Space_Shoot Skrevet 2. november 2001 Del Skrevet 2. november 2001 Har en 300watt psu og har skaffet meg et til på 220watt, hvordan kan jeg koble disse sammen slik at jeg bare kan skru på den ene psu så starter den andre automatisk? Hvordan kobles Peltier, er det bare på hovedkortet eller? Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 2. november 2001 Del Skrevet 2. november 2001 Jeg går utfra at begge PSUene dine er ATX PSUer... dermed kan dette gjøres slik (forsiktighet er en fordel ) a/ PSU #2: ground pin #8 by connecting grey-white wire (pin with any black wire; solder together, then insulate with shrink tube. b/ PSU #2: split a black wire (a ground), and the green wire (pin #14); terminate wires with female Molex type connectors (same connector that goes into your hard drive for example). c/PSU #1: split a black wire (a ground), and the green wire (pin #14), terminate both ends of the wires with male Molex type connectors. (make sure the colors are matched to each other in the sockets..green to green and black to black) d/ reconnect PSU#1 Males to a Y splitter which has 2 females and a male. e/ Connect Male of PSU# Y splitter to female of PSU#2 (make sure the colors are matched to each other in the sockets.., green to green and black to black) f/ run a power cord for PSU#2 though any available empty com port precut in the back of the case. When you turn the power on, both PSU's will start up together. Schematic of a dual power supply setup: Click on the image to enlarge Peltierene skal du koble til 12Volt utganger fra PSUen, bruk en standard molex plugg. Lenke til kommentar
Mr-Smith Skrevet 2. november 2001 Del Skrevet 2. november 2001 On 2001-11-02 20:15, Journeyer skrev: Jeg går utfra at begge PSUene dine er ATX PSUer... dermed kan dette gjøres slik (forsiktighet er en fordel ) a/ PSU #2: ground pin #8 by connecting grey-white wire (pin with any black wire; solder together, then insulate with shrink tube. ... Du trenger ikke koble pin #8 til jord, jeg kjører med dual ATX psu no (400w + 235w), eneste jeg gjor var å koble sammen grønn og grønn (pin 14) og svart og svart (pin 15) Lenke til kommentar
Space_Shoot Skrevet 2. november 2001 Forfatter Del Skrevet 2. november 2001 Takk for oppskriften, men hvordan gjør jeg det visst det er AT standard? Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 3. november 2001 Del Skrevet 3. november 2001 AT? Vel, da er det betydelig enklere, da bare kobler du dem sammen på bryteren på frontpanelet på pc'n. Dette gjelder selvsagt bare dersom det er to ATer du skal bruke. En ATX og en AT er jeg ikke sikker på om vil fungere, men muligens er det noen der ute som har fått det til... Lenke til kommentar
Mr-Smith Skrevet 3. november 2001 Del Skrevet 3. november 2001 Joda, AT og ATX kan fint brukes sammen. Men da må en koble inn et 12v rele. Slik at når en starter PC-en så vil ATX psu starte som vanlig, dermed vil releet få spenning og det vil slå inn. Så vil kontakten på releet legge inn (der kobler en en av fasene til 230v`en over, bryteren på AT er bare å fjerne) og AT PSUen vil starte. Når ATX mister strømmen vil også AT miste strømmen (men ikke omvendt) hehe...blei sikkert litt innviklet, men er en veldig simpel operasjon. Lenke til kommentar
Space_Shoot Skrevet 4. november 2001 Forfatter Del Skrevet 4. november 2001 Okay, nå har jeg bestemt meg for å koble mitt andre psu (220w) bare til peltieren (172w). Er det bare og stikke psu kontakten og deretter lage en liten bryter slik at jeg kan slå den av og på uavhengi av min normale psu?(300w) Holder da min 300watt psu til å drive pumpa og resten av maskinen uten peltieren? Amd 700 slot A Geforce 2 GTS Fujitsu 17,34 Gb harddisk Abit Ka7 Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 4. november 2001 Del Skrevet 4. november 2001 Et 220W psu vil neppe være stærkt nokk til et 172W peltier siden den ikke klarer å levere den effekten i 12V. Det kan enkelt regnes ut slik U*I=P, der U er spenning, I er strøm og P er effekt. Strømme oppgis på strømforsyninga. Lenke til kommentar
Space_Shoot Skrevet 4. november 2001 Forfatter Del Skrevet 4. november 2001 Ja, men holder en 300 watt psu da? Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 4. november 2001 Del Skrevet 4. november 2001 Du trenger en strømforsyning som kan gi 14,3A i 12V. Mulig du trenger enda mer siden jeg mistenker de 172 wattene til å være kjøleeffekten og ikke det den faktisk bruker. Lenke til kommentar
Space_Shoot Skrevet 4. november 2001 Forfatter Del Skrevet 4. november 2001 Hva visst jeg da tar og kobler sammen to 300 watt psu_er vil det da være nok? Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 4. november 2001 Del Skrevet 4. november 2001 Det burde være det. Mitt 340W Chiftec PSU kan gi 15A i 12V. Men skal ikke så kraftige peltier kjøres på 24V? Lenke til kommentar
Space_Shoot Skrevet 4. november 2001 Forfatter Del Skrevet 4. november 2001 Har skjekket det opp, og det skal kjøres på 24 volt. Blokka mi er på 2"x2"x5/8" men hvor stort er det i centimeter? Har funnet ut at jeg må kjøpe en blokk som passer. Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 4. november 2001 Del Skrevet 4. november 2001 Hmmm... ehehe... Her følger et lite kjent triks: Ta frem et målebånd... Legg enden mot kanten av blokka og dra så målebåndet i den retning du ønsker å måle (vanligvis høyde, lengde og bredde). Deretter vil du nokså sikkert finne ut hvor mange centimeter den er i de forskjellige retningene. Lenke til kommentar
Space_Shoot Skrevet 4. november 2001 Forfatter Del Skrevet 4. november 2001 Hmm, visst jeg tenker etter så har jeg kanskje vært borti det trikset:) Men det har seg slik at jeg ikke har fått den ennå, men den er underveis. Lenke til kommentar
Strips Skrevet 4. november 2001 Del Skrevet 4. november 2001 2"x2"x5/8" blir, 5,08cm x 5.08cm x 1,5875cm Hvis ikke mattekunskapene mine er litt ute å kjører Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 4. november 2001 Del Skrevet 4. november 2001 Hehe... vel, 1 tomme er ca 2.54 cm, så ditt estimat stemmer rimelig bra ja :smile: Lenke til kommentar
Space_Shoot Skrevet 4. november 2001 Forfatter Del Skrevet 4. november 2001 Takker, takker! Nå blir det peltieren (156watt) på Microplex som er neste på innkjøps lista. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. november 2001 Del Skrevet 5. november 2001 Hey! Jeg holderpå å sette opp et likt peltier på en xp1800+ og en MCW462-bTEC fra microplex. Når du er ferdig med din så la oss bytte temperaturer, det er alltid greit å måle opp mot en annen for å vite om man har gjort det sånn noenlunde bra =) Mail meg på "[email protected]" -Stigma PS: Første vannkjølig/peltier prosjekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå