Gå til innhold

Noen måte å slippe førstegangstjenesten på?

Anbefalte innlegg

Alle som jeg kjenner i forcen har sagt at det var/er et år av livet dems kasta rett i dass...så jeg har vel ikke gått glipp av noe. Ganske digg å få begynt på høyere utdanning med en gang og, ble ferdig med grunnfaget da kompisene kom hjem fra indre Troms :p

Samma her! Alle mine kamerater som har vært i militæret og de som nettop har kommet hjem angrer/sier at det var et bortkasta år, og to av dem har fått ødelagt forholdet med dama fordi de var så mye borte :(

Det er ikke no moro å bli sendt langt oppi innlandet og få vite at dama holder på med en annen når man ikke kan komme hjem før neste perm.

Har ikke no imot det fysiske, er i god form og trener 3-4 ganger i uka, men det er venner og spesielt dama jeg ikke har lyst til å dra fra...

(Mor og far kan jeg godt dra fra, gjør ikke meg noe)

Hvorfor må vi forsvare detta landet uansett?? Det ville tatt 10 minutter for USA å invandere landet vårt uansett, tilogmed Danmark er flere folk og ville tatt over Norge i løpet av et par uker...

Hvorfor har vi forsvaret? Fordi når det blir krig må kongen og kjell-magne få tid på å komme seg ut av landet mens vi dreper og drepes. Eksempel 2VK.

Nei stakkars lille venn. Blir det så fælt og må dra bort... :p

Slutt å syt og gjør som alle andre før deg, du er da vel ikke så knytta til hjemmet at du ikke kan være borte derfra? I såfall har du et problem.

Og til informasjon, Usa er vår nærmeste allierte, de ville aldri invadert oss, det er russerne vi prøver å motstå, og poenget er å holde landet til Usa kan komme med forsterkninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blir kalt inn til neste år, på grunn av at jeg utsatte det ett år pga skole og sånt...

Men finnes det egentlig en måte å slippe militæret på?

Satt og tenkte litt og det er litt kjipt å "kaste" bort ett år borte fra venner, damer, festing osv. :cry:

Er det noen måte å slippe førstegangstjenesten på?

Gjør borgerplikten din å delta. Hvis du er sprek nok...

Gidt sagt, det samme gjelder ved å stemme ved valg.

Og de damene som dumper typa mens han er i forcen er vel egentligt ikkeno' å samle på alikevell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

De som er mest oppsatt på at andre skal i militæret er ofte de som allerede er ferdig med det, ser jeg. Tenker man at "nå har jeg wasta et år, så nå kan du faen meg gjøre det samme?" Personlig er jeg ikke særlig lysten på å verken militær- eller siviltjeneste, og ville ikke hatt dårlig samvittighet om jeg slapp unna.

Lenke til kommentar

Det virker som de fleste her som argumenterer for militærtjeneste bare gjør det fordi de skal tøffe seg eller vise at de ikke er mammadalter. De andre argumentene er diverse prinsipielle grunner i tillegg til oppdragelsesverdien.

Vel, jeg trenger ikke noen oppdragelse av militæret, og jeg har sterke prinsipper som strider med forsvarets saueflokkmetoder. Jeg trenger absolutt ikke å bruke et år på diverse lavmålsarbeid, og vil derfor prøve å unslippe dette.

Lenke til kommentar

Du har et bra poeng der HolgerLudvigsen :thumbup:

Og forresten så er USA og Nord Korea mine største bekymringer også!

Blir det krig mellom disse vil hele verden bli utsatt på en eller annen måte og da hjelper det ikke med 10k soldater fra lille Norge og Kjell-Magne som konfliktløser!

Endret av Alderon
Lenke til kommentar
Du har et bra poeng der HolgerLudvigsen :thumbup:

Og forresten så er USA og Nord Korea mine største bekymringer også!

Blir det krig mellom disse vil hele verden bli utsatt på en eller annen måte og da hjelper det ikke med 10k soldater fra lille Norge og Kjell-Magne som konfliktløser!

..."I ska hjelpe til."

