Gå til innhold

Ronald Reagan er død


Anbefalte innlegg

Kanskje den mest populære president i USA noensinne døde i kveld. Ronald Reagan har siden slutten av 80-tallet, i siste del av sin presidentkarriere mellom 1981 og 1989 lidd av alzheimer.

 

Den republikanske presidenten var først B-skuespiller som verdsatte kvanitet fremfor kvalitet i Hollywood før og etter krigen. Han bygget senere opp en mer solid politisk karriere, hvor sjarm hovedsaklig førte ham til presidentvervet.

 

Som politiker og president var han heller ingen stor tenker, og mye av hans økonomiske politkk fikk fatale følger for USAs mindre velstående. I våpenkappløpet mot Sovjetunionen sies det at hans kostbare bevilgninger til nettopp forsvaret var hovedårsaken til Sovjetsunionens sammenbrudd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En av de politikere jeg beundrer mest. Kanskje den mest undervurderte amerikanske president noen gang. Kondolerer.

Undervurdert? Jeg tror man har kartlagt det han gjorde temmelig godt, og trukket konklusjonene deretter. Underlig hvordan han beveget seg fra å være demokrat og fagforeningsleder til å bli monetarist og en svært konservativ politiker.

Lenke til kommentar

Franklin D. Roosevelt, åpenbart. I tiden etter børskrakket med påfølgende økonomisk depresjon og en ekstrem arbeidsledighet spilte hans "New Deal" en enorm rolle for USA. Hans innsats under den andre verdenskrig bør også huskes. Han satt i nesten fire presidentperioder, men døde tidlig i den siste - og fikk aldri oppleve slutten på krigen og kapitulasjonen.

Lenke til kommentar
John. F. Kennedy  :yes:

Hvorfor det?

 

Dette blir litt off-topic, men det er egentlig ikke SÅ mye å snakke om vedrørende Reagan.

Kanskje fordi han er den mest myteomspunnede presidenten, og utvilsomt den mest karismatiske av dem alle. Dessuten huskes han kanskje for å ha satt igang måneferden... og for en svært tragisk død, som man aldri har kommet til bunns i.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Dere som vet noe om det, hvem synes dere er USAs beste president gjennom tidene?

Nixon og Reagan rager høyt, selv om de var vidt forskjellige. Reagan var mer en Goldwater, mannen som forøvrig mente Nixon løy ut av begge sider av munnen samtidig.l

 

 

"The government is not the solution, the government is the problem" er noe en hver burde vie en tanke her i landet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Det er ingen grunn til å sette Nixon opp i det hele tatt...

Jeg har ikke mye kunnskap om Reagan, så jeg kan egentlig ikke uttale meg mye om han. Han var president når familien min etablerte seg i USA, og vi bodde i et ganske tvilsomt strøk.

Reagan ble gjenvalgt, så han må ha gjort noe riktig. :)

Lenke til kommentar

Synes ikke noen av de amerikanske presidentene har vært noe særlig. Jo, en og annen har jo selvfølgelig bidratt med noe bra, og utvikling, men ellers - bare krig, korrupsjon, løgn og glamour.

 

Før serixon kommer med "JAA. ANTI-USAERNE IGJEN" så vil jeg si at kritikken ikke bare gjelder usa. Skjønner ikke hvorfor vi skal feire amerikanske presidenter noe mer enn andre presidenter. Mange drittstøvler gjennom tiden, noen få som har gjort en del bra.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Har ingenting å si jeg. Amerikanske presidenter er ikke noe renere enn de fleste andre ledere i verden, med unntak av noen spesielt få som Hitler, Stalin, osv. Vi feirer da ikke noe mer for amerikanske presidenter enn andre presidenter fra store land? Men siden de største nyhetskanalene, CNN og BBC, er begge "engelske", så er det en selvfølge at iallfall CNN snakker om amerikanske presidenter, som dermed går videre gjennom pressen.

Lenke til kommentar
Har ingenting å si jeg. Amerikanske presidenter er ikke noe renere enn de fleste andre ledere i verden, med unntak av noen spesielt få som Hitler, Stalin, osv. Vi feirer da ikke noe mer for amerikanske presidenter enn andre presidenter fra store land? Men siden de største nyhetskanalene, CNN og BBC, er begge "engelske", så er det en selvfølge at iallfall CNN snakker om amerikanske presidenter, som dermed går videre gjennom pressen.

Jo, vi gjør nok det. De eneste presidentene vi får høre om er Stalin, Hitler og et par amerikanske som J.F.K, Washington og Bush. Hvor ble det av alle de andre landenes presidenter? Fortell meg på sparket noe om Danmarks president? Uten å se på kilder? Akkurat...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...