Gå til innhold

Hvordan lage 3D bilder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ey :)

Jeg har tidligere lekt meg litt. Ved hjelp av DETTE programmet, går det fort å lage noen slike. Mulig at du får det bedre i photoshop eller et annet program, men dette er ivertfall det jeg har brukt. Håper det er greit at jeg legger ut programmet, skal jo være shareware.

Fremgangsmåte: Ta to bilder av det samme motivet. Du bør ta bilde av noe som står i ro. Personer, trær i vind osv bør unngås. Cluet er å ta de to bildene med litt avstand. Ta utgangspunkt i avstanden mellom øynene. Om en bruker større avstand enn det er mellom øynene, kan en få en sterkere effekt. Selvfølgelig KAN en ta bilder av personer osv. Før jeg fikk digitalkamera, kjøpte jeg 2 engangskamera, slike firkantede. De var lette å tape isammen. Knipser en noenlunde likt på begge kan det bli bra 3d-bilder!

F.eks har jeg tatt bilder ut fra fly-vindu. Med kanskje ett sekunds mellomrom. Da har vi jo flyttet oss mange mange meter, men i forhold til skyene osv kan det bli bra likevel. Bildet jeg lagde til nå i full fart, er tatt fra hurtigruten. Tok noen bilder i fart, slik at det ble en "avstand" mellom de to. Pga hastverk har jeg ikke gjordt noe særlig, bare importert bildene og lagret resultatet. Kan lagres i 3 forskjellige farge-valg. En negativ ting er at en må gjøre bildene om til .tga eller bmp. for å jobbe med dem.

Det går jo også an å tegne bilder, og få samme effekt. Har sett endel stilige "rendrede" 3d-bilder. Forsøk gjerne med noen rundinger osv, med litt forskjellig avstand på. Selv helt enkle bilder kan gi effekt av baller som ligger bak/foran hverandre :)

Test:

bergen1%20(custom).jpg

Stort bilde

bergen2%20(custom).jpg

Stort bilde

Håper det kan være til hjelp.

Mvh Jan Ove

Ps: Har selv ikke skikkelige røde/blå briller, så vet ikke helt hvor bra det ble.

Mange som har lurt på hvorfor jeg ofte tar 2 bilder av hvert motiv;)

Endret av Jove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...