Gå til innhold

Noen måte å slippe førstegangstjenesten på?

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke militæret er så ille. Venner får du sikkert, det finnes jo nok av folk på din alder der. Sørg for å komme en plass med uniform som trekker damer, så har du løst det problemet også. Du vil nok også ha godt av å springe litt (det har vel de aller fleste).

Jeg var på sesjon i høst en gang, og sa at jeg ville inn nå til høsten. Hadde med attest på astma (har vel vokst det av meg nå), og legen ble overrasket da jeg sa at jeg ville inn. Ble ikke innkalt i år, ringte og fikk beskjed om at jeg kom til å bli det til neste år.. Ringte for noen dager siden og spurte om det var ledige plasser, og ble satt opp i sjøforsvaret i september :w00t:

Militæret blir sikkert en fin tid, bare du prøver å gjøre det beste utav det. Det tar seg sikkert fint ut på jobbsøknader at du har fullført førstegangstjenesten, du får mange nyttige erfaringer, og du får et år der du slipper å tenke på skole.

Hvis du absolutt ikke vil inn, se om du har noen gyldige grunner fra før istedet for å finne på noen... Er du fargeblind får du sikkert ikke plukke tyttebær, men du kan sikkert gjøre nytte for deg i militæret. Hvorfor vil du ikke inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg kjenner to som nettopp slapp militæret, lekende lett. Han ene sa at han hadde selvmordstanker en gang i blant mens han andre simpelthen sa at han hadde et problem med autoriteter. Ikke si at du er skytegal, for slike folk blir tatt inn med en gang. Jeg har lyst å gå i militæret, men my back is killing me.

Lenke til kommentar
Opprett din egen religion, og sett deg selv som trosformynder. Registrer den og få minst 3-4 venner til å registrere seg som troende. Religionen kan inneholde et verdisyn som forbyr militær-deltakelse.

Eller la være å være en skikkelig drittunge når du slipper unna på bekostning av andre og velg siviltjeneste.

Trenger kun en kompis. Og bor han et stykke unna deg, kan begge to være formyndere (to "menigheter"). Så du kan mao alliere deg med en annen wannabe skulker over nettet. Ikke noe pes egentlig, koster 1500ish i engangsutgifter dog.

Lenke til kommentar
Hva er det egentligt som er så fælt med å måtte i forcen?

Er det så grusomt å gi et år i nationens tjeneste?

Er det en stor kontingent av mammadalter hær?

Her har vi en av de som ikke forstår at ikke alle ser nytteverdien av å leke rundt i skogen og leke ett år... eller sitte i en bu og se dum ut, som flere av mine kamerater gjorde i 9 måneder (i løpet av de månedene kom det ikke mange biler). Personlig hadde jeg mye mer igjen for siviltjenesten, og gjorde mye mer nytte for samfunnet på den måten. Lærte også mye mer enn om jeg hadde vært i forcen, i følge mine kamerater ihvertfall (re opp, vaske gulv, vaske meg selv og alt det der kan jeg fra før).

Jeg er ikke mammadalt av den grunn... har bodd for meg selv i snart 10 år nå, og ser foreldrene mine kanskje en gang hver tredje eller fjerde uke. Tror du skal tenke litt mer over argumentene dine før du tenker de høyt neste gang.

Lenke til kommentar

tja, jeg mener jeg lærte mye i værneplikta jeg...

førstehjelp, også ved mer alvorlige skader, skred søk etter begravde folk, Sveising ;), litt etikiske spørsmål. hvordan å takle motgang, kulde, sult og andre nedsettende ting...

hvordan fortest mulig feie over en 3*25m lang gang med en støvfille :p

Lenke til kommentar

Hadde først ikke en artig tjeneste. Søkte meg av en eller annen grunn fra evjemoen og oppover til nordnorge for å være nærmere der jeg kommer fra. Men da jeg havna på skjold så må jeg si jeg angra. Verre plass skal du lete lenger etter, en asfaltert slette inni kalde troms. Men fikk ordna meg inn på brannstasjon, og der fikk jeg da gjort noe fornuftig. Og jeg slapp å springe i skauen. Ikke et jævla feltdøgn :dribble: Fikk røykdykker sertifikat og kom i bedre form. Men det er mange av "dagens" ungdommer som har godt av å komme seg i forcen og bort fra mamma og pappa. Det verste tilfellet jeg var borti var en kar som ikke kunne springe, dette måtte befalet lære han for han hadde aldri sprunget før...fyren var ellers ingenting galt med.

Så min konkulusjon er, du har ingen økonomisk gevinst på å dra i forcen, men det er jo litt greit for din egen del å vite at du har klart det samme som alle andre. Skjønner ikke hvorfor enkelte trir at det er verre for de å fullføre enn andre. Har man ingen god grunn for å slippe så bør man ikke slippe, i såfall børe alle som har fullført få kompensasjon for å ha "kasta" bort 1 år av livet. Har så jævla mange kjenninger og kompiser som har løyet seg ut og blitt dimma. Ser faktisk på de som unasluntrere, og vil nesten påstå at det reflekterer litt hvordan deres personlighet og hvor mye de er til å stole på.

Lenke til kommentar

Her ser vi ein god grunn til kvifor alle burde avtjene verneplikta. Når ungdom i dag ikkje ein gong kan og springe er det verkeleg gale. Dessutan lærer du mange nyttige ting i forsvaret. (med mindre du er av så tvilsom karakter at du kun kan bli gitt ansvaret over grøntarealet i forsvaret)

Lenke til kommentar
Når ungdom i dag ikkje ein gong kan og springe er det verkeleg gale.

Når bør ikke du ta alle under en kam. Personlig så er jeg veldig glad i å trene og være i fysisk aktivitet. Det er vel en god del av de andre som bor i samme bygd som meg. Jeg vil hevde at ungdommen her er i noenlunde god form, med enkelte unntak.

Men sant nok, når noen ikke klarer å løpe, da må noe gjøres.

Lenke til kommentar

Siden det er så få som faktisk blir tatt ut til militæret. Kan man gamble på å ikke bli tatt ut, og om man så blir tatt ut, så kan man velge siviltjeneste?

(Greit nok, de kan jo ikke tvinge deg til å være i forsvaret, men kan man sånn helt formelt og normalt skifte til siviltjeneste hvis man blir tatt ut?)

Lenke til kommentar
Det verste tilfellet jeg var borti var en kar som ikke kunne springe, dette måtte befalet lære han for han hadde aldri sprunget før...

Hvordan i all verden er det mulig?

Nei du spør...og det er ikke som på amerikanske filmer der befalet mobber deg til du sprekker og tar livet av deg selv og de som plager deg. Det er dessverre en god del tvilsomme folk i forsvaret. Blant annet har jeg verken før og ikke siden heller sett så mange hasjrøykere. Enkelte dreiv å skrøyt av at de var så stein og skev på vakta si. Og de verste pakka i seg fleinsopp de var å plukka. Sånne søppel mennesker har verken jeg eller samfunnet bruk for. Mange blei nesten tatt når narkonord var å snuste med narkohundene, men siden det ikke ble funnet brukerdoser så ble de bare satt i stillinger der de ikke hadde for mye ansvar

Men det positive er jo at man lærer seg å takle alle typer folk. Og klarer man ikke en øvelse/disiplin så kan ingen tvinge deg til det.... ;)

Bare å si at man ikke klarer det. Militæret får også fram massesuggesjonen i de fleste, hvem vil vel skille seg ut så lenge det ikke er i positiv retning, enkelte stakkarer var alltid sist og fikk alltid pes.

Lenke til kommentar
Er hasjrøykere søppelfolk? Hva med de som drikker alkohol da?

Tenker på folk som bare går å ruser seg å ikke gjør noe ut av livet sitt. Samfunns snyltere, som koser seg på andre bekostning, hva om det hadde skjedd noe alvorlig i den stillinga de var satt til, da kunne det fort ha gått ut over noen andre.

Men over til det med fysisk fostring. Militæret har en slags poeng skala over hvor godt trent du er. Men klarer du ikke noen av disse testene, så er det ditt problem. Uansett så er mange av disse testene teite, om en fyr på 45kg og 1.60 klarer 100+ pushups og en 2 meter og 100kg klarer 10 så vil han på 45 få bedre score. Dette er jo litt teit ettersom det er ganske sannsynlig at han på 2 meter er ganske mye sterkere. Og militæret handler vel i bunn og grunn om å være i stand til å ta livet av sine fiender mest mulig effektivt. Testene sier egentlig bare hvor sterk man er i forhold til sin egen kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Alle som jeg kjenner i forcen har sagt at det var/er et år av livet dems kasta rett i dass...så jeg har vel ikke gått glipp av noe. Ganske digg å få begynt på høyere utdanning med en gang og, ble ferdig med grunnfaget da kompisene kom hjem fra indre Troms :p

Samma her! Alle mine kamerater som har vært i militæret og de som nettop har kommet hjem angrer/sier at det var et bortkasta år, og to av dem har fått ødelagt forholdet med dama fordi de var så mye borte :(

Det er ikke no moro å bli sendt langt oppi innlandet og få vite at dama holder på med en annen når man ikke kan komme hjem før neste perm.

Har ikke no imot det fysiske, er i god form og trener 3-4 ganger i uka, men det er venner og spesielt dama jeg ikke har lyst til å dra fra...

(Mor og far kan jeg godt dra fra, gjør ikke meg noe)

Hvorfor må vi forsvare detta landet uansett?? Det ville tatt 10 minutter for USA å invandere landet vårt uansett, tilogmed Danmark er flere folk og ville tatt over Norge i løpet av et par uker...

Hvorfor har vi forsvaret? Fordi når det blir krig må kongen og kjell-magne få tid på å komme seg ut av landet mens vi dreper og drepes. Eksempel 2VK.

Lenke til kommentar
Blir kalt inn til neste år, på grunn av at jeg utsatte det ett år pga skole og sånt...

Men finnes det egentlig en måte å slippe militæret på?

Satt og tenkte litt og det er litt kjipt å "kaste" bort ett år borte fra venner, damer, festing osv. :cry:

Er det noen måte å slippe førstegangstjenesten på?

Gjør borgerplikten din å delta. Hvis du er sprek nok...

Endret av MountainRivera
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...