Lac Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 (endret) fobbel post Endret 6. juni 2004 av Lac Lenke til kommentar
Turbel Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Det er vel strengt talt ikke særlig smart å seriekoble leds som skal ha 3,8V hver, hvis spenningen de får bare er 5 V.. Hvis du seriekobler to stykker vil de jo bare få 2,5 V hver.. Nei lag heller en paralellkobling (som du har tegnet). Hvis du paralellkobler fem av de diodene du har (3,8 V, 20mA, var det ikke?), vil du trenge en 12 Ω motstand (for eksempel den i listen her) i serie med de paralellkoblete diodene, akkurat som du viste på tegningen din: Det er rimelig enkelt å finne spenningen du trenger vha. ohms lov, som Lac allerede har vist. R=U/I gir (5 V - 3,8 V) / (5 * 0,02 A) = 1,2 V / 0,1 A = 12 Ω Lenke til kommentar
Lac Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Oi, min feil, er så vandt til standard LEDs på 2V Men uansett er det en liten fare for at de går opp i røyk før eller senere om du kobler de parallelt som du har vist. Koble en motstand i serie med hver LED i parllel koblingen du har fra før, så er du trygg. Kan se om jeg kan få mekka tegning om du ikke skjønte det. Cheers! Lac. Lenke til kommentar
Turbel Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Det er ikke meningen å ta over tråden her, men jeg skjønner ikke helt hva du mener, Lac. Jeg er stort sett selvlært på elektronikkfronten, så jeg har ikke verdens beste peiling. Jeg forstår ikke hvorfor det er fare for at diodene brenner av når de er koblet paralelt med en motstand i serie... Det hadde vært fint med en forklaring, så kan jeg være på den sikre siden neste gang jeg leker meg med litt dioder. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Hvis diodene er 100% like så vil det virke greitt. Hvis du bruker dioder av forskjellig type så går det garantert galt, de har forskjellig spenning og noen dioder vil trekke mye strøm mens andre ikke trekker noe. Har du dioder av samme type så er spørsmålet hvor like de er. Jeg vet ikke hvor mange prosent avvik det er i spesifikasjonene og hvor stor sjangs det er for at det fungerer som det skal. Men så er det heller ikke så interessant, jeg ville aldri koblet slik. Enten setter du dioder i serie (krever høy spenning) eller så bruker du en motstand på hver. Da har du kontroll. Lenke til kommentar
Lac Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 (endret) Ok, var kanskje litt kjapp der . Det er trygt å koble LEDs direkte parallelt om Vf er helt nøyaktig lik på alle LEDsa, men i produksjonen er det nærmest umulig å lage hver eneste LED helt lik, dette vil det føre til at en av LEDsa vil nærmest ta all strømmen, og vil føre til at den brenner ut før eller senere, og om det skjer, så tar de LEDsa som er igjen mer strøm en før og brenner ut de også, nesten litt domino effekt. Løsningen på dette vil vært å paralell koble hvert LED i serie med en motstand. Da kan sammenligne det med å ta en plast flaske å stikke to hull i den dene ene litt over det andre så heller du vann oppi, uansett hvor mye vann du heller oppi så vil det meste av vannet gå gjennom ett hull. Håper det gjør det hele litt mer klart. Skulle gjerne lasta opp bilde, men har ikke websted. EDIT: ahh du var først hårek! :P Cheers! Lac. Endret 7. juni 2004 av Lac Lenke til kommentar
Turbel Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Ah! Sånn sett! Nå forstår jeg! Takk for gode forklaringer! :!: *skrive ned bak øret* Lenke til kommentar
Dante2no Skrevet 7. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2004 Noen som vet om god grunnbok i elektronikk?? Har lært litt av de gode forklaringene i denne tråden, men jeg vil lære mer... Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Noen som vet om god grunnbok i elektronikk?? Har lært litt av de gode forklaringene i denne tråden, men jeg vil lære mer... Oppsøk en bokhandel i starten av neste skoleår... da har de nok Lenke til kommentar
Dante2no Skrevet 7. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2004 Jepp tenkte på det, lurte bare på om noen hadde en tittel. blir vel i orden det også. Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Jepp tenkte på det, lurte bare på om noen hadde en tittel. blir vel i orden det også. Elektronikk i praksis har vi brukt i år på GK elektro. Synes den var helt grei selv om den noen ganger gjør ting unødig komplisert. Elektronikk 2000 er også mye brukt. Lenke til kommentar
Dante2no Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Tak for svar, det var akkurat det jeg var ute etter... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå