Luftbor Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Benito Mussolini var vel strengt tatt mer en byrde for Hitler enn nytte. Og verdenskrigen var godt i gang (var over 2 år gammel) før Japan mannet seg opp til dumskap. Så ja. Det er ikke uten grunn for at det var Nazi-Tyskland som fikk skylden for 2 verdenskrig. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Olsen har helt rett. På den annen side, er det kun i Tyskland at dette kunne bli så omfattende, av ulike grunner - posisjon i Europa, befolkning, plassering og ikke minst forhistorie. Man trengte en idé og en leder. At mannen het Adolf og kom fra Østerriket var vel ikke det avgjørende. Hitler satte igang en enorm mobilisering. Fra å være fullstendig på bunn etter 1. VK, ble landet en stormakt på et tiår. Veier, fabrikker og våpen - alt gikk til himmels. Lenke til kommentar
kag Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Og verdenskrigen var godt i gang (var over 2 år gammel) før Japan mannet seg opp til dumskap. Tvert i mot. Både Japan og Italia begynte før Tyskland. Italia invaderte Etiopia. Og i oktober 1935 invaderte de et jalla land jeg ikke kommer på navnet på. Japan invaderte Manchuria allerede den attende i niende 1931. Og bare et år senere, i 1932, angrep de Shanghai. Samt. i 1933 tok de en annen provins like sørvest for Manchuria. Tar jeg ikke helt feil tok de Korea også. Tyskland invaderte ikke Polen før den første september 1939. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Dette var individuell aggresjon, ikke en del av Hitlers planer für das dritte Reich. Lenke til kommentar
kag Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Angrepet på Pearl Harbor den syvende desember 1941 hadde ikke noe med Hitlers tredje rike å gjøre det heller. Veldig lite av det Italia og Japan gjorde hadde noe med Hitlers planer å gjøre generelt. De hadde selvfølgelig sine egne planer, men hadde det til felles at de var villige å samarbeide. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 det de hadde til felles var felles fiender. Japan ville nok ikke angrepet Pearl Harbor hadde det ikke vært for at de hadde noen andre som støttet de langt der borte Lenke til kommentar
kag Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Japan ville nok ikke angrepet Pearl Harbor hadde det ikke vært for at de hadde noen andre som støttet de langt der borte Jo da, det ville de. Gi-ichi Tanaka skrev allerede den femogtjuende juli 1927 "The Tanaka Memorial" Og tar jeg ikke helt feil så ville de ha hele russland øst for innsjøen Baikal også. [... har ikke lest h e l e skrivet til Tanaka ...] {p. 21} War. But in order to conquer China we must first conquer Manchuria and Mongolia. In order to conquer the world, we must first conquer China. If we succeed in conquering China the rest of the Asiatic countries and the South Sea countries will fear us and surrender to us. Then the world will realize that Eastern Asia is ours and will not dare to violate our rights. This is the plan left to us by Emperor Meiji,1 the success of which is essential to our national existence. Og som den lydige, karismatiske Admiralen han var, tok det ikke lenge etter krigen var i gang før Admiral Yamamoto sto stolt å ropte til troppene sine at USA var neste. When war comes between Japan and the United States, I shall not be content nearly to occupy Guam, the Philippines, Hawaii and San Francisco. I look forward to dictating the peace to the United Stated at the White House in Washington. Ønskelisten til Japan var noe a lá; Manchuria Kina Siam Burma Thailand Cambodia Korea Formosa Vietnam Malaysia India Australia New Zealand ... og Statene. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Tvert i mot. Både Japan og Italia begynte før Tyskland. Italia invaderte Etiopia. Og i oktober 1935 invaderte de et jalla land jeg ikke kommer på navnet på. Japan invaderte Manchuria allerede den attende i niende 1931. Og bare et år senere, i 1932, angrep de Shanghai. Samt. i 1933 tok de en annen provins like sørvest for Manchuria. Tar jeg ikke helt feil tok de Korea også. Tyskland invaderte ikke Polen før den første september 1939. Sier ordet _verdenskrig_ deg noe? Lenke til kommentar
kag Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Sier ordet _verdenskrig_ deg noe? Like mye som helheten burde si deg. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Jo da, det ville de. Gi-ichi Tanaka skrev allerede den femogtjuende juli 1927 "The Tanaka Memorial" Og tar jeg ikke helt feil så ville de ha hele russland øst for innsjøen Baikal også. hehe..ok.. jeg sa vel ting jeg egentlig ikke visste så mye om;) men trodde bare ikke de torde å kaste seg ut på det der alene. så når Hitler begynte sin krig, kastet japanerne seg på Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Like mye som helheten burde si deg. Så du vet alltså ikke at verdenskrigen startet den 3 september 1939. Kunne du bare ikke sagt det med engang? Lenke til kommentar
kag Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Like mye som helheten burde si deg. Så du vet alltså ikke at verdenskrigen startet den 3 september 1939. Kunne du bare ikke sagt det med engang? Jeg gadd ikke da jeg syntes det var innlysene at jeg ikke viste noe. (....) Lenke til kommentar
kag Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Jo da, det ville de. Gi-ichi Tanaka skrev allerede den femogtjuende juli 1927 "The Tanaka Memorial" Og tar jeg ikke helt feil så ville de ha hele russland øst for innsjøen Baikal også. hehe..ok.. jeg sa vel ting jeg egentlig ikke visste så mye om;) men trodde bare ikke de torde å kaste seg ut på det der alene. så når Hitler begynte sin krig, kastet japanerne seg på Planen var vel at Tyskland etter hvert skulle angripe fra den andre siden. Tyskerne tenkte seg veien over til Statene noe i dur som "Skandinavia - Grønnland så Nord-Amerika". Samt en Tysk/Italiensk allianse skulle gå nedover Afrika (til Mauritania) og hoppe over å ta Sør-Amerika før de tok Statene fra syd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå