masterb Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Lurte på hvordan man endrer evt. setter cluster size på NTFS partisjoner. Får endre FAT 32 partisjoner i Patition Magic, eller ved formatering eks. "FORMAT C: /Z:32" --> gir cluster på 16K. Men i Win 2k/XP med NTFS vet jeg ikke hvordan det gjøres? Lenke til kommentar
masterb Skrevet 14. april 2002 Forfatter Del Skrevet 14. april 2002 Litt feil eks. jeg ga over kanskje, men det blir i Raid 0.... Lenke til kommentar
BBC Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Du skal vel ha mulighet til å endre cluster-size på NTFS med PM? Hvilken PM-versjon har du? Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Trodde NTFS ikke oversteg 4 kb i clusterstørrelse... Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Quote: On 2002-04-14 11:48, Nichlas skrev:Trodde NTFS ikke oversteg 4 kb i clusterstørrelse... Windows vil selv ikke sette cluster større en 4096byte, men ved noe typer bruk kan det være en fordel med større cluster størrelse f eks. 32kibyte eller 64kibyte. F eks. til videoredigering bør det vurderes cluster størrelse over 4096byte. Cluster størrelsen kan overstyres. Lenke til kommentar
TRAM Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Quote masterb: > Lurte på hvordan man endrer evt. setter cluster size på NTFS partisjoner. < ------- I menyvalget Operations/ Advanced/ Resize Clusters ( PM 7.0 pro ). Mulig er 512 byte det minste for NTFS. Lenke til kommentar
larsie Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Jeg tror du ikke kan endre cluster size i win2k/XP, når du har allerede satt cluster'n. Rart. Da må du vist formatere først. Det gjør du under ->my computer -> høyre klikk -> manage - > disk managament -> format og velg =) Men det minste du kan ha ihvertfall er 512 byte, meste du kan ha 64Kbyte Lenke til kommentar
Templar Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Partition Magic 7 PRO kan IKKE forandre cluster på NTFS, FDISK ikke heller. Eneste som kan gjøre det er HardDisc Management snap in i MMC. Du er nødt til at forbrede RAID0 på en annen maskin eller med en BootHD hvis du skal ha noet andt en 4KB cluster i NTFS på RAID diskene Setter opp RAID0 en PC 2 (harddisk 2) som har OS på egen HD. Setter in drivere etc. for RAID kortet og så går du til MMC/Disk Management og (vet ikke helt det norske ord) "create partition" og IKKE gi dem "Drive letter", i denne "snap in" kan du velge 512B til 64KB cluster størrelse. Formater med onsket cluster size. Etter det kan du sette in OS på RAID0.. Jeg har RAID0 med 64KB Stripe og 64KB NTFS og fikk rund 4% extra yttelse i SiSandra 2002 og HDTach. Meil til [email protected] hvis du har problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå