Gå til innhold

Ny vannkjøling, er 5500,- for mye (er uerfaren)...


Anbefalte innlegg

Irritere meg over både støynivå, samt temp. på cpu (har ikke sjekket GPU).

Tenkte da på vannkjøling, har også sniffet på aktiv kjøling. Problemet er at jeg da enten må endre på kabinettet, kappe hull til slange eller gå for noen av de grufulle kabinettene. Disse har også støynivå på 30db noe jeg ikke finner akseptabelt!

 

Har snurret innom microplex og funnet disse delene:

MCW5000PT 1 stk. Swiftech CPU-vannblokk, m/peltier 1 275,01

MCW50T 1 stk. Swiftech GPU-vannblokk, m/peltier 695,00

MIHDWBK01SB 2 stk. Vannblokk, harddisk 549,98

AC41100MI 1 stk. MIST "aquastream" vannsirkulasjonspumpe 795,00

AC31031 1 stk. AC radiator, "airplex EVO 360" 695,00

AC34902 1 stk. AC brakett, for "aquatube at" 195,00

AC34002 1 stk. AC vanntank, "aquatube", Sølv 455,01

K0100608 5 stk. Kuriyama, slange 3/8"ID - 1/2"OD 110,00

CSCLEAR 5 stk. Swiftech Coolsleeves, Klar 145,00

AC53101 1 stk. AC korrosjonsbeskyttelse, "ACfluid" 47,00

AC32031 1 stk. AC radiatorgrill, for "airplex EVO 360" 225,00

MIST120LSNLCL 3 stk. MIST vifte, 22.8 dB(A), Klar plast 237,00

 

Kommentarer? Noe jeg har glemt?

Jeg har fra før en Fortron/Source, 400W PSU, men med et AIW 9800Pro, 4 HD (skal bli 2stk raptor), dvd-rom og dvd-brenner for ikke å glemme en p4 2,4@2,8 (planer om oppgradering også her), trengs nok en større eller muligens en ekstra PSU til peltier ellementene?

 

Grunnen til at jeg ønsker kjøing på hd, er at jeg har planer om å kle opphenget til disse med støydempende matter. Tips om gode og støysvake vifter tass imod med glede. Kan jo selvsagt koble til fanmate på alle viftene og da muligens gå for Papst 4412FGM, men da er spørsmålet kjøle evne.

 

Jeg vurdere å kjøpe nytt kabinett for å øke stillheten, tenker da på Lian Li PC73SLB, det jeg har nå Lepont SF201T3B er lite og alle vinduen (plexi) hjelper ikke på støy og den eneste som er spesielt interesert i dette er min lille sønn på 1 1/2 år. Hvordan ville en eventuell plasering av radiator bli i de forskjellige kabinettene. Har hørt/lest at en plassering i bunnen av kabinettet er ideel....

Endret av am3k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, kommer ann på om jeg klarer å overbevise meg selv om at jeg får noe igjenn for det. Etter det jeg har hørt om mulighetene ved peltier kjøing, samt mulighetene for å et mer behaglig (stillere) system så hvorfor ikke?

 

Kunne du foresten begrunne hvorfor jeg i tilfelle ikke skulle bruke så mye penger på vannkjøingen, andre deler, kvalitet, støy osv.

Lenke til kommentar
Tja, kommer ann på om jeg klarer å overbevise meg selv om at jeg får noe igjenn for det. Etter det jeg har hørt om mulighetene ved peltier kjøing, samt mulighetene for å et mer behaglig (stillere) system så hvorfor ikke?

 

Kunne du foresten begrunne hvorfor jeg i tilfelle ikke skulle bruke så mye penger på vannkjøingen, andre deler, kvalitet, støy osv.

Stille blir det om du legger ut 3000kr og,men du får kanskje 2-500 poeng mindre i 3dmark.

Den extra lille ytelsen du klarar å presse ut er ikke verd det.

Heller bruke det på et bedre skjermkort.Mye mere å hente på det.

 

TaZ

Lenke til kommentar
Stille blir det om du legger ut 3000kr og,men du får kanskje 2-500 poeng mindre i 3dmark.

Den extra lille ytelsen du klarar å presse ut er ikke verd det.

Heller bruke det på et bedre skjermkort.Mye mere å hente på det.

 

TaZ

Er ikke lenge siden jeg kjøpte meg et 9800Pro AIW, men oppgradering frister. Men stillhet først

Lenke til kommentar
hvis du først skal bruke så mye penger på vannkjøling? hvorfor ikke kjøpe Vapochill fra netconnection->ekstrem kjøling-> vapochill...? koster 7k der får du med kabinett osv, med denne ekstrem kjølinga får du grader ned mot minus. og da kan du klokke :)

Tenkte da på vannkjøling, har også sniffet på aktiv kjøling. Problemet er at jeg da enten må endre på kabinettet, kappe hull til slange eller gå for noen av de grufulle kabinettene. Disse har også støynivå på 30db noe jeg ikke finner akseptabelt!

 

Grufulle kabinetter, og alt for høyt støynivå. Jeg vil/skal under 20db

Men som sagt jeg har tenkt på dette, men da må jeg kle inn selv kjøedelen med støydempende matte inn med flere vifter på lav hastighet. Mye styr og usikker efekt, fikk minimalt med hjelp/svar fra produsent på spørsmål vedr. hvordan jeg kunne få enheten mer stille.

Lenke til kommentar

du vil trenge en strømforsyning utenom med tanke på peltierelementene. ellers er det bare dummt og bruke så styggmye penger på vannkjøling..

 

kjøp heller blokker uten peltierelementer og spar deg ca 3000 kroner du bruker på nytt kabinett og MASSE dempematter.

med peltierelementer vil du alikell måtte kjøre viftene på stygghøyt turtall for å kvitte deg med all varmen.

Lenke til kommentar

Med andre ord er det ekstra en får ut av CPU ved bruk av peltier så minimalt at det ikke er verd pengene? I tilfelle vil jeg tro noen har forslag om bedre kjøleblokker... eller??

BTW: vil det ikke hjelpe med store kjøleribber?

Endret av am3k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...