shagg0r Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Hva er best og eventuellt forskjellen mellom software basert firewall og hardware basert. Vil software basert brannmur gi mer kontroll ettersom den operer på et høyere lag (aplikasjonslaget) i osi modellen en hw baserte brannmurer? Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Hva er best? Epler eller pærer? Det er snakk om økonomi, kompleksitet, ytelse og smak. Hardware-baserte brannmurer (ofte innebygd i en router) gor deg en router og brannmur i en boks. Det er dermed enkelt å dele internett-linja og alle maskinene er beskyttet av samme brannmuren. Hw-baserte brannmurer tar heller ingen ressurser på maskinene dine. Software-baserte er oftest billigere, om ikke gratis, men det vil ta opp cpu-kraft og minne på maskinen din. Har du også et nettverk hjemme så kan brannmurene på klientene dine skape problemer med å dele filer og skrivere. Ute i den store verdenen er det hardware-baserte brannmurer som brukes mest når man har mer enn 1 pc koblet mot internett. For hjemmebruk vil f.eks en D-Link 604 være tilstrekkelig for de aller fleste. Jeg bruker denne selv og har lite, om noe, å utsette på den. Du kan jo ta en titt på "prisguide" her på hardware.no og lese hva andre personer har skrevet om disse produktene. Hvis du har litt kunnskap med data og en ekstra maskin til overs så kan du dedikere en gammel PC med to nettverkskort som brannmur. Smoothwall og IPCop et 2 meget gode linux-baserte brannmurer. Lenke til kommentar
shagg0r Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 Det var ikke et svar på spm mitt men mer generellt. Sett at kostnadene ikke betyr noe og man kan skaffe hva man trenger for enhver pris. Hva gir best sikkerhet? Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Det er et spørsmål uten svar. brannmurer vil alltid ha tre motsetninger: Pris, brukervennlighet og sikkerhet, og man må ofte velge to av de. Du kan klippe kabelen og dermed få best mulig sikkerhet. anyhoo..... hvis jeg kunne skaffe uansett hva jeg trengte så ville jeg sett på ISA-server 2004 fra Microsoft. Jeg har lest at den skal være den beste "application-aware" brannmuren til dags dato, men man vet jo aldri. Ellers ville nok en "vanlig" hw-brannmur gjøre jobben. Sonicwall f.eks. Uansett så må du huske på at en brannmur alene hjelper ikke hvis du ikke sikrer maskinen din på annen måte også. Datasikkerhet skal bestå av flere lag med sikkerhet ikke bare ett. Tenk på en løk fremfor ett egg. Lenke til kommentar
shagg0r Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 å klippe kabelen er ikke en opsjon Lenke til kommentar
josteinaj Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Jeg "prøvde lykken" på google nå nettopp: software vs hardware firewall Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Hva er best og eventuellt forskjellen mellom software basert firewall og hardware basert. Vil software basert brannmur gi mer kontroll ettersom den operer på et høyere lag (aplikasjonslaget) i osi modellen en hw baserte brannmurer? Anbefaler Gatelock 2000 fra trend micro med Antivirus å Brannmur.Til forbrukermarkedet er denne topp til en akseptabel pris.Har også softwarebrannmur på maskinene,men er egentlig overkill.Virus og scanning blir stoppet.Har kompiser som kjørte sjekk på alle portene,samt at jeg kjørte test fra grc.com,symantec.com,sygate.com samtidig,stelht heile veien. Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Neida, å klippe kabelen var bare å understreke poenget mitt. Et annet vktig moment er at det hjelper ikke å bare spe på med brannmurer hvis man ikke kan bruke de. Mesteparten av brannmur-svikt er at de er feilkonfigurert, ikke at de ikke er sikre nok. Lenke til kommentar
shagg0r Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 vel du svarer ikke på spm den url'en til pion gav meg et godt nok svar. men ellers takk Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Som jeg har nevnt og som stod i linken... det ER ikke noe svar på hva som er best, men de har alle sine fordeler og ulemper. Det kommer bl.a. helt an på hva brannmuren skal beskytte og hvor mye penger man skal legge inn i det. Lenke til kommentar
Eplekakespising Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Veldig så kresen shagg0r var på svarene, dette er ikke noe proffesjonelt suport firma. Prøv heller en litt mer vennlig tone du Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 enig der. Om du sier hva du skal bruke det til (kanskje det er det du ikke vil?), så kan vi gi deg mer konkret svar. Lenke til kommentar
