Gå til innhold

Min PS2 klarer ikke enkelte spill!

ehs5

Anbefalte innlegg

Min PS2 som er ca. 2 1/2 år har problemer med å spille enkelte spill!

Jeg hadde cirka 30 PSone spill og INGEN av de funka når jeg prøvde de for litt sida, (spilla har liggi på hylla i 3 år) og kjøpte akkurat et helt nytt spill som jeg ikke fikk spilt! Jeg har prøvd spillet og et par andre spill som ikke funker hos meg hos to andre og der funker de fint!

Når jeg setter inn de spilla som ikke funker kommer det en klikkelyd som går helt til at det står "disc error" på browser menyen.

Noen som vet hva som skjer, hvorfor det skjer og hva jeg kan gjøre med det? Lønner det seg å reparere den hos en el. forhandler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det kun ps1 spill den ikke klarer? Isåfall er det merkelig. Det vanligste problemet med slitte lasere (for er antagelig det du har) er at spilleren ikke lenger klarer å lese dvd-spill, og er den skikkelig slitt så kan den heller ikke lese vanlige cd-spill. Grunnen til at den blir slitt kan være vanlig slitasje p.g.a. mye bruk, og/eller at du har vært uforsiktig ved å ta ut spill mens spilleren leser platene. En må være svært forsiktig med å ta ut plater med ps2-en står på, særlig mens den loader. Du har sikkert en v3 maskin (nyeste er v10), og det er vanlig med en viss slitasje på laseren. Løsningen kan da være å enten kalibrere laseren (det må gjøres med spesialutstyr og av folk som har greie på det, og koster alt fra litt over 200 og oppover) eller kjøpe helt ny laser. Kalibrerer en laseren er det kun reknet med at en forlenger levetiden. Den kan slukne helt etter noen dager eller holde et år, eller kanskje også mer. Ny, original, laser koster ca. 700 og må også kalibreres når den settes i, så det kommer i tillegg til prisen.

PS! Det er flere lasere på markedet med produksjonsfeil. Dette gjelder laserene til v10-modellen av ps2, og samme laser selges også som ekstrautstyr. Flere har klagd på at de har sluttet å virke etter bare noen uker, og det var de som var satt i maskinen da den ble kjøpt. Får du andre til å sette den i, har du ikke lenger garanti på spilleren, så være litt obs på det. Men kanskje du har garanti på ps2-en din fremdeles? Pass isåfall på å ikke åpne maskinen. Ellers koster vel en helt ny ps2 1500-1600 kr., som du da også vil ha flere års garanti på. Det er ikke så forferdelig mye mer enn det det vil koste å få satt i en ny laser, som ikke gir noen garanti annet enn hvis det er gjort av Sony selv.

Uansett hva du gjør, ikke forhandl med Game World Norge (Bergen). Har svært dårlig erfaring med dem, da de nektet å sette i chip jeg hadde forhåndsbetalt for fordi spilleren var "defekt". Den var imidlertid ikke defekt, og spiller fremdeles både vanlige cd-spill og dvd-spill. Heldigvis fikk jeg tilbake pengene for chippen, men jeg måtte betale all porto, og ble flere ganger beskyldt for å lyve og være svindler. Vær generelt svært skeptisk til å sende fra deg din ps2, og forsikr deg om at de har garanti på at det vil virke etter de har satt i laser. Men noen forsikring utover det vil de neppe gi deg. Møt også opp personlig og hils på de som evt. skal sette i ny laser. Kjøper du via QXL som jeg gjorde, så har du en viss garanti, i og med de har egne regler for salg som både kjøper og selger blir gjort kjendt med når en registrerer seg. Men sender du den fra deg og de først vil lure deg har du svært lite å stille opp med, særlig hvis de har både pengene og ps2-en din. Møter du opp personlig kan du gjøre avtale med at du kommer og henter den selv og tester om den virker før du betaler dem. Dette bør være vanlig praksis, og går de ikke med på det så aldri gjør noe som helst handel med dem.

Bestemmer du deg likeve for å sende den til noen, sjekk hvilke garantier de har, snakk med andre som har forhandlet med dem og ta bilde av maskinen hvor du får med serienummeret og fortell dem det på forhånd, så har du bevis hvis de sender deg en annens ps2 tilbake, som kanskje er enda mer defekt.

Håper dette var svar nok :)

Lenke til kommentar

Sett spilla i pc og se om det gjelder dvd-plater eller cd-plater. Gjelder det vanlige cd-plater i òg, så er nok slitasjen værre, og du vil nok ikke få så veldig stort utbytte av kalibrering. Ellers vil den ha større problemer med cd-plater som har riper i seg.

Mvh. Bjarte

Lenke til kommentar

Dødsdømte cd-plater http://www.komputerforalle.com/Crosslink.jsp?d=396&a=3679 ????

selv kjøpte jeg ny laser http://www.home.no/gameworldnorge/priserps2.html (490kr) til min v3004 ps2 som ikke funka på dvd plater, og bytta ut gammel med ny .

tweaka laseren etter montering (Part 1) og (Part 2) > http://www.cyber-mag.com/station/laserPS2.htm

eg slapp og justere på potmeter motstanden (for dvd)

så nå virker/booter backup dvd-plater til og med princo og noname-bulk (dritt) dvd plater.

--------------

før du bestemmer deg for å investere i ny laser, juster/tweak laseren i følge denne veiledning (Part 1) og (Part 2) > http://www.cyber-mag.com/station/laserPS2.htm

Lenke til kommentar
Kan det være at platene du prøver er så gamle at de begynner å bli dårlige? CD-plaer er ikke evigvarende, spes hvis de ligger i sola..

Det nyeste spillet mitt er en CD, funker ikke hos meg men hos alle andre jeg har prøvd det hos.

Spillet er kjøpt brukt, men det er bare min PS2 det ikke funker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...