Gå til innhold

Fujifilm S5000...alternativer?

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg ett Fujifilm S5000, da jeg har fått bra pris på dette (2800,-).

Har lest endel tester, og de fleste sier det skorter litt på bildekvaliteten på dette kamera. Jeg skal bruke det til å ta bilder som jeg leker med på pc'n, og til å skrive ut å stappe i album.

Har en kamerat som er fotograf, og jobber litt i en fotosjappe på si, og han sier dette kamera er mer enn godt nok for meg.

Noen som har noen erfaringer, eller alternative kamera i den såkalte "EVF" klassen å anbefale?

Grunnen til at jeg har falt på S5000 er hovedsaklig 10xZoom og pris. Har ikke så mye mer enn 3 lapper å bruke. (Må jo ha minnekort også, siden alle produsentene stapper i ubrukelige 16 Mb kort osv, for å presse prisen kunstig langt ned :p)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat bestillt kameraet. Jeg har testet det endel i butikkene, og lest sikkert 10 tester på nettet om kameraet.

Jeg har funnet en egen web-side for kameraet med et skikkelig bra forum http://www.s5000.net/

Jeg har konkludert med at det ikke er noe problem å bruke kameraet til print opptil A4. Om man vil ha enda bedre kopier har man muligheten til å bruke RAW formaetet, uten JPG komprimering som mange har klaget på er for sterk på dette kameraet. Jeg har sammenlignet 3mpix bildene i JPG format og 6mpix (interpolert) bildene som er tatt med RAW og det ER mye bedre i 6mpix/RAW.

Se galleri: http://www.dcresource.com/reviews/fuji/fin...w/gallery.shtml

Eneste minus som jeg ser det med kameraet er xD minnekort (dyrt) og maks 2 sekunder shutter speed, om man vil ha lenger eksponeringstid på nattbilder.

En stor fordel med s5000 er at man har mulighet til å bruke std. 55mm linseutstyr på kameraet, f.eks. uv-filtre, polarisasjonsfilter.

Andre alternativer er:

Olympus Camedia C-760 Ultra Zoom (Delvis metall, xD)

Hp 850

Kodak EasyShare DX6490 (Spesiellt batteri, ikke vanlig AA)

Konica Minolta DiMAGE Z1

En ting til; om du bestemmer deg for S5000, ta en kjapp telefon til Fujifilm. Noen butikker påstår at om man kjøper EU-versjonen (den billigste) får man ikke reparert kameraet på Fujifilm sitt verksted i Norge pga. at de kaller dette "gråmarked". Jeg har ikke sjekket selv pga. at jeg kjøpte den Norske versjonen for 2997,-

Endret av deo123
Lenke til kommentar

jeg har også nylig bestilt dette kameraet, hovedsaklig av de samme årsakene som du nevner.

Om du ser på galleriet av bilder som akam har tatt med S5000, synes jeg det virker helt fint for mitt bruk. Så lenge du ikke skal ha bildene veldig store, så er bildekvaliteten grei den.

Det skal også sies at nesten alle kameraene som ligger i denne prisklassen har noe støy i bildene osv. Dette kan dokumenteres om du leser testene til akam.(kameraer med høy zoom)At S500 også er et av de få kameraene i denne klassen som har muligheten for nye linser osv. er jo også veldig positivt.

Kameraet er også veldig raskt.(les spesifikasjoner i Akams test)

Gleder meg veldig til å ta det i bruk!

Lenke til kommentar

Fett.

Bestilte det selv for noen timer siden.

Det med ekstra linser er et stort pluss for min del. Det er nice.

Synes ikke minnekortene er så jævlig dyre heller, egentlig. 400 + litt for 128. Eller, hvis man er dum og kjøper på Spaceworld så må man ut med 800 for et 128 da :p

Bestilte den norske versjonen jeg også, på xd.no.

Takker for linkene, deo!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...