alfern Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Hvilken bil er best? Sportsbil eller lastebil? Dersom man skal frakte grus ville vel lastebilen vært et godt valg, og om man skulle kjøre 200 mil på motorvei ville sportsbilen vært å foretrekke... Lenke til kommentar
chma Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Hvilken bil er best? Sportsbil eller lastebil? Dersom man skal frakte grus ville vel lastebilen vært et godt valg, og om man skulle kjøre 200 mil på motorvei ville sportsbilen vært å foretrekke... Ikke nødvendigvis, sportsbil er ikke alltif lik komfortbil (sportsbil=stivefjærer og hardeseter med god støtte..)... Uansett, for å komme tilbake til spm. Dette blir nesten et selvmotsigende spørsmål, alle brannmurer er jo software..åssen skulle dem ellers fungert, spørsmålet går som oftest ut på om du vil ha en pc som kan brukes til flere ting(og en sikkerhetsrisiko siden de andre servicene du evnt kjører kan krasje og du vil miste internet...), eller en burk som bare står der og surrer med den ene oppgaven... Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Hardware firewaller har best sikkerhet uten tvil! Hvofor ? Fordi de kjører på sitt eget OS i bunnen imotsettning til f.eks ISA som kjører på Windows, det burde vel si nok for de fleste ? Sikkerheten er aldri bedre enn det svakeste leddet... Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Hardware firewaller har best sikkerhet uten tvil! Hvofor ? Fordi de kjører på sitt eget OS i bunnen imotsettning til f.eks ISA som kjører på Windows, det burde vel si nok for de fleste ? Sikkerheten er aldri bedre enn det svakeste leddet... Dog er en feilkonfigurert hardware firewall større risiko enn en riktig konfigurert og patchet windows boks med ISA, og OS på nettverksutstyr kan ha sikkerhetshull dem også. Fordelen med en hardware løsning er vel først og frems at ingen brukere sitter og knoter på den. Brukere er for meg det største sikkerhetshullet(svakeste ledd) uansett hva man snakker om Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Hva er best og eventuellt forskjellen mellom software basert firewall og hardware basert. Vil software basert brannmur gi mer kontroll ettersom den operer på et høyere lag (aplikasjonslaget) i osi modellen en hw baserte brannmurer? Vel, sikkerheten er ikke bedre enn det svakeste leddet. Altså må du sikre alle lagene i OSI modellen om du skal føle deg nogenlunde trygg. http://nettverk.idg.no/index.cfm?fuseactio...1D9DFAD0EC6F548 Lenke til kommentar
leoss Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Vil føre på et lite eksempel. Jeg hadde en laptop stående på NTNUs datanettverk for noen år tilbake med Zonealarm som eneste brannmur. Der hadde jeg daglige, for ikke å si timelige, alarmer fra ZoneAlarm slike som portscanning, innbruddsforsøk, pinging etc. Nå har jeg et abb. fra NGT med en Netopia-ruter med innebygd brannmur og NAT-tabeller. Jeg bruker også nå zonealarm, men tror jeg nesten kan avinstallere den. Har ikke hatt ett eneste innbruddsforsøk på de siste to årene, selv om pcen nesten står på konstant. I tillegg er det kjedelig å åpne porter etc for det interne nettverket i zonealarm hver gang jeg gir meg selv en ny ip-adresse eller det kommer en gjestepc i huset. Jeg har også testet sikkerheten med ShieldsUp uten at Zonealarm har merket noen ting, tjenesten klarer ikke å nå gjennom til pcene bak hardewarebrannmuren i ruteren. I tillegg er brannmuren i netopiaen grei å forandre og konfigurere så lenge du blir litt kjent med den. *start-->kontrollpanel-->Fjern programmer --> Zonealarm....* Leoss Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 (endret) Fordi de kjører på sitt eget OS i bunnen imotsettning til f.eks ISA som kjører på Windows, det burde vel si nok for de fleste ? Så du mener at siden det ligger en windows versjon i bunn så er ikke ISA-server en god brannmur?? Jeg vet ikke om jeg skal gidde å svare deg eller ikke.... Endret 7. juni 2004 av ob1 Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Fordi de kjører på sitt eget OS i bunnen imotsettning til f.eks ISA som kjører på Windows, det burde vel si nok for de fleste ? Så du mener at siden det ligger en windows versjon i bunn så er ikke ISA-server en god brannmur?? Jeg vet ikke om jeg skal gidde å svare deg eller ikke.... Prøv å analysere hav han egentlig mener istedet for å ta den kjekke tonen.Det er ikke slika han menete det.Dette er ikke en diskusjon om win,mac,linux hva er best Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå