Gå til innhold

Takler Windows XP dette?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-14 13:14, Sveinl skrev:

Jeg har bestilt en 120 GB JB fra WD, WinXP, og lurer på hvor store partisjoner WinXP takler.

Greier den 120GB eller må harddisken deles opp? Eventuelt, hvor stor er max partisjonsstørrelse?

Har planer om å kjøre på FAT32.

Sveinl.

WindowsXP takler en så stor Fat32 partisjon men kan ikke selv formatere fat32-partisjoner over 32GB.

Hvorfor vil du bruke fat32?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-14 13:16, KELViN skrev:

Quote:

On 2002-04-14 13:14, Sveinl skrev:

Jeg har bestilt en 120 GB JB fra WD, WinXP, og lurer på hvor store partisjoner WinXP takler.

Greier den 120GB eller må harddisken deles opp? Eventuelt, hvor stor er max partisjonsstørrelse?

Har planer om å kjøre på FAT32.

Sveinl.

WindowsXP takler en så stor Fat32 partisjon men kan ikke selv formatere fat32-partisjoner over 32GB.

Hvorfor vil du bruke fat32?

OK. Så da må jeg bruke Fdisk eller et annet program?

Jeg vet ikke så mye om filsystemene men mener å ha fått med meg at FAT32 støtter programvare osv. bla bla bla bedre enn NTFS. Kan hende at jeg tar feil.

Hva er fordelen/ulempene med å bruke NTFS da med unntak av bedre stabilitet?

Sveinl.

Lenke til kommentar

Winxp støtter fat32 og NTFS, hvis du skal har hele disken i en stor partisjon vil jeg på det sterkeste anbefale å bruke NTFS.

NTFS filsystemet støtter partisjoner på opp til 4TB(terrabytes), mens fat32 klarer ikke å utnytte diskplasse på samme måte da fat32 har xx antall sektorer og når disken blir større så blir sektorene større. Selv om en fil er på 1kb vil den bruke en sektor på 32kb helt alene.

NTFS derimot har en fast størrelse på sine sektorer og når disken blir større øker den bare antall sektorer slik at du får brukt disken optimalt!

NTFS er et mer stabilt filsystem, og du har muligheter til å styre tilgang på enkelte filer og kataloger etter brukere. NTFS støtter også filkryptering.

Lenke til kommentar

ved å bruke fat32 vil du miste MYE plass på en så stor partisjon (noe med cluster-størrelsen å gjøre). på en 20Gb partisjon jeg hadde for litt siden med fat32 "mistet" jeg 1,3Gb på forskjellen mellom file-size og size on disk... og da kan du vel bare regne ut hvor mye av dine 114,49Gb du vil miste med en fat32 paritsjon!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-14 14:28, Ar`Kritz skrev:

Uansett hva du velger bør du bruke WD`s eget program til jobben. Jeg installerte, partisjonerte og formatterte en 120 GB WD på 5-6 minutter med det.

Å? Har WD eget program for partisjonering? Har hatt WD-disker i 5 år nå og ikke visst om det :roll:

Hva heter det programmet, gidder du å poste en link?

Sveinl

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-14 14:31, borre skrev:

Om du har Fat32 eller NTFS har ikke noe å si for om du får kjørt programmer eller ikke.

Jeg vil strengt talt anbefale deg å bruke NTFS hvis du ikke må ha tilgang til partisjonen ifra Windows 98/ME.

Jeg skal kun bruke XP og siden det ikke byr på kompatibilitetsproblemer med gamle 95/98/Me-programmer så velger jeg å gå for NTFS. Takk for svar :smile:

Sveinl.

Lenke til kommentar

Det er noe som må korrigeres her.

Alle filsystemer bestemmer hva slags cluster size den skal brke. Dette kan du også gjøre i Fat32 og Fat16. Clustere er som skuffer. Hvis du tar en fil på 1Kbyte og en fil på 15 kbyte, og lagrer den på en disk med cluster size 16Kbyte, så vil de ta like stor plass.

Hvis du skal ha mange små filer, typisk txt filer og filer i across =), så er det muligens lønnsomt med mindre clustersize. Videoredigering, så trenger du litt mer ytelse - samt at du lagrer få ganger små filer. Hvis man har ofte store filer, så er det ålreit med større clustere.

Man kan tape noe ved å brukte NTFS, da filsystemet har sikkerhets attributter på vær fil. NTFS har jo som kjent FORDELEN at den kan komprimere, bruke disk quota og ha sikkerhet på fil nivå. Denne informasjonen vil ta noe extra plass...

men det er INGEN tvil!

GÅ FOR NTFS!!!

Lenke til kommentar

PS: det er mulig å bruke et tredjepartsverktøy for at Win9x/me skal få se NTFS disker. Jeg har ikke prøvd det, men det fungerer sikkert phett.

Jeg kan sende den til deg på mail, hvis det er ønskelig.. (800 kbytes tar'n bare)

Lenke til kommentar

Jeg fant det partisjoneringsprogrammet fra WD. EZ-install het det. Data lifeguard inneholdt faktisk programmer jeg tidligere har lastet ned separat. Ironisk nok.

Det spurte til og med om jeg skulle installere XP :lol:

Har bestilt XP og skal prøve EZ-install i neste uke.

Takk for tipset.

Sveinl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...