RansoM Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Hei, nå trenger jeg litt hjelp! Jeg skulle se hvor bra ytelse jeg kunne få ut av mitt ATi Radeon 8500LE fra Topline.no Jeg satt først på kjøleribber på rammen. Fikk nå rammen stabilt opp i 300mhz (600mhz DDR), tidligere 285. Ikke så dårlig med 4 ns ram. Deretter var det GPU sin tur. Tok av den gamle kjøleren uten problemer. Jeg kappet til Kjøleribben fra en Globalwin Fop38 og festet denne med Artic Silver termisk lim. Satt deretter på vifta fra en Taisol CGK760. Dette funket uten problemer. Resultatet var ikke så imponerende, fra 285mhz til 292mhz på core. Problemet mitt nå var at jeg sperret 3 PCI slotter. Derfor ville jeg ha på den gamle kjøleren igjen. Det var ikke lett. Jeg får den rett å slett ikke av. Og alle vet at jo mer du prøver jo mer uforsiktig blir man..... Det ente opp med at jeg knuste en motstand. Nå håper jeg noen kan fortelle meg verdien på denne motstanden. Den ligger rett under vifta på høyre side. Der er det tre motstander i en liten "klynge". En "stor" i midten og to små på sidene. Den motstanden som er til venstre av disse trenger jeg verdien på. Den store måler 1000 ohm og den til høyre, 75 ohm. Håper noen gidder å ta seg tid til å sjekke dette for meg, slik at jeg kan få fikset kortet mitt igjen. På forhånd takk :smile: Kan forresten nevne at jeg klarte 10335 poeng i 3DMark2001se..... en liten trøst :smile: Lenke til kommentar
RansoM Skrevet 14. april 2002 Forfatter Del Skrevet 14. april 2002 Derre kan se bilde av de 3 motstandene her. De ligger helt på hjørne av vifta, nederst.... http://www.hardware.no/tester/skjermkort/a...00le/memory.jpg Lenke til kommentar
Prog_Kick Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 hei...jeg målte den til 1075 ohm Håper du får det til å fungere igjen Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Husk at hvis du måler motstanden mens den er montert på kortet, er det sannsynlig at du måler andre ting samtidig også, så sjekk fargekodene for antall ohm og toleranse. Mest sannsynlig feilmåling er at du måler mye lavere enn det den egentlig er, andre komponenter kan ligge i paralell med motstanden på kortet. Å sette inn motstand med for lav verdi kan i verste fall gi skade, så vær sikker før du gjør noe!! Lenke til kommentar
Prog_Kick Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Jeg tok ut kortet og målte :smile: Lenke til kommentar
daho Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 det han mente var at motstanden ikke skulle måles når den sitter på skjermkortet, men når du har den i handa eller.no Lenke til kommentar
Prog_Kick Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Og hvilken del av Ordet: Jeg tok ut kortet og målte var det du ikke forstod?? :razz: Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Men siden han som da har ødelagt denne motstanden har muligheten til å måle mellom punktene uten denne innkoblet, så skulle det vel ikke være umulig å regne seg frem til hva slags motstand du må bruke for å oppnå den totale målte motstanden. Husker ikke formler for slikt nå... lenge siden sist :smile: Lenke til kommentar
Arachnid Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 hei, jeg lurer bare på hvor jeg får kjøpt ATI Radeon8500 og hva det koster? jeg tror det er 2 forskjellige og det ene er bedre enn det andre.. jeg vil ha det beste :smile: hvor får jeg tak i dette og er det noen biler av kortet noen steder? må ha bilder så jeg kan finne ut hvordan vannblokka skal bli :wink:! Takk for svar Mvh Andreas Lenke til kommentar
Prog_Kick Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 hvis du vil ha det beste av disse to versjonene så er det ATI Radeon 8500. IKKE kjøp ATI Radeon 8500LE eller OEM Kjøp kun ATI RADEON 8500 Pass på at du ikke kjøper noen andre merker..for eks Excalibur,Club3d,Herculers osv Kun ATI,Tror ATI har sluttet å produsere dem..men kan være en Web shop har dem inne.... Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Den eneste forskjellen på 8500LE og 8500 er hvor mye volt ram og gpu får. De får mindre på en 8500LE og er derfor klokket til 250/250. Med en blyant og et multimeter så modder du fort volten og så er det bare å flashe til en retail-bios. Da sitter du med en mye billigere 8500 :wink: Skulle du føkke opp noe så er det ikke verre enn en flash og litt viskelær før du kan levere tilbake kortet som du fikk det. En ting er viktig å passe på: På et originalt LE kort SKAL det være 3.6ns Hynix RAM (noen er ekstremt heldige og får 3.3ns...) så forhør deg om dette stemmer. Lenke til kommentar
RillaNon Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Quote: On 2002-04-14 17:44, Prog_Kick skrev:hvis du vil ha det beste av disse to versjonene så er det ATI Radeon 8500.IKKE kjøp ATI Radeon 8500LE eller OEM Kjøp kun ATI RADEON 8500 Pass på at du ikke kjøper noen andre merker..for eks Excalibur,Club3d,Herculers osv Kun ATI,Tror ATI har sluttet å produsere dem..men kan være en Web shop har dem inne.... Unnskyld meg men hvorfor burde kan ikke kjøpe et kort som ikke er produsert av ATI? Tror neppe han ville ha merket forskjellen noe særlig (hvis han ikke skal klokke kortet da). Har du et r8500 selv eller? Tror mitt Excallibur kort er mer eller mindre like bra som et originalt ATI kort (tenker seff ikke på klokke mulighetene). Lenke til kommentar
RansoM Skrevet 14. april 2002 Forfatter Del Skrevet 14. april 2002 Jeg har sett nærmere på det bildet som jeg la ut i stad, og der kan man tydelig se at det er en kondensator og ikke en motstand som står der. Når man måler over dette punktet, måler man 1075 ohm, dvs at de to motstandene som er ved siden av kondensatoren er koblet i serie. Det står da en kondensator i parallel over disse. Nå gjenstår det bare å finne ut av verdien på denne. Hadde vært litt lettere hvis det hadde vært en motstand ja..... Har sendt en mail til ATi, håper jeg får noe svar.... Takk for hjelpa, hvis dere skulle finne noe skjema over ATi Radeon 8500 eller lignende på internett, så gi meg beskjed da :smile: ....eller hvis dere finner ut verdien på kondensatoren.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå