Gå til innhold

Hva slags motstand på 3,8V leds?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

thank ju, kjapt og enkelt :D

Hmmm, det står: Calculated resistance value 60 Ohms.

Og: Next standard 5% resistor * 68 Ohms.

Skal jeg ha de på 60 eller de på 68 Ohm??? :blush:

Er en jævel til å lodde, men kan ingenting om elektronikk :D

Endret av Dante2no
Lenke til kommentar

Okay.

Vel, det er jo standardstørrelser på motstander.. Kanskje den viser neste "kjøpbare" motstand som har en toleranse på 5%?

(Rart at man da heller skal kunne få kjøpt 68ohm istedet for 60ohm).

Sammenlign det med at du vil ha en skjerm på 18", men det eneste alternativet blir å kjøpe en på 19", fordi at 17" er altfor lite :p

Lenke til kommentar

Hei.

Det kan se ut som om verdiene på motstander er tilfeldig valgt men slik er det ikke.

Innen den mest brukte motstandsrekken er det 12 verdier innen hver dekade, (mellom 1 og 10, 10 og 100, 100 og 1000 osv).

Denne rekken kalles E12, utregningen av verdiene er som følger:

Start med verdi på 1, gange med (10^(1/12))=1.212, neste verdi blir ganget med samme faktor. Du vil da få denne rekken:

1.0, 1.2, 1.5, 1.8, 2.2, 2.7, 3.3, 3.9, 4.7, 5.6, 6.8, 8.2 og 10.0. (Alle avrundet til 1 desimal).

For mindre "sprang" mellom verdiene brukes også rekkene E12, E24, E48, E96 og E192.

Verdiene for disse regnes ut på samme måte.

Håper dette er greit forklart.

Good Luck.

Lenke til kommentar

Takk for forklaring, veldig greit forklart, men jeg vet ennå ikke hva slags motstand jeg skal ha... lurer på om det kan være denne: Motstand. Bla ned til 68 Ohm.

Er vel samme hvilken watt styrke de er på?

Blir dette riktig hvis jeg paralellkobler 5 stk.?

ledoppsett.gif

Eller må jeg ha en motstand per led?

Tror jeg må kjøpe meg en bok om dette snart :roll:

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilken strøm disse LEDsa er beregna for, men regner med det er 10mA, siden de fleste LEDs lyser temmelig fint på denne ratinga.

Du har 5V fra PSU og spenninga over LED er 3,8V da bli spenninga 5V-3,8V=1,2V over motstanden. 5 LEDs i parallel trekker 5*0.01mA=0.05mA. Motstanden blir på 1,2V/0,05mA=24ohm = 27ohm.

27ohm motstand er det du trenger. :p Om du ikke vet hvor mye strøm LEDsa er bregnet på.

EDIT: Siden det er 3,8V LEDs kan du få mer juice ut av de ved å uppe strømmen litt, til 15mA vil være fint. Det blir 16ohm motstand, i butikken ville dette blitt 15 eller 18, 15 vil vel være det met fornuftige.

Håper det hjelper!

Cheers!

Lac.

Endret av Lac
Lenke til kommentar

joda, går det, men er en liten sjangs for at du ved et uhell skrur den for lavt :roll:

Men en løsning som ikke har noe med lystyrken å gjøre, men som sikrer at LEDsa ikke plutselig tar kvelden, noe de kommer til å gjøre om du kobler alle direkte parallelt som du har gjort. Løsningville vært å dele LEDsa opp i parellkoblinger med små serier av LEDs i hver.

Cheers!

Lac.

Endret av Lac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...