjon i Word også hvis jeg husker riktig. Men som den ordentlige nerd jeg er bruker jeg selvfølgelig Emacs isteden.

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-04-14 22:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-14 18:53, DrDoogie skrev:

Det er nok riktig at skjermer straaler litt - jo mer hvitt man har i skjermbildet, jo mer straaler skjermen.

En annen ting, som folk ofte glemmer naar de snakker om at skjermer gjoer en naersynt, er at man tross alt sitter og fokuserer paa et punkt 20-30 cm fra ansiktet.

Man kan ogsaa bli naersynt av aa lese i boeker 8 timer hver dag...

20 - 30 cm... hmm, fram med målebåndet: 1,05 m fra 21" og 90 cm fra 17". 2 skjermløsning kjenns ihvertfall bra - det holder migrenen borte, fordi øynene får mere å vandre på. Egen teori, men det funker ihvertfall.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-14 22:21, laggable newbie skrev:

hmm dette forumet har hvit bakgrunn.

word har hvit bakgrunn.....

osv osv... burde ikke designerne tenke på hva som er behagelig for øyet?? får vond i hodet av forumet... hadde!

Proev dette i registeret(NB! eksporter noekkelen foerst):

HKEY_CURRENT_USERControl PanelColors

Background: 0 0 0

WindowText: 255 255 255

HighlightText: 0 0 0

Highlight: 255 255 255

InfoWindow: 0 0 0

InfoText: 255 255 255

Lenke til kommentar

Det som ofte fører til at øynene blir røde og såre er at man sitter og stirrer (konsentrert) på skjermen og "glemmer" og blunke. - Jeg har det sånn..

Er nærsynt, men har ikke blitt verre av å bruke pc de siste 4-5 årene.

Men det er vel viktig at man er klar over at elektromagnetisk stråling kan være skadelig, sånn at man ikke sitter unødig nærme monitoren (og andre ting). Men jeg tror ikke elektromagnetisk stråling er mere skadelig for øynene enn for resten av kroppen.. Og på den annen side bør man vel også begrense bruk av moblitelefon. (når man først er i gang med "skadelige" ting).

Men nå når sommeren nermer seg, kan man sette Pc'en ved siden av vinduet og ofte flytte blikket ut på de lettkledde damene som går forbi... :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...