Om jeg kunne fått velge tror jeg at jeg hadde droppet førstegangstjenesten, ikke fordi jeg er kylling, men fordi jeg sløser bort et år. For det gjør man jo. Samtidig vil jeg gjøre min plikt dersom det blir slik at jeg må det.

Lenke til kommentar

Skal inn om en måned og har ikke noe imot militærtjeneste jeg. Men det irriterer meg i dagens likestilte samfunn at kvinner skal slippe. Virker som om arbeidet for likestilling går på deres primisser, der kun deres interesser skal ivaretas.

Nå sier jeg selvfølgelig ikke at en mor skal bli dratt inn i militæret, men regner ikke med at en "alenefar" blir dratt inn heller..? Kunne vært interessangt å bli opplyst på det feltet.

Endret av JimL
Lenke til kommentar

kan jo prøve deg på disse

jeg er nettop ferdig med siv.tj

pga penge krisa forsvaret er i satser dem fra nå av å ta inn alle som er 18 år

og ikke tenke på de eldre,.så har du fått utsettelse så har du god kjangs til å slippe unna alt...med mindre det er lite 18åringer neste år ..og de må hente fra de

eldre gruppene.

det er ikke lett å få sivtj heller.

de har ikke penger,

jeg fikk ett brev av dem hvor de lurte på om jeg ville dimme

midt i tjenesten min.pga de hadde ikke penger til lønn

Endret av 1G FSB
Lenke til kommentar

Stakkars små puddinger...

Hva er problemet med å gi noe tilbake til samfunnet istedenfor bare å forlange? Tenk på de som har slåss og dødd for vår frihet før dere lirer av dere anti militære holdninger snappet opp av 60 talls foreldre med "pot'n" i munnviken.

des,OUT!

Lenke til kommentar
Vel, jeg trenger ikke noen oppdragelse av militæret, og jeg har sterke prinsipper som strider med forsvarets saueflokkmetoder. Jeg trenger absolutt ikke å bruke et år på diverse lavmålsarbeid, og vil derfor prøve å unslippe dette.

Ja ja, og du tror ikke at det finnes saueflokk mentalitet ute på arbeidsplasser? Jeg tror du kommer til å bli overrasket.

For mye av den millitære komando strukturen går i gjen på en arbeidsplass. Kaskje ikke fuldt så rigid men den finnes dær under overflaten.

Har jo også sett hær i tråden at noen som slipper unna for de de ikke talker autoriteter. Autoriteter er noen som en vil møte igjen i hele sammfunnet, i jobb og andre sammenhenger.

Nå er det såpass lenge sieden jeg var i forcen at rekrutten for kavaleriet var på Trandum og oppklaringseskadronen lå på Skjold(kasserne Trandum). Og den kalde krigen var fortsatt en realitet.

Hvis jeg nå kunne velge mellom å ha avtjent førstegangs tjeneste eller hatt et år på skole, så ville jeg uten tvil valget forcen.

Skal innrømme at det var perioder med hating og tunge opppakkninger. Men når alt komer til alt så hadde jeg det gøy og jeg lært mye nyttigt også.

Jeg har kammerater som hadde siviltjeneste, som følte at de hadde stort utbytte av det.

Lenke til kommentar
skriv ned en liste over mulige dimmegrunner. så ser du hvilke som passer deg og din fysikk.

men viktigt... ikke dimm på psykisk. det er bare dumt

hvorfor ikke dimme på psykisk?

Det gjorde jeg. Men så hadde jeg lege erklæring på at jeg er sinnsyk da..

Er ikke alle som har papirer på det :dribble:

Lenke til kommentar
Nja, innlegget ditt var det rettet mot noen spesielle, og tar man den generelle militære holdningen du har i betrakning, kan man tolke det dithen at de som ikke avtjener førstegangstjenesten, er homoer og puddinger som ikke fortjener livets rett.

Homofili er en sykdom og puddinger har ingenting i militæret å gjøre.

"Ask not what the country can do for you, but what you can do for your country"

Det er ikke alle som passer i militæret, men å aktivt gå inn for å snike seg unna syntes jeg er forkastelig og respektløst ovenfor våre innrullerte, både de som har vært og de som kommer.

des,OUT!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...