vegjoh Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Hei! Har en Plextor 40/12/40A cd-brenner som ikke brenner så raskt som den skal - mener nå jeg. Den har aldri klart å brenne raskere enn 24x - og det uansett programmer, plater (testet med plextor-plater). Brenneren står som master, med en cd-rom som slave. Har forsøkt å koble ut CD-ROM'en og testet brenneren i en annen (krafigere) maskin enn den jeg bruker nå. DMA-mode er aktivert. Har prøvd siste firmware (v1.06) Selve maskinen den står i nå bør være krafig nok, XP1800, 512DDR, 120GB 7200RPM, Windows XP. Bortsett fra hastigheten, fungerer brenneren akkurat slik som den skal. Det merkelige er at jeg snakket med PSData (som jeg kjøpte hos) på mail, hvor de regnet med det var feil med brenneren. Sendte den inn, og fikk den tilbake med beskjed om at de hadde klart å brenne i 40x uten problemer. Ikke det at forskjellen på 24x og 40x er den største i praksis, men rett skal nå være rett - og hvis det var en 40x-brenner som skulle brenne i 40x, så måtte det vel være Plextor (som for meg har vært kjent for kvalitet). Regner med noen her har noen smarte tips! Mvh Vegard Johansen Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Hva brenner du fra da? Det er også viktig at master/slave står riktig på kabelen, prøv ut med cdspeed lese hastighet feks å se om den er bra, kansje du finner ut noe da Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 5. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2004 Hmm, det glemte jeg jo selvfølgelig å skrive. Det jeg testet fra nå var Clone CD (brente ut et image jeg først leste inn på HD). Der kan man hele tiden se hastigheten. Har testet fra Nero og andre programmer. Ikke alle man kan se hastigeheten ut fra, men tiden det tar stemmer godt med 24x. Master/Slave er riktig. Skal prøvd CD-speed nå. Mvh Vegard Johansen Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 5. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2004 Ut fra CD-Speed ser den ut til å lese normalt. Starter på 20x Slutter på 37x Gjennomsnitt på 28,5x Mvh Vegard Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Lang tid du bruker da? Prøvd med forskjellige plate typer ? Det kan variere noe..... Ellers kan det hende at du finner gode tips på cdfreaks sitt forum. Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 Hei! På 650 MB bruker jeg omtrent 5 minutter. Ikke ille det altså, men med 40x-brenner burde jeg vel klare å brenne i ned mot 3 minutter (?) Media: Har selvfølgelig testet masse forskjellige plater, deriblandt Sony, Memorex, MMore, Verbatim, Plextor. Alle skulle klare å brenne i mer enn 40x. Mvh Vegard Johansen Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Snålt det der. HAr den samme brenneren og jeg bruker i overkant av tre min på 700MB... Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Hva slags brikkesett og IDE driver bruker du? Har du plextools installert? (kan du ha stilt noe feil i plextools?) I nero osv får du opp 40x som et valg? DMA er aktivert for harddisken som du brenner fra også? Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 (endret) Hei! Brikksett: Hovedkortet er ikke så nytt (MSI KT3 Ultra 2). Det er VIA KT333 Chipset. Men den er testet på en nyere PC med ett eller annet Asus-HK (nForce2), synes jeg å huske det var. Plextools: Har ikke gjort noe galt i plextools. Installerte det først i går, og har ikke gjort noe annet enn å dobbeltsjekke firmwaren til brenneren. I Nero og andre programmer får jeg 40x som et valg, og det har jeg benyttet alltid - har også prøvd med "max" i de programmer som har det valget. DMA er aktivert, ja (noe jeg satt den til etter å ha lest en del på forumet her). Mvh Vegard Edit: La til litt info. Endret 6. juni 2004 av vegjoh Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 10. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2004 Hei igjen! Har nå for sikker hets skyld testet den på en annen, nyere PC uten at den vil brenne raskere enn 24x. joa1234: Hvordan er brenneren din koblet? Har du vært nødt til å "trikse" mye med den for å få den til å fungere, eller? Mvh Vegard Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Har også en slik og har aldri hatt problemer med å brenne på 40x, heller ikke når jeg hadde den på en 800MHz P3. Den bruker Z-CLV og starter på 20x, og skifter til 24x, 32x før den skifter til 40x ved ca. 50min. Men det har hendt at den har stoppet på 32x for enkelte cd'er selv om de har vært sertifisert for 48x, dette har også skjedd med Verbatim. Men med siste fw og cd'er av brukbar kvalitet burde ikke det være noe problem. Lenke til kommentar
mArIuS-mAd-tRiX Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Jeg tror at du har en brenner som har PoweRec, det vil si at brenneren sjekker plata, og ser utifra kvaliteten på plata, og brenner med den hastigheten brenneren er best. Hvis du vil sjekke om dette er på, går du inn på Nero ---> Recorder ---> Choose recorder ----> velg plextoren, og trøkk på options nede på vinduet. Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 Ja! Du er vel inne på noe der. PowerRec er enablet i Nero. Skal prøve å slå den av nå å brenne en plate, og se om det ordner seg. (Skal bare stikke å hente noen plater hos en kompis først). Dersom det viser seg at hastigheten blir mer riktig, hvordan deaktiverer jeg den en gang for alle, i alle programmer? Bør jeg gjøre det, eller har Power Rec-funksjonen mye å si? Vegard Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Jeg bruker ikke den funksjonen, kan vel disable den med plextools, eller bare prøve i feks nero en plate først(det er vel kansje ikke alle prog som støtter denne fuksjonen heller ?) Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 (endret) Hei! Har en Plextor 40/12/40A cd-brenner som ikke brenner så raskt som den skal - mener nå jeg. Den har aldri klart å brenne raskere enn 24x - og det uansett programmer, plater (testet med plextor-plater). Brenneren står som master, med en cd-rom som slave. Har forsøkt å koble ut CD-ROM'en og testet brenneren i en annen (krafigere) maskin enn den jeg bruker nå. DMA-mode er aktivert. Har prøvd siste firmware (v1.06) Selve maskinen den står i nå bør være krafig nok, XP1800, 512DDR, 120GB 7200RPM, Windows XP. Bortsett fra hastigheten, fungerer brenneren akkurat slik som den skal. Det merkelige er at jeg snakket med PSData (som jeg kjøpte hos) på mail, hvor de regnet med det var feil med brenneren. Sendte den inn, og fikk den tilbake med beskjed om at de hadde klart å brenne i 40x uten problemer. Ikke det at forskjellen på 24x og 40x er den største i praksis, men rett skal nå være rett - og hvis det var en 40x-brenner som skulle brenne i 40x, så måtte det vel være Plextor (som for meg har vært kjent for kvalitet). Regner med noen her har noen smarte tips! Mvh Vegard Johansen Jeg har sett dette problemet på maskiner hvor brenneren ikke er satt opp i device manager til og kjøre UDMA, og resultatet av det er at den for bufferunderun hele tiden, men pga av teknologien i brenneren går det bra, men det går treigt og brenne, og cpu forbruket er kjempehøyt. Du må gå inn i device manager på IDE/ATAPI controllers, antagelig velge Secondary IDE channel, advanced settings, så setter du fra PIO, til DMA..Mulig det er en jumper på brenneren og, for og få den i raskeste DMA modus. Endret 17. juni 2004 av Martin_03 Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Hei igjen!Har nå for sikker hets skyld testet den på en annen, nyere PC uten at den vil brenne raskere enn 24x. joa1234: Hvordan er brenneren din koblet? Har du vært nødt til å "trikse" mye med den for å få den til å fungere, eller? Mvh Vegard Jeg har kobla den som master rett og slett. Hadde heller ikke noe problemer og installere den. Har testa den på 3 hovedkort. Et gammelt P3 hovedkort, MSI KT4V og ASUS A7N8X-E Deluxe Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2004 Hei! Har testet å slå av PowerRec-funksjonen, men hastigheten er den samme. Regner med det er feil med brenneren, siden "joa1234" og "simfan" har fått den til å fungere uten problemer. Bare synd jeg ikke får gjort noe med det, siden PSData mener det ikke er feil... Mvh Vegard Lenke til kommentar
mar Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Hei!Har testet å slå av PowerRec-funksjonen, men hastigheten er den samme. Regner med det er feil med brenneren, siden "joa1234" og "simfan" har fått den til å fungere uten problemer. Bare synd jeg ikke får gjort noe med det, siden PSData mener det ikke er feil... Mvh Vegard Ta direkte kontakt med plextor og forklar problemet. De yter veldig god service og skulle det være noe galt med brenneren så får du sendt den gratis til plextor. (hentet og levert på døren) Fra plextor: 2 year* full-warranty (parts, labour and replacement) with On-Site Collect & return Service** (EU countries + Norway and Switzeland) Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Jeg har akkurat samme problem. Jeg kan velge 40x, men den brenner ikke på 40. Etter mange firmware oppdateringer går den litt kjappere, men ødelegger mange CDer. Har kjøpt meg en ny. Plextor Premium 52x! Den brenner som den skal! Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2004 Jeg har akkurat samme problem. Jeg kan velge 40x, men den brenner ikke på 40. Etter mange firmware oppdateringer går den litt kjappere, men ødelegger mange CDer. Har kjøpt meg en ny. Plextor Premium 52x! Den brenner som den skal! Åja, da har det vel vært et parti med brennere fra Plextor som har vært småfeil med. Forsøkte å få sendt denne tilbake, men de jeg snakket med på support ville bare jeg skulle sjekke ditt og datt selv om jeg hadde gjort det. Orket ikke å styre mer med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå