Gå til innhold

Er 17", virkelig 17" ?

Roella

Anbefalte innlegg

Når en skjerm er 17", er det da 17" med synsvidde, altså ser man et 17"-bilde? Eller er rammen rundt tatt med i beregningen da?

Jeg har nemlig hørt at en 17" Crt skjerm har like stor synsflate som en 15" lcd skjerm..

Stemmer det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det varierer noe fra CRT til CRT. Et 17" bilderør har en synlig bildeflate mellom 15 og 16 tommer. Man sier gjerne at en 15" LCD tilsvare en 17" CRT, men det har like mye med oppløsningen å gjøre. En 17" CRT er som regel mest behagelig i 1024 x768, og dette er nesten uten unntak naturlig oppløsning for alle 15" LCD.

Lenke til kommentar

Er kanskje et poeng i å understreke at ikke hele ramma rundt blir tatt med på CRT skjermer. Det som måles er selve bilderøret. Ettersom bilderøret også er skjult litt bak plastikken mister man litt.

De 17" jeg har sett har variert mellom 15.9" til 16.1" og 19" har variert mellom 17.9" og 18.1" :smile:

De fleste produsenter skriver forøvrig viewable size på hjemmesidene sine så det skal ikke være noe problem å finne ut den "faktiske" størrelsen.

Lenke til kommentar

I crt verden er faktisk tommer minus en tommer sånn cirka.

14"= 13, ett eller annet. Varierer

15"= 14, -------------------------

17"= 16, -------------------------

18"= 17-18,-----------------------

I lcd verden er det nesten omvendt. I hvert fall har min 15" LCD skjerm like stort bilde som en vanlig 17" skjerm. Er 38 cm på tvers over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...