Gå til innhold

LCD skjerm og eksponering

Anbefalte innlegg

Bilder jeg tar med mitt nyinnkjøpte 300D ser riktig eksponert ut på LCD skjermen, men på monitoren min blir de klart undereksponert. Er dette normalt og noe en bør kalkulere inn eller er skjermen min feilkalibrert? Jeg har G3 et par år og har hatt noe av det samme problemet, men de fleste bildene jeg har levert for printing samsvarer ganske godt med det jeg ser på monitoren.

Tor Eivind Ravndal

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg skal si at det er det som er årsaken, men det kan ha noe med fargeprofiler å gjøre, at f.eks. skjermdriveren din bruker en fargeprofil som ikke er konfigurert for din skjerm.

Hvis du har Photoshop, prøv å kjøre konfigurerings-programmet for fargeprofiler der og se om Photoshop viser bildene dine mer slik du mener de skal være.

Lenke til kommentar
Hvis du har Photoshop, prøv å kjøre konfigurerings-programmet for fargeprofiler der og se om Photoshop viser bildene dine mer slik du mener de skal være.

Takk for tipset. Har bare Photoshop 5.0 LE, men Adobe Elements fulgte med. Skal installere og se om jeg finner fargeprofil programmet.

Lenke til kommentar

Hvis du knipser i jpeg, og 300D har samme mulighet som 10D har for å bruke AdobeRGB fargespekteret istedenfor sRGB, så bytt til dette samtidig, det gir mulighet for større fargedynamikk. Det hjelper ikke på eksponeringsproblemet, men det kan hjelpe deg til å få bittelitt bedre resultat dersom du må korrigere eksponeringen med photoshop i etterkant.

Lenke til kommentar
Bilder jeg tar med mitt nyinnkjøpte 300D ser riktig eksponert ut på LCD skjermen, men på monitoren min blir de klart undereksponert. Er dette normalt og noe en bør kalkulere inn eller er skjermen min feilkalibrert? Jeg har G3 et par år og har hatt noe av det samme problemet, men de fleste bildene jeg har levert for printing samsvarer ganske godt med det jeg ser på monitoren.

Tor Eivind Ravndal

Ikke forsøk å vurdere om eksponeringen er riktig ved å se på selve bildet på kameramonitoren. Bruk heller histogrammet og overeksponeringsindikatoren.

Lenke til kommentar

sverreb har helt rett. De fleste kamera justerer lysstyrke/kontrast for hvert bilde som skal vises på LCD skjermen sånn at det ofte er umulig å vurdere om bildene er riktig eksponert. Histogrammet vil alltid gi et riktig bilde av eksponeringen. På en del veldig dyre kamera så vises ikke bildet i det hele tatt, bare histogrammet.

Lenke til kommentar

Histogramet er det beste ja, men det er feil at histogram og overeksponerings-indikatoren alltid gir ett riktig bilde. Histogramet viser "summen" av histogrammene for alle tre fargekanalene. Det er derfor fint mulig å brenne ut en fargekanal uten at det blir indikert av det "totale" histogrammet, men kun vil være synlig når man ser på histogrammet for den fargekanalen alene.

Lenke til kommentar

I mange tilfeller så vises også utbrenning av en enkelt farvekanal klart i histogrammet. Man får en veldig karakteristisk pigg i histogrammet når det skjer. Når de andre farvekanalene også nærmer seg å være utbrent så blir piggen mere utvasket og vanskelig/umulig å se.

Med trening så vil man kunne vurdere eksponering med 100% nøyaktighet ved å sammenligne det øyet ser med det histogrammet viser. Det heter at fotografen er 80% og teknologien 20% og det stemmer ofte.

utbrent.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...