Gå til innhold

Lage en animasjonsfilm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

3ds max 6 er et veldig bra program til animasjon.

(Trenger nok også et texture program)

Du får 3ds max 6 Bible til 500kr, en veldig bra bok som gaider deg gjennom det aller meste du trenger og vite, Fra nub til pro.

Da får du med en Trail versjon av 3dsmanx 6.

Hele programmet koster ca 35.000kr.

Det går ann å kjøpe noe student greier, det er nesten hele programmet.

Men det er 2 års tid på det og du kan ikke bruke det kommersielt.

Der koster ca 900kr.

Lenke til kommentar

Det er også et 3d program som heter Maya ala nesten samme som 3ds max.

Dette programmet er også veldig dyrt.Men det går ann å skaffe en trial version som er gratis å bruke i 30dager eller noe sånnt. (går også ann med 3ds max)

Det er også veldig mange hjelpemidler til disse programmene så det er enkelt å lære hvis du har tid ( dumå beregne på å bruke lang tid på å lære det. For meg tok det ca. 2 uker + mange timer per dag. Hvis du ikke er villig til å bruke mye tid på det da er det ikke mye vits i prøve.

Lenke til kommentar

Maya koster rett rundt 20000 mener jeg for complete/unlimited.

3D Studio ligger på 35-40000 sånn rundt om.

 

Vet ikke hvordan det er nå (gidder ærligtalt ikke og sjekke) men alias wavefront (maya produsent) gav tidligere ut en gratis versjon som hadde tilnærmet alle funksjoner som unlimited har MEN, den hadde "vannmerke".

Dvs at når du åpnet programmet så var alle vinduene (top view, left view etc) preget av en logo eller lignende slik at det ikke gikk ann og bruke til komersielt bruk,men dog god og trene seg med.

Den heter MAYA PLE (personal learning edition)

 

Til 3D Studio har man vel Gmax tror jeg som skal være en forenklet versjon av "storebror". Hvor bra den er skal jeg ikke uttale meg om.

 

 

Ellers så har man jo Lightwave da som også er mye brukt.

Lenke til kommentar

Husker at en Mayapakke med en god del plugins i industriell standard lå på 140000.-

 

3dsmax kan du få i studentversjon for en 5000-8000, den er helt lik den industrielle, men du må gå med på en avtale om å ikke tjene penger på arbeidet.

Lenke til kommentar

Maya er ikke industri standarden, nei. Man skal ikke lengre enn til funcom for finne 3ds Max 6, og Half Life 2 er eksempel på spill som blir laget i Xsi Softimage.

Lightwave, Z-Brush og Cinema 4d er eksempler på andre aktører i bransjen, men disse sliter vel litt i kampen med de tre største.

 

Maya har fortsatt PLE (Personal Learning Edititon) cd`er som kan anskaffes gratis blant annet i bladene 3d World, Computer Arts osv. Maya 6 ble jo lansert nå, så det er godt mulig det følger med en PLE versjon i denne månedens 3d World (kjøpes blant annet på narvesen).

 

3dstudio Max har av en eller annen merkelig grunn blitt dyrere enn Maya nå, men vi får håpe at denne differansen kan forsvares når Max 7 kommer (under 3d festivalen i Køben fikk vi iallfall sterke indikasjoner på dette).

 

Dersom du er helt ny innenfor 3d, så kan det være en ide å prøve Carrara Studio. Hater det programmet av hele mitt hjerte, men det er vel mer fordi jeg hadde et halvt års erfaring med Max, men ble tvunget til å jobbe med Carrara i to måneder på skolen.

Vil tippe Carrara vil gi de "grønneste" en grei innføring i noen av mulighetene man har innenfor 3d, men det er ingenting i veien for å teste ut Max eller Maya og prøve seg på tutorialene som er der

 

Lykke til med valget!

 

Edit: formuleringshelvete

Endret av Gorthaur
Lenke til kommentar
Vel, mange spillselskap som bruker Maya til det meste. Dice (BF1942 & RalliSport Challenge) har Maya som standard.

 

"...Maya prioriteras då det är vår standard."

 

(http://www.dice.se/work/qualifications/)

 

Tror også grafikk til de fleste filmer blir laga i Maya.

At maya også blir brukt til spill er det heller ikke noen som har nektet for, men husk at 3d Max og den integrerte pluginen Charckter Studio, er nok det mest brukte innen spill.

Ikou Nishii, Technical Supervisor i ROBOTCommunications, firmaet bak Onimusha 3, snakket litt om nettopp dette i Køben, og de hadde kommet frem til at nettopp Max var det beste.

 

Andre sier derimot at maya er det beste, og du har like mange som mener at Xsi er best.

 

I bunn og grunn er det hva man klarer lage selv som har noe å si, det være seg Maya, Max, Xsi, Lightwave, Houdini, Cinema osv..

 

Husk at grunnen til at Weta Digial benyttet Maya var like mye fordi de har benyttet seg av Alias sine programmer siden dag 1, og derfor ikke hadde noen grunn til å endre platform når hele den interne staben brukte nettopp dette. Alias har samtidig en ufattelig eksopneringsverdi i samarbeidet med nettopp Weta, og megasuksessen Lotr ble, og gir ikke slipp på de så lett.

 

I The Day After Tomorrow ble for eksempel 3d Max benyttet.

 

Det å synse om hvilket software som blir mest benyttet blir ren gjetting, og egentlig noe helt annet enn hva trådstarter spør om, men jeg skulle likt å visst hvilket grunnlag du har for å si dette..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...