Gå til innhold

Tids "countdown" program (xx [d] xx[h] xx[m])

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vil gjøre et "super-lett" program.. iallefall trodde jeg det skulle være piece of cake.

Jeg har Borland Visual C++ og Microsoft VB 6.0. Jeg har gjort en del program i begge, men foretrekker VB faktisk.. mye lavere lære kurve der.

Programmet skal lese inn dagens tid og dato (done) og "subtrahere" fra en "referense dato & tid".. Svaret jeg vil ha er hvor mange dager, timer, minutter det er til "referense dato & tid"..

Som en helt vanlig "count-down" som man kan se bl.a. på VISA.no sine sider, der de rekner ned til OL eller noe.

Problemet jeg har er at ingen av de data-typene jeg finner virker å lett kunne gjøre dette, eller ikke som je har funnet iallefall. Jeg har også prøvd å få til dette i Excel, men det nærmeste jeg har kommet der er antal dager.. Tiden blir "feil" siden jeg ikke vil at det skal stå "-1" timer.. blir det negativt så skal det jo trekkes fra 1 dag og legges til 24 timer eller no slikt.

Dette burde jo være lett, og det irriterer meg at jeg har komt inn i en sånn tanke-loop at jeg ikke får løst dette.

HJELP!

-Frustrert programmerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve noe slikt:

On Error Resume Next
Dim RefDate As Date, Seconds As Long, Days&, Hours&, Minutes&

RefDate = DateSerial(2004, 6, 7)
Seconds = DateDiff("s", Now, RefDate)

Days = Val(Seconds / 86400)
Seconds = Seconds - (Days * 86400)

Hours = Val(Seconds / 3600)
Seconds = Seconds - (Hours * 3600)

Minutes = Val(Seconds / 60)
Seconds = Seconds - (Minutes * 60)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...