Gå til innhold

Installere XP på nytt? Haster!


Anbefalte innlegg

Hei...

 

Jeg vet ikke åssen men det er noe spyware i pcen min som ikke vil fjerne seg. Jeg har prøvd mange programmer som fjerner spyware. Men det kommer bare mer senere. Jeg tenkte på å installere XP på nytt. Syns dere det er en god ide? Det skjer vel ikke noe galt med pcen min da? :scared: Er redd for å ødelegge det jeg har nå og... :no:

 

Please hjelp det haster.

 

PS. Er formatere det samme som å installere XP på nytt?

 

 

Angel_M

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har problemer med pc'n din og ikke er sikker på hva det er, er det en god ide å installere xp på nytt. Sett xp-innstallasjonscd-en i cd-rom, og restart maskinen. Når maskinen starter opp igjen - før windows starter opp, kommer det opp noe slikt som dette, med hvit skrift på den svarte skjermen:

"Trykk en tast for å starte pc fra cd" - du skal gjøre det...

Nå vil xp begynne å innstallere seg, og du bare følger instruksjonene på skjermen for å fullføre..

 

Å formatere er ikke det samme som å reinnstallere windows. Å formatere en disk er å slette alt innholdet, for så å klargjøre den for innstallasjon av os, ms-dos e.l.

Når du innstallerer xp på måten jeg har beskrevet ovenfor, blir disken formatert før selve innstallasjonen begynner. Under denne prosessen får du tilbud om å dele opp disken i partisjoner. Det kan være lurt å hvertfall dele den opp i to partisjoner; En for WinXP - og en for Mine dokumenter, eller filer du skal lagre..

 

Lykke til ;)

 

P.S: Hvis du ikke får tilbudet om å starte maskinen fra xp-cd'n, så er det fordi BIOSen din ikke er riktig innstilt. Hvis det er tilfelle, send en ny melding, og jeg skal forklare deg det

Lenke til kommentar

Formaterer du disken mister du ABSOLUTT alle data på den partisjonen så ta backup enten på en annen disk eller på CD/DVD av mp3er, filmer, spill, dokumenter og alt det der først.

 

Så - hvis du har et stort problem med spyware og at du bare fortsetter å få det vil det ikke hjelpe med en reinstall. Det du bør gjøre er:

- Kjør Spybot

- Kjør Ad-Aware

- Les Programmer.no (tidligere Windows.no) sine guider og programanbefalinger og finn programmer som kan tweake Windows. - Tweak i vei slik at du stopper spyware. Altså - stopp toolbars, reset hjemmesiden din og alt mulig sikkerhetsgreier

- Kjør winconfig og fjern ALT av dritt du ikke trenger som ligger i oppstarten

- Sist, men ABSOLUTT viktigst: Bytt nettleser!!! Opera ble nettopp kåret til "årets beste nettleser" og er rett og slett helt fenomenal. Hater du den switcher du til Mozilla eller lignende. Viktigste er bare at du bytter!

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Viktigste er bare at du bytter!

 

Hvorfor det? Spyware o.l. kommer inn uansett hvilken nettleser du bruker. Jeg bruker stort sett IE og jeg er ikke plaget med spyware. Opera er en god nettleser, men jeg synes ærlig talt at IE ikke er så dårlig heller.

 

Dessuten så kan det være mer enn spyware som gjør at maskinen sliter. Hvordan vet du, Angel_M, at det er spyware som gir deg problemer? Hva er det egentlig som er problemet/symptomene?

Lenke til kommentar

Reinstallasjon kommer med en viss risiko i WinXP. Hvis denne reinstallasjonen skulle bli mislykket, så ender en opp med en maskin som ikke vil starte normal igjen. Det ser ut som den starter normalt, men den prøver hele tiden å gjøre seg ferdig med reinstallasjonen, som ender opp ukomplett hver gang. Har foreløpig ikke funnet hvordan en kan ta bort denne "gjør deg ferdig med reinstallasjonen først" nøkkelen, slik at en kan gå tilbake til normal oppstart.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Takker for alle de bra svarene. Jeg har prøvd Ad-Aware og SpyBot men det fjerner seg ikke. Det er noe spyware som sitter inne i registret tror jeg.

 

Jaja, men jeg tror jeg skal ta sjansen på installere XP på nytt før den blir verre fordi pcen klarer å klikke hvert 5.minutt. Men er det store sjanser for at installasjonen skal bli mislykket? :dontgetit:

 

Takk for all hjelp.

 

Mvh. Angel_M

Endret av Angel_M
Lenke til kommentar
Men er det store sjanser for at installasjonen skal bli mislykket? :dontgetit:

 

 

Hvorfor det? Å innstallere XP er en ganske grei rett-frem prosess. Så hvis all hardwaren din er i orden, skulle en reinnstallasjon gå bra. Men det er et par ting man MÅ huske på.

 

* Ikke koble deg til nettet før du har innstallert fixer for msblast/sasser. De kommer gjerne med en gang en usikret maskin kobler seg på internett

 

* Kjør alle kristiske oppdateringer fra Windows Update

 

* Sørg for de nyeste driverne til det som måtte finne av hardware

(for en tid tilbake hadde jeg et problem med siruptrg internett. Jeg ringte ISP'n og klagde, og lette etter feil til jeg ble grønn i trynet. Så viste deg seg altså til slutt at en oppdatering av driveren til nettverkskortet gjorde susen - og ny er internett som et olja lyn: Ja, jeg vet jeg skulle sjekket det med nettverkskort-driveren først :p )

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Å innstallere XP er en ganske grei rett-frem prosess. Så hvis all hardwaren din er i orden, skulle en reinnstallasjon gå bra. Men det er et par ting man MÅ huske på.

 

* Ikke koble deg til nettet før du har innstallert fixer for msblast/sasser. De kommer gjerne med en gang en usikret maskin kobler seg på internett

 

* Kjør alle kristiske oppdateringer fra Windows Update

 

* Sørg for de nyeste driverne til det som måtte finne av hardware

(for en tid tilbake hadde jeg et problem med siruptrg internett. Jeg ringte ISP'n og klagde, og lette etter feil til jeg ble grønn i trynet. Så viste deg seg altså til slutt at en oppdatering av driveren til nettverkskortet gjorde susen - og ny er internett som et olja lyn: Ja, jeg vet jeg skulle sjekket det med nettverkskort-driveren først :p )

Okey. Har reinstallert EN gang før og da gikk det ganske greit.

 

*Skal fikse det siden forrige gang glemte jeg det og da fikk jeg msblast viruset. :blush:

 

*Det skal jeg også gjøre.

 

*Okey takk for tipsene.

 

Takk for hjelpen. :D

 

Mvh. Angel_M

Lenke til kommentar

Bare en liten ting. Du får sikkert spyware fra en hjemmeside eller et program du bruker ofte. Tenk deg litt igjennom før du installerer ting. KaZaA (Sp?) og andre fildelingsprogram inneholder ofte spyware/adware. Du må heller ikke godta å installere noe fra f.eks Gain når du er på en internettside.

 

Jeg installerer bestandig Norton AntiVirus, Ad-aware og ZoneAlarm rett etter at jeg har installert Windows. Dette er den beste måten å beskytte seg mot div lugubre program.

Lenke til kommentar

Hadde samme problem som trådstarter; en haug med spyware pluss noen ekle trjoanere. Kjørte Windows System Restore, tilbake til en dato jeg visste maskina var ok, og det gikk helt problemfritt. Patcha deretter opp alt som kunne/måtte patches, og har ikke hatt problemer siden. Operasjonen tok vel bare et par minutter. Mange timers drittjobb spart.

 

System Restore er din venn!

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...