Belisarius Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 (endret) Finnes det et program jeg kan bruke til å lage animasjonsfilmer/3d figurer til filmer? (Ønsker å lage noe lignende som det som liquid generation har laget) Endret 6. juni 2004 av Belisarius Lenke til kommentar
Starcraft_RULES Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 3ds max 6 er et veldig bra program til animasjon. (Trenger nok også et texture program) Du får 3ds max 6 Bible til 500kr, en veldig bra bok som gaider deg gjennom det aller meste du trenger og vite, Fra nub til pro. Da får du med en Trail versjon av 3dsmanx 6. Hele programmet koster ca 35.000kr. Det går ann å kjøpe noe student greier, det er nesten hele programmet. Men det er 2 års tid på det og du kan ikke bruke det kommersielt. Der koster ca 900kr. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Maya er vel industristandarden, eller er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
danger_of_death Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Det er også et 3d program som heter Maya ala nesten samme som 3ds max. Dette programmet er også veldig dyrt.Men det går ann å skaffe en trial version som er gratis å bruke i 30dager eller noe sånnt. (går også ann med 3ds max) Det er også veldig mange hjelpemidler til disse programmene så det er enkelt å lære hvis du har tid ( dumå beregne på å bruke lang tid på å lære det. For meg tok det ca. 2 uker + mange timer per dag. Hvis du ikke er villig til å bruke mye tid på det da er det ikke mye vits i prøve. Lenke til kommentar
djorgen Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Maya er vel enda dyrere enn 3DS Max, men ligger også på toppen når det gjelder potensiell kvalitet på det en lager. Ikke uten grunn at det meste (alt?) av datagenerert video i Ringenes Herre er laga i Maya. Lenke til kommentar
HMaster Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 liquid generation har vel flash filmer om jeg ikke tar feil? Da må du bruke et eller annet flash program Lenke til kommentar
TRS Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Maya koster rett rundt 20000 mener jeg for complete/unlimited. 3D Studio ligger på 35-40000 sånn rundt om. Vet ikke hvordan det er nå (gidder ærligtalt ikke og sjekke) men alias wavefront (maya produsent) gav tidligere ut en gratis versjon som hadde tilnærmet alle funksjoner som unlimited har MEN, den hadde "vannmerke". Dvs at når du åpnet programmet så var alle vinduene (top view, left view etc) preget av en logo eller lignende slik at det ikke gikk ann og bruke til komersielt bruk,men dog god og trene seg med. Den heter MAYA PLE (personal learning edition) Til 3D Studio har man vel Gmax tror jeg som skal være en forenklet versjon av "storebror". Hvor bra den er skal jeg ikke uttale meg om. Ellers så har man jo Lightwave da som også er mye brukt. Lenke til kommentar
BlueGrot Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Husker at en Mayapakke med en god del plugins i industriell standard lå på 140000.- 3dsmax kan du få i studentversjon for en 5000-8000, den er helt lik den industrielle, men du må gå med på en avtale om å ikke tjene penger på arbeidet. Lenke til kommentar
BlueGrot Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Synes og å huske at det finnes et freewareprogram som heter Blender Lenke til kommentar
Gorthaur Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 (endret) Maya er ikke industri standarden, nei. Man skal ikke lengre enn til funcom for finne 3ds Max 6, og Half Life 2 er eksempel på spill som blir laget i Xsi Softimage. Lightwave, Z-Brush og Cinema 4d er eksempler på andre aktører i bransjen, men disse sliter vel litt i kampen med de tre største. Maya har fortsatt PLE (Personal Learning Edititon) cd`er som kan anskaffes gratis blant annet i bladene 3d World, Computer Arts osv. Maya 6 ble jo lansert nå, så det er godt mulig det følger med en PLE versjon i denne månedens 3d World (kjøpes blant annet på narvesen). 