Gå til innhold

Hjelp til å installere Red Hat 7.2

Anbefalte innlegg

Jeg booter opp på Linux disketten som jeg har laget, instalalsjonen starter og den spør om hvor jeg vil installere fra. Jeg velger CD-rom, og får deretter beskjed om å sette inn diskett med driverene til CD-rom. Dette er noe jeg ikke har, får jeg ikke installert Linux da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går ut frå at dette funkar nokonlunde likt som i Mandrake, dvs. du kan lage mange forskjellige bootdiskar, ein for hd, ein for cd-rom, ein for nettverk osb.

Mitt tips er da at du har laga ein disk som ikkje er for cd-rom.

Sjekk litt rundt dette, og sjå om du kan lage boot-disk med eit anna innhald.

Men har aldri prøvd anna enn Mandrake, så.....

Lenke til kommentar

Har du CD-spelar som kan bootes frå? (Stilles i BIOS)

I så tilfelle treng du ikkje diskett i det heile.

Men mitt poeng var altså at den disketten du har ikkje er for cd-rom. Prøv å finne ut om du kan lage ein ny som er for cd-rom.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-14 13:28, script skrev:

Jeg booter opp på Linux disketten som jeg har laget, instalalsjonen starter og den spør om hvor jeg vil installere fra. Jeg velger CD-rom, og får deretter beskjed om å sette inn diskett med driverene til CD-rom. Dette er noe jeg ikke har, får jeg ikke installert Linux da?

Hei!

Er du sikker på at du ikke bare blir spurt om du har "driver disks"? Dvs drivere til scsi, nettverkskort etc...

Hvis dette er tilfelle kan du bare "hoppe over" dette punktet.

John Erik

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-14 14:02, Ola PeK skrev:

Har du CD-spelar som kan bootes frå? (Stilles i BIOS)

I så tilfelle treng du ikkje diskett i det heile.

Men mitt poeng var altså at den disketten du har ikkje er for cd-rom. Prøv å finne ut om du kan lage ein ny som er for cd-rom.

Jeg har ikke muligheten til å velge booting fra CD-rom, kun diskett eller harddisk.

Hvordan lager man en boot diskett for CD-rom installasjon?

[ Denne Melding var redigert av: script på 2002-04-14 14:06 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-14 14:03, jenat66 skrev:

Quote:

On 2002-04-14 13:28, script skrev:

Hei!

Er du sikker på at du ikke bare blir spurt om du har "driver disks"? Dvs drivere til scsi, nettverkskort etc...

Hvis dette er tilfelle kan du bare "hoppe over" dette punktet.

John Erik

Jeg blir bedt om å velge det "mediumet jeg ønske rå nstallere linux fra". Jeg ahr da valget mellom:

- Harddisk

- CD-rom

Jeg velger CD-rom, og får da valget mellom

- SCSI CD-Rom

- Annen CD-rom

Jeg velger "Annen CD-rom" da dette er en IDE CD-rom som er definert som "slave".

Jeg får da deretter beskjed om å sette i disketten med drivere for denne CD-rom'en. Lengere kommer jeg ikke.... :sad:

Hvordan kan jeg i hoppe over dette punktet??

Takk for responsen forresten!

[ Denne Melding var redigert av: script på 2002-04-14 14:14 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-14 14:21, Ola PeK skrev:

Kan kanskje hjelpe?

Jeg har laget boot disken på denne måten:

"Go to the DOS prompt and insert a 1.44 megabyte floppy into your a: drive. From the CD-ROM prompt (drive D I'll assume... you know what drive it is), go to the directory where the DOS Utilities are (DOSUTILS). Type rawrite -f imagesboot.img -d a:. The source file should be a file called boot.img in the images directory (so you would type in "imagesboot.img" as the target) and the target should be your a: drive (type "a:")." After you do this, set the disk aside to use later."

Er ikke dette den eneste og rette metoden for å lage en boot disk? Vil installere fra CD-rom som sagt.

[ Denne Melding var redigert av: script på 2002-04-14 22:08 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...