Gå til innhold

Problemer med å endre bokstav på partisjon

Anbefalte innlegg

Har et lite problem etter reinstallering av winXP.

Primærdisken har to partisjoner, første på 10GB og resten på 101GB.

Når jeg skulle reinstallere, formaterte jeg den minste partisjonen, og installerte oppå den. Men når jeg booter i windows er installasjonspartisjonen blitt D, og 101GB partisjonen blitt C.

I Disk Management får jeg følgende error når jeg prøver å endre bokstav på de to diskene:

"Windows cannot modify the drive letter of a system volume or a boot volume"

Legger også merke til nå at boot.ini, CONFIG-SYS, ntdetect.com og ntldr ligger på 101gb partisjonen.

Tips?

Fant denne: http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;EN-US;Q223188

Men ser ikke ut som det er den jeg søker ette, eller?

PartitionInfo.exe (tools til Partition Magic) viser at det er partisjon nr. to som bootes fra, pqboot32.exe er et annet program som lar meg velge hvilken partisjon jeg vil boote fra. Kan jeg sikkert flytte den fra partisjon 2 til 1? Og evt., vil jeg få problemer med "NTLDR is missing", eller holder det å flytte over disse filene (boot.ini og de jeg nevnte i sted...)?

Endret av tore-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som feilmeldingen tilsier: du kan ikke endre partisjonsbokstav.

grunnen til at dette skjedde er fordi du satte den store partisjonen til å være aktiv. dette gjør at systemet automatisk setter denne til c:

det du kan gjøre for å endre dette er å innstalere xp på nytt og sette den lille partisjonen som aktiv. denne partisjonen vil da bli c-partisjon

Lenke til kommentar

Med andre ord:

Deaktivere den store partisjonen og så installere om igjen?

Forstod eg deg riktig?

Eg har hatt problemer med dette før - men har ikkje brukt noko energi på det. Gjer ikkje SÅ mykje at Win ligg på anna enn C:

Gi beskjed om korleis ting går... :)

Endret av 2rb
Lenke til kommentar
  2rb skrev:
Med andre ord:

Deaktivere den store partisjonen og så installere om igjen?

jau jau.. var dette jeg mente... kanskje ikke deaktivere men gjøre den lille disken aktiv før xp innstaleres på den disken. på den måten ser xp på den partisjonen som sin primære partisjon og dermed markere denne med bokstav c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...