Gå til innhold

Feil på HK, RAM eller CPU?

Anbefalte innlegg

Jeg bygde en PC til en kompis rett før jul. Han har klaga på at PCn Klikker (slår seg av eller går ut til windows). Jeg trodde at dette var på grunn av temperaturen, men den ligger på max 50 under load. Dette er det som er i maskinen:

AOpen AK79D-400VN Socket A AMD Hovedkort

nForce2 Ultra, ATA/133, ATX, DDR, USB2.0

TwinMOS DDR 512MB PC3200 400Mhz 184pins

non ECC - 32Mx8 / 16 chips,CL2,5 Winbond

Sapphire Radeon 9600 Pro Atlantis 128MB

8x AGP, DVI, TV-Ut, "Fireblade", Retail

AOpen H600A SuperMidi Tower kabinett GRÅ

300W power, ATX/microATX/AT hovedkort

AMD Athlon XP2500+ 1.83GHz, Socket A

333Mhz Bus, 512Kb, Barton - BOXED

Seagate 80GB Barracuda 7200.7 Harddisk

7200RPM, 9ms, 2MB cache, U-ATA100

Maskinen kjører Windows XP og er ikke overklokket på noen måte. Den er formatert flere ganger uten at det har gjort noen forskjell. Kjører omegadrivere på skjermkortet og ellers bare originale drivere på resten. Var på lan med den i natt og det er SINNSYKT kjipt at den slår seg av sånn hele tia!

Noen som vet hva som må gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den KAN være for liten strømforsyning, men jeg tviler sterk på det.

Tviler på det jeg også. har 250W selv, og kjører bla. en p4 3ghz, R9800pro, 250gb harddisk.

Går helt fint det.. Har ikke problemer i heletatt

Hvis det er Q-Tec strømforsyning da kan det være den. :p:D

Endret av Sarion22
Lenke til kommentar

Har du prøvd å flashe BIOS??

Hadde akkurat samme problem som deg (bare andre specs.), holdt på å sende hele driten tilbake til komplett.no, men så sa en eller annen geit der (som hadde gitt meg ca. 20 råd som ikke funket) at jeg skulle prøve å flashe BIOS'en før jeg sendte tilbake... Og jammen funket det :w00t: (har aldri rebootet senere)

Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problem som deg (bare andre specs.), holdt på å sende hele driten tilbake til komplett.no, men så sa en eller annen geit der (som hadde gitt meg ca. 20 råd som ikke funket) at jeg skulle prøve å flashe BIOS'en før jeg sendte tilbake... Og jammen funket det :w00t: (har aldri rebootet senere)

liten off-topic: ossen flasher man BIOS?

Lenke til kommentar

Hei.

Kan forsøke f.eks SiSoft Sandra, det inneholder et diagnose program som du kan kjøre på RAM, CPU etc. Kan lastes ned fra Download.com

Hvis du har mulighet kan du jo forsøke å bytte RAM og se om det hjelper, og hvis ikke teste med et annet skjermkort osv.

Forstår det slik at maskinen slår seg av og at det ikke kommer noen blåskjerm med stop melding.

Lenke til kommentar

Går inn på HK-produsentens hjemmeside - finner nyeste BIOS (til rett HK seff) - laster ned nyeste BIOS - følger instruksjonene (laster div. filer over på floppy) - slår av PC'en - setter i floppy - slår på maskinen - skriver inn gitte verdier (står i instruksjonen) - resten går av seg selv (så godt som).

Lenke til kommentar

Går inn på HK-produsentens hjemmeside - finner nyeste BIOS (til rett HK seff) - laster ned nyeste BIOS - følger instruksjonene (laster div. filer over på floppy) - slår av PC'en - setter i floppy - slår på maskinen - skriver inn gitte verdier (står i instruksjonen) - resten går av seg selv (så godt som).

Okay, takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...