Gå til innhold

Magic Ball, fra idè til...?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

etter litt mer tenking å fundering så tror jeg at OM jeg kommer til å bygge denne, blir det dette hovedkortet.

det vil holde størrelsen på basen nede, og tenkte også på å lage en kasse bak på basen, noe slikt som dette:

back2_small.jpg

da vil jeg kunne utnytte bredden på røret mest mulig, og få en grei løsning på kortplasser osv.

den sorte boksen bak er radiatoren/kjøleren, og den lille under er PSU'en.

edit: bildelink

/Pompel

Endret av Pompel
Lenke til kommentar
Du får en vanskelig nøtt med den kula ang påfylling av vann, og lekasje ikke minst.

påfylling av vann skal gå greit.

og tror ikke lekasjer skal bli store problemet heller.

her er hvordan jeg har tenkt meg påfyllings systemet:

ett T stykke mellom uttakene i kula med en ventil kopling, både for det nedre uttaket, og for røret som går opp

(eller noen andre typer hurtigkoplinger som lukker seg selv, jeg får se hva jeg finner først(1) )

Når jeg skal fylle på vann, tar jeg to slanger og kopler til begge ventilene, og holder enden på slangen over vannstanden i kula.

så er det bare å fylle på vann i den slangen som går til det nedre inntaket i kula (det som går videre til pumpa)

lufta som er i kula vil da komme ut av den andre slangen via det røret som går opp i midten.

(om noen skjønte hva jeg mente ... skal prøve å lage en tegning av det om det trengs...)

hvordan jeg skal unngå lekasjer får jeg se på når jeg finner en kule i passe størrelse....

edit: har også noen ideer om hvordan jeg kan ha permanent utlufting av kula, men de får vente litt...

(1) Noe liknende gardena sine hurtigkoplinger for hageslanger, der de stenger den ene veien helt til man plugger i han-pluggen.

Endret av Pompel
Lenke til kommentar

Her er noen flere detaljer rundt hvordan kula skal bli:

Først må jeg få fatt i en kule, men tar utgangspunkt i at jeg finner en som er temmelig lik de gamle lyskuplene (litt større, men samme form)

Bilde 1

Her er begge røra tegna inn, og som dere ser vil jeg gjenge opp nederste delen av rørene for å få skrudd dem godt fast med en pakning i mellom for å unngå lekasjer. mulig jeg senker de øverste mutterene ned i "bunnplata" for å få det til å bli jevnt på bunnen.

Som nevnt tidligere vurderer jeg også en simring (Rund pakning)

Bunnplate

For å unngå lekasje mellom selve kula og bunnen, tenkte jeg å frese ut ett spor som flensen på kuppelen går ned i, for å så fylle på med araldit rundt.. det tror jeg blir tett og fint.. eventuellt få fatt i noen store O ringer som jeg legger rundt i tillegg.

På toppen av det lange røret vil jeg lodde fast en buet plate som følger insiden av kula med en eller to millimeters avstand. tror det vil gi en flott fontene effekt :)

Som nevnt tidligere tenkte jeg å lage to T stykker under uttakene for å kunne fylle på vann, bilde Her

Må finne noen hurtigkoplinger som passer bra, men tror dette vil virke flott :)

(Ihvertfall i teorien! *s*

Men, Jakten på materialer har startet, så det er en bitteliten sjangs for at jeg setter igang med dette nå ;)

/Pompel

Endret av Pompel
Lenke til kommentar
Men, jeg sitter å lurer på hva slags Hovedkort osv jeg skulle fått fatt i til denne.. bør jo være en pc med litt guff i, men tenkte på en mini-itx løsning for å få basen minst mulig... noen som har noen forslag?

/Pompel

edit: enda ett bilde:

tenkte å montere 3 lazer leds over cdrommene, og bruke noen knapper som lyser til power osv.. ( Nesten som on/off knappen til Be-Quiet (bilde ett stykke ned på siden))

edit2: link til DrSpawn sitt mesterverk.

Vel det er ikke nødvendig å vannkjøle noe mini-itx-greier, de trenger så vidt bare en kjøleribbe (de nyeste). Gå for en "vanlig" løsning, som en P4 eller AMD XP :thumbup:

Får å få til den strålen inne i glassbollen kan du enten konsentrere strålen fra en vanlig eheim eller noe sånt. (spørsmålet er om denne strålen vi bli for tynn)

Eller du kan kjøpe en pumpe for hagefontèner. Tenk på hvilken waterflow det ville gitt!!! :devil:

Lenke til kommentar
Vel det er ikke nødvendig å vannkjøle noe mini-itx-greier, de trenger så vidt bare en kjøleribbe (de nyeste). Gå for en "vanlig" løsning, som en P4 eller AMD XP :thumbup:

Får å få til den strålen inne i glassbollen kan du enten konsentrere strålen fra en vanlig eheim eller noe sånt. (spørsmålet er om denne strålen vi bli for tynn)

Eller du kan kjøpe en pumpe for hagefontèner. Tenk på hvilken waterflow det ville gitt!!! :devil:

Blir nok en vanlig P4 ja, tenkte som sagt på Dette hovedkortet . :) Vil ha minst mulig HK, for å få hele pc'en minst mulig.

Hvilken pumpe jeg velger får jeg se på.. hvor stor waterflow den har er jo viktig :) Men den bør også bråke lite... Nå har jeg ca 0 erfaring med vannkjøling av PC, så hvilke pumper som er aktuelle har jeg ingen formening om :)

edit: link til hk.

/Pompel

Endret av Pompel
Lenke til kommentar
Sterkeste Eheim tror jeg ville funka bra.

Se her:

http://www.eheim.com/technik_pumpen.htm

1250...Centrifugal pump 1200 l/h

1200 L/H??? :wow:

er jo nesten mer enn høytrykksspyleren min det jo :cry:

hmmm.... :hmm:

@arnosmith:

Har ett par tre løsninger på det problemet også :)

Tenkte på å lage ett skott (skillevegg) ca 3/4 oppe i røret.

over skottet vil pumpa ligge, og de to slangene som går ned til HK vil gå igjennom skottet med pakning rundt, det vil bli så tett som det lar seg gjøre... håper jeg ;)

for å være helt sikker kan en legge en sensor på oversiden av skottet, som kopler ut 230v så fort det blir vått.. men, time will show :)

Endret av Pompel
Lenke til kommentar

hehe.. det første jeg også tenkte på når ejg så det første bildet var en sånn vann automat..

Pompel: hvis du skal ha hk i bånn, vil det ikke dli litt dumt med pci kort og slikt da?

edit: glemte å si at dette så tøft ut.

Endret av Natrium
Lenke til kommentar

Se her:

@arnosmith:

Har ett par tre løsninger på det problemet også :)

Tenkte på å lage ett skott (skillevegg) ca 3/4 oppe i røret.

over skottet vil pumpa ligge, og de to slangene som går ned til HK vil gå igjennom skottet med pakning rundt, det vil bli så tett som det lar seg gjøre... håper jeg ;)

for å være helt sikker kan en legge en sensor på oversiden av skottet, som kopler ut 230v så fort det blir vått.. men, time will show :)

Ideen er jo dritkul(!) hva med å få tak i en gammel "rent a cooler" og modde den?

Lenke til kommentar

@Natrium: skal legge ut noen bilder snart som viser hvordan jeg vil plassere Hovedkortet osv :)

@arnosmith:

var det som var tanken til å begynne med, men den hadde blitt så aaaaalt for stor :) Men... hvem vet.. kanskje jeg prater litt med vannmannen som er innom jobb av og til ;) men det får eventuellt bli prosjekt #2 :)

Lenke til kommentar

Se her:

1200l/h er ikke så mye. Har selv 1000l/h. Dessuten er det verdier oppgitt av fabrikanten, med litt motstand og diverse vannblokk blir flowen en del lavere enn oppgitt verdi.

@ pompel, det var nettopp det jeg tenkte på da jeg nevnte lekasje tidligere her i tråden. Du må kjøre og teste vannsystemet GRUNDIG før du putter maskina inn der.

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar

@Dr.X: Tror nok det siste jeg putter inn i denna maskina blir hovedkort/cpu :) den får nok en del dager som den kun blir stående å se flott ut ;)

edit: m/ full fart på pumpa da selvfølgelig. :p

Endret av Pompel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...