josteinaj Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 På skolen jeg går på ser jeg at brannmuren er koblet innenfor ruteren. Skulle jo tro at brannmuren var det som stod ytterst mot internett? Dvs. sånn som dette f.eks.... <-Internett------Bredbåndsmodem-----Brannmur-----Ruter------LAN-> Hvorfor, eventuelt hvorfor ikke, plasserer man brannmuren innenfor/bak ruteren? Lenke til kommentar
ponke Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 (endret) Selvsagt vil man ha brannmur så nærme trusselen som mulig, for å stoppe ting så tidlig som mulig. Men om man har Internett-tilgang som man må ringe opp til (visse ADSL-leverandører m.fl.), må man sette brannmuren bak ruteren/enheten som ringer opp, eller ha den implementert i samme enhet/maskin. Håper det svarer på det du lurte på. Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke) Endret 6. juni 2004 av kjello2 Lenke til kommentar
josteinaj Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 (endret) "Skolen har et undervisningsnettverk med tilkopling til Internett gjennom bredbånd. Administrasjonsnettverket er knyttet til fylkeskommunen og har tilkopling til Internett gjennom fylkeskommunens aksess." Det er det vi har fått vite i en oppgave vi har fått på skolen. Så det stemmer nok at man bare blir tildelt en IP adresse ja. <-Internett----Modem----Ruter----Brannmur----Switch----LAN-> Er dette et mer naturlig oppsett da? (Det er sånn det er koblet på skolen jeg går på, men jeg lurer på HVORFOR man har satt ruteren utenfor brannmuren. Skulle jo tro at ruteren stod mer utsatt til for hackere og sånt da... Endret 6. juni 2004 av Pion Lenke til kommentar
ponke Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Se mitt forrige og nå kraftig redigerte innlegg. Tror det er slik det ligger til Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke) Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Det kommer jo helt ann på HVILKEN router vi snakker om! Din egen, personlige router vil du nok ha innenfor en brannmur (de har ofte innebygd brannmur). Internett er jo bgd opp av bl.a. tusenvis av routere som kobler alle mulige nettverk sammen og disse er jo en del av internett - ergo utenfor brannmuren. Lenke til kommentar
josteinaj Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 ok. Ruteren det er snakk om er den som knytter internett sammen med LANet så det er vel best å plassere den innenfor brannmuren da... Merkelig at ikke systemansvarlig på skolen har bytta om. Jeg får spørre han om det en gang. Både modem, brannmur, ruter og switch er fysisk separate bokser i dette tilfellet. <-Internett---Modem---Brannmur---Ruter---Switch---LAN-> Lenke til kommentar
ponke Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 (endret) ok. Ruteren det er snakk om er den som knytter internett sammen med LANet så det er vel best å plassere den innenfor brannmuren da... Merkelig at ikke systemansvarlig på skolen har bytta om. Jeg får spørre han om det en gang. Både modem, brannmur, ruter og switch er fysisk separate bokser i dette tilfellet. <-Internett---Modem---Brannmur---Ruter---Switch---LAN-> Ja, men jeg sier jo at dette ikke går, for om brannmuren er før ruteren her, og ikke kan bruke modemet, så har ingen Internett-tilgang, og brannmuren har ingen trafikk å overvåke/sjekke. For, som sagt, dere har en Internett-tilkobling som er oppringt og må "vedlikeholdes" av modemet eller tilsvarende maskinvare, eventuelt brannmur med mulighet for å etablere en, la oss si, PPPoE-tilkobling (Telenor bruker for eksempel dette), og dere blir bare tildelt en IP-adresse, og dermed må ruteren være første ledd fra Internett til lokalt nettverk. Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke) Endret 6. juni 2004 av kjello2 Lenke til kommentar
josteinaj Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 aha, med mindre Modemet kan vedlikeholde forbindelsen selv på en eller annen måte da, men det kan det kanskje ikke... Er vel derfor ruteren står ytterst på skolen ja. Takker Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 man må je hele tiden tanke på HVA brannmuren skal beskytte. Det kan jo være ønskelig i spesielle tilfelelr å kunne koble enkelte maskiner utenfor brannmuren. Lenke til kommentar
josteinaj Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 man må je hele tiden tanke på HVA brannmuren skal beskytte. Det kan jo være ønskelig i spesielle tilfelelr å kunne koble enkelte maskiner utenfor brannmuren. joda, men man vil jo nesten alltid ha en brannmur ytterst som beskytter nettverket... også kanskje man har flere lag innover, med en sikker sone og en sone for trådløst nettverk osv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå