Gå til innhold

Grantsdale likevel med AGP?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har forstår kobler produsentene agp porten på pci bussen siden begge er 32-bit. Men det betyr at du kjører agp på 33mhz. dette gir en lavere båndbredde enn agp som er 66mhz.

 

Var det dette dere tenkte på?

 

Det er slik produsenter som gigabyte har fått pcie og agp på samme hk

Lenke til kommentar

Høres jo bra ut. Jeg har ikke så god kunnskap om disse tekniske greiene så jeg tar deg på ditt ord :)

 

Men jeg synes at produsentene burde flomme markedet med produkter når de først skal skifte. Mange skifter jo skjermkort hvert tredje eller andre år så det gjør jo egentlig ikke noe. Så få ut pcie kortene til en grei pris nå ;)

 

Men pci portene kan de la være. Der har de fleste noen kort liggende

Lenke til kommentar
Det er kun nødvendig med BÅDE PCI-EX og AGP på samme kort (og dermed en idiotisk løsning). Et i9xx kort med skikkelig AGP er ikke noe problem for de som bestemmer seg for å lage det.

 

glem spm, kom på svaret selv :) dvs hvorfor man ikke kopler AGP porten mot PCI-express bussen.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Det er lett å gjøre denne "oversettingen" på grafikkortet slik NVidia gjør, men min teori er at det er mye vanskeligere å gjøre det "før" den fysiske tilkoplingen. PCI-EX kan operere på mer strøm (burde ikke ha noe å si), men det kan være andre forskjeller som gjør det vanskelig å kjøre et AGP-kort på en PCI-EX buss. Mulig at det også bare er et spørsmål om kostnader...

Lenke til kommentar

Det opprinnelige spm var hvorfor man på løsninger der man har både AGP port og PCI-express port ikke benytter PCI-express bussen for AGP slot'en. Man bruker neppe begge deler uansett, dvs man kunne laget en slags bryter. Men så begynte jeg å lese litt om PCI-express og kom over denne artikkelen, det det står at PCI-express (x16) er bygget opp av 16 såkalte "lanes" hver med en båndbredde på 250MB/s. Antagelsen min var som du sier at det er enkelt å få selve grafikk-kortet til å funke med PCI-express, mens dersom man skulle kople en AGP port mot denne bussen antageligvis ville fått problemer med båndbredden pga AGP slik jeg har forstått det er litt anderledes bygget opp. Dvs en løsning på HK ville sikkert blitt dyr, muligens like dyr som å implementere en AGP bus utenom PCI express? Kan være at antagelsen min er på trynet, men var derfor jeg trakk spm(noe som kanskje var litt dumt)....

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Jeg bryr meg ikke så mye om det kommer hovedkort med både AGP og PCI-Express. Det jeg derimot lurer på er om det kommer hovedkort med to (eller flere) PCI-Ex 16x-porter. Dette ville isåfall gitt muligheter for noen kick ass flerskjermsløsninger.

Tror du må vente ganske lenge på hovedkortkort med flere 16X porter, da det ville måtte lages en helsikes stor PCI-E buss for å takle dette, for ikke snakke om hva brikkesettet måtte tåle. Trur at den vandligste konfigurasjonen i år vil ligge på en 16X port og en 1x port, til neste år vil vi kansje se en 16x port, en 4x port og 3-4 1x porter og da er vi fortsatt langt under båndbreddekrava som 2 16x ville ha.

 

Men når det kommer 4xPCI-E skjermkort(ingen som har annongsert dette enda? skulle vel vere passende for "high-lowend"-markedet) vil det nok gå og få litt heftigere flerskjermløsninger.

Lenke til kommentar

En ting som bekymrer meg med PCI-EX, som nevnt i en annen tråd, er muligheten for å kjøre med tre skjermer med ATi/NVidia kort. Nå kan man bare plugge i et PCI kort til den tredje skjermen, med PCI-EX må man kanskje kjøpe et dyrt Matrox kort med 3 stk dvi plugger og ofre alt som heter spillytelse...

Lenke til kommentar
Det er kun nødvendig med BÅDE PCI-EX og AGP på samme kort (og dermed en idiotisk løsning). Et i9xx kort med skikkelig AGP er ikke noe problem for de som bestemmer seg for å lage det.

JA, men da trenger man i såfall inkludere egen AGP8X buss-kontroller siden dette ifølge Intel ikke er inkludert i Grantsdale-brikkesettet.

 

Anandtech har forøvrig en interessant sak om dette:

AGP on Intel 9xx chipsets? We explain how

 

"Instead, what the manufacturers have done is gotten a little creative with their AGP interfaces and are actually running the slot off of the PCI bus, stemming from the South Bridge. Remember that the AGP interface is only 32-bits wide, the same width as the PCI bus and you can actually run an AGP card in PCI mode, giving up all of the benefits of AGP obviously."

Lenke til kommentar
En ting som bekymrer meg med PCI-EX, som nevnt i en annen tråd, er muligheten for å kjøre med tre skjermer med ATi/NVidia kort. Nå kan man bare plugge i et PCI kort til den tredje skjermen, med PCI-EX må man kanskje kjøpe et dyrt Matrox kort med 3 stk dvi plugger og ofre alt som heter spillytelse...

I begynnelsen er det vel både PCI og PCI-e på hovedkortene, og det vel egentlig ikke noe i veien for å koble ett skjermkort på en 1x-slot heller? Det går antakelig ikke tregere enn pci ihvertfall, og det kommer sikkert 4x-slotter og slikt etterhvert også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...