3dstudio Max har av en eller annen merkelig grunn blitt dyrere enn Maya nå, men vi får håpe at denne differansen kan forsvares når Max 7 kommer (under 3d festivalen i Køben fikk vi iallfall sterke indikasjoner på dette). Dersom du er helt ny innenfor 3d, så kan det være en ide å prøve Carrara Studio. Hater det programmet av hele mitt hjerte, men det er vel mer fordi jeg hadde et halvt års erfaring med Max, men ble tvunget til å jobbe med Carrara i to måneder på skolen. Vil tippe Carrara vil gi de "grønneste" en grei innføring i noen av mulighetene man har innenfor 3d, men det er ingenting i veien for å teste ut Max eller Maya og prøve seg på tutorialene som er der Lykke til med valget! Edit: formuleringshelvete Endret 7. juni 2004 av Gorthaur Lenke til kommentar
BlueGrot Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Gothaur her er tydeligvis mer oppdatert på dette enn meg, lenge siden jeg drev med animasjon. Hadde vært kjekt å begynt med det igjen. Lenke til kommentar
IceCone Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 I blandt hender det at eldre (full)versjoner av de kjente animasjonsprogrammene følger med blader (3DWorld o.l.) Kikk litt i bladhyllen neste gang du er på Narvesen. Lenke til kommentar
djorgen Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 (endret) Vel, mange spillselskap som bruker Maya til det meste. Dice (BF1942 & RalliSport Challenge) har Maya som standard. "...Maya prioriteras då det är vår standard." (http://www.dice.se/work/qualifications/) Tror også grafikk til de fleste filmer blir laga i Maya. Endret 7. juni 2004 av djorgen Lenke til kommentar
Belisarius Skrevet 7. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2004 Finnes det et program til bare en 500-600 kr og som ikke krever så veldig mye ekspertise? Det var mest på tanke på litt sånne småting og kort filmer på noen minutter Lenke til kommentar
Gorthaur Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Vel, mange spillselskap som bruker Maya til det meste. Dice (BF1942 & RalliSport Challenge) har Maya som standard. "...Maya prioriteras då det är vår standard." (http://www.dice.se/work/qualifications/) Tror også grafikk til de fleste filmer blir laga i Maya. At maya også blir brukt til spill er det heller ikke noen som har nektet for, men husk at 3d Max og den integrerte pluginen Charckter Studio, er nok det mest brukte innen spill. Ikou Nishii, Technical Supervisor i ROBOTCommunications, firmaet bak Onimusha 3, snakket litt om nettopp dette i Køben, og de hadde kommet frem til at nettopp Max var det beste. Andre sier derimot at maya er det beste, og du har like mange som mener at Xsi er best. I bunn og grunn er det hva man klarer lage selv som har noe å si, det være seg Maya, Max, Xsi, Lightwave, Houdini, Cinema osv.. Husk at grunnen til at Weta Digial benyttet Maya var like mye fordi de har benyttet seg av Alias sine programmer siden dag 1, og derfor ikke hadde noen grunn til å endre platform når hele den interne staben brukte nettopp dette. Alias har samtidig en ufattelig eksopneringsverdi i samarbeidet med nettopp Weta, og megasuksessen Lotr ble, og gir ikke slipp på de så lett. I The Day After Tomorrow ble for eksempel 3d Max benyttet. Det å synse om hvilket software som blir mest benyttet blir ren gjetting, og egentlig noe helt annet enn hva trådstarter spør om, men jeg skulle likt å visst hvilket grunnlag du har for å si dette.. Lenke til kommentar
Gorthaur Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Finnes det et program til bare en 500-600 kr og som ikke krever så veldig mye ekspertise? Det var mest på tanke på litt sånne småting og kort filmer på noen minutter Det nærmeste du kommer et greit program til den prisen, må bli Carrara Studio. http://www.eovia.com/carrara/product_intro_car3.jsp Er ikke sikker på prisen, men det står vel der en plass Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå