Gå til innhold

Trenger hjelp.. Alienware eller Powerbook G4?

Anbefalte innlegg

Hei folkens! jeg har lenge tenk å skaffe meg en barbær, men er veldig usikker på hva skal jeg velge på markedet.

De to valgene som fristet meg mest er pc-ene fra alienware og apple (G4 PB). Men hvordan er det med bestillingene fra alienware? Er det slik at man skal betale moms i tillegg til prisen som blir oppgitt på dems side, eller er momsen innkludert i prisen? Det jeg tenker på, er hvis jeg bestiller fra alienware i europa og ikke fra usa, eller er det samme? :hmm:

Er det noe som har erfaringer med enten G4 PB eller barbære fra alienware? Har veldig lyst til å høre erfaringer :yes:

Men hvis dere har noe bedre forslag til barbær pc-er som er i det samme nivået, så er de alltid velkommne, helst med en stor (16.1 eller 17) og god skjerm :) Hvordan er denne barbære fra Whitebox (CL4+), noen som kjenner til om den er bra, med tanken på designet, kvaliteten og ikke minst ytelsen?

Pc-en vil bli brukt mest til 3D (3d max) (derfor vil jeg foretrekke ha større skjerm og mye ram), photoshop, multimedia (film, internett osv.) og en del til spilling.

Budsjettet er mellom 20.000 og 25.000 kr for eventuelle andre forslag til barbære pc-er, men det ville vært bedre hvis prisen er nærmere 20.000 enn 25.000 ;)

Takk til alle som svarer på dette! For jeg trenger virkelig hjelp til å velge :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger du bra skjermkort? jeg vet ikke hva slags skjermkort du trenger til 3d max. Men hvis du ikke trenger det så fant jeg noe som jeg tror er bra ytelse til prisen (jeg vet ikke så mye. korrekt meg om jeg tar feil). Jeg fant den på qxl men har ikke funnet noe mer. se her

Men du finner sikkert noe mye bedre i prisklassen 20 000 - 25 000 :wee:

Lenke til kommentar

Nå vil jo jeg som [ultrafornøyd] macbruker gjerne anbefalle Powerbooken, men du skriver:

Pc-en vil bli brukt mest til 3D (3d max) (derfor vil jeg foretrekke ha større skjerm og mye ram), photoshop, multimedia (film, internett osv.) og en del til spilling.

...og da ville jeg nok gått for PC. 3D max finnes ikke til Mac og hvis spill også er en prioritet vil jeg nok anbefalle deg en Windowsmaskin...

Lenke til kommentar

- Jeg leser posten din slik at støy og batteritid er helt uvesentlig. Her skal det være hastighet og skjerm for alle penga.

- Jeg vil og anta at du ønsker en skjerm med høy oppløsning, og ikke en skjerm som kun er stor i fysiske mål. Hvis dette er riktig, har du havnet i et segment hvor Apple lenge har regjert med sine 17' laptoper (selv om de og kjører forbausende lav oppløsning), men som Nick skriver, så finnes ikke 3D Max til Mac.

- Innkjøp av en Alienware laptop, vil bety engelsk tastatur og at du må legge MVA til prisen.

- Andre alternativ er Whitebox og Zepto sine desktoperstattere med 17' skjerm, men det virker for meg som om disse kjører widescreen med XGA, eller WXGA (W=widescreen), og dette gir en elendig skjemoppløsning for en så dyr maskin.

- Den beste laptopen "jeg vet om", men som ikke er en desktoperstatter i den forstand at den har desktop CPU, er IBM R50P. Her får du den beste byggekvalitet som finnes for laptops, 15' skjerm med 1600x1200, det beste CAD skjermkortet som finnes på markedet (ATI FIreGL 128), bluetooth osv. MEN ! med min begrensede kunnskap om 3d programmer generelt og 3D Max spesielt, så kan det godt være at jeg er helt på villspor her.

- Lykke til med kjøp, og ta deg god tid for å sondere markedet (det er halve moroa ;) )

Endret av Filla
Lenke til kommentar

Dersom du skal spille og bruke 3dmax ville jeg, som andre har påpekt, valt pc og ikke mac.

Jeg ville allikevel ikke gått for alienware selv om de har rå ytelse og tøff design. Det blir nemlig svindyrt med tanke på toll og moms. Du må betale både moms og toll på den, men får igjen utenlandsk moms.

Allikevel står ikke prisen i forhold til ytelsen. Jeg har selv en Dell 8300 med pentium -M 1.6 ghz og ati radeon 9600 pro turbo grafikk. Den funker kjempebra. I tillegg har den 15,4 " widescreen skjerm med 1600*1050 oppløsning. (kan fås i 1900*1200).

Ellers har du også Dell sin 9100 som er en skikkelig desktop erstatter. Minus er at den er stor og tung og bråker mye.

Lenke til kommentar
Dersom du skal spille og bruke 3dmax ville jeg, som andre har påpekt, valt pc og ikke mac.

Jeg ville allikevel ikke gått for alienware selv om de har rå ytelse og tøff design. Det blir nemlig svindyrt med tanke på toll og moms. Du må betale både moms og toll på den, men får igjen utenlandsk moms.

Allikevel står ikke prisen i forhold til ytelsen. Jeg har selv en Dell 8300 med pentium -M 1.6 ghz og ati radeon 9600 pro turbo grafikk. Den funker kjempebra. I tillegg har den 15,4 " widescreen skjerm med 1600*1050 oppløsning. (kan fås i 1900*1200).

Ellers har du også Dell sin 9100 som er en skikkelig desktop erstatter. Minus er at den er stor og tung og bråker mye.

:wow: "Det blir nemlig svindyrt med tanke på toll og moms. Du må betale både moms og toll på den, men får igjen utenlandsk moms."

sorry, men tror ikke du har veldig mye kunnskap om innføring av produkter til norge. det eneste man betaler er moms, som man kan se på som toll.

.. blir bare litt irritert over de som tar alt ut fra det blå

jeg tror det lønner seg å handle norsk, i hvert fall hvis du må sende pcen til utlandet hvis det skulle skje noe galt med den.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en powerbook g4, og synes maskinen er helt rå. Men powerbookens sterkeste sider ligger i video/film og design. Maskinen har veldig bra batteritid, nydelig kvalitet og en skjerm som både behagelig og veldig bra kalibrert med et veldig bra hvitpunkt, og fin balanse over hele spekteret. Apple har IMHO funnet en skjerm som ligger i skjæringspunktet mellom bra bilde og og økonomi. I tillegg er maskinen veldig lett og bærbar, og apple har t.o.m.gjort strømforsyninga mindre og lettere en det som ofte følger med på pc-siden. Det er en del slike fine detaljer med macen. Jeg er - som du skjønner - veldig begeistret for maskinen min:)

Men akkurat på 3d er den ikke helt på topp, selv om flere av de store bruker macene aktiv. Selve arbeidsmiljøet er bra og du vil ikke måtte vente på maskinen ofte, bortsett fra ved rendring. Du må også nøye deg med Maya, Cinema 4D, Carrara, Lightwave, formZ og en del andre programmer – men IKKE 3dsmax.

Skal du spille det siste og nyeste, ville jeg nok heller ikke valgt en powerbook, fordi den har litt tammere utvalg. Nok til å tekkes mine behov, men ikke på langt nær så mye som på pc-fronten.

Endret av segrov
Lenke til kommentar

Tusen takk til dere alle som har svart på spørsmålene min, veldig takknemlig :thumbup:

Viste ikke at 3d max ikke gikk på Powerbook. Det er veldig synd :( pga. at jeg syntes designet på pc-en er noe av det råeste på markedet. Bruker ganske mye på 3d max, så da er ikke powerbook det smarteste valget ;)

Hadde tenkt først på stasjonær pc, (tanken på 3d applikasjoner), men ville se om det finnes noe som er likt i barbær verdenen. Som det ser ut så tror jeg at det vil bli best å velge stasjonær pc, men ønsken trekker meg mot barbær..

jeg får se hva de blir (stasjonær vs. barbær) hard kamp vil det bli ihvertfall

må si jeg likte den IBM R50P som filla kom med, veldig gode spesifikasjoner :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...