Gå til innhold

Hva er det med Quadro-kort?

Anbefalte innlegg

Greit nok at nVidias Quadro-serie er beregnet til 3D-rendering og videoredigering etc, men nøyaktig HVA er det som gjør at disse kortene er så mye bedre til denslags arbeid enn andre kort? Funksjoner? Frekvens? Kvalitet? Stabilitet? What?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skulle jeg også likt å visst!

Må vel være noe som er annerledes!

Min lillebror har et quadro xgl 380 til sin p4 2.4 ghz maskin og det så ikke dumt ut i farcry, til min store overraskelse :D Funker fett til spilling ellers også! :yes:

Endret av theck1
Lenke til kommentar

Leste en artikkel om ATI FireGL for en tid tilbake, sammenfatning gjengitt så godt jeg kan huske den. Regner med tilsvarende gjelder for nVidia.

FireGL-serien for bruk i arbeidsstasjoner benytter seg gjerne av samme prosessorkjerne som Radeon-serien. Forskjellen ligger litt i elektronikken rundt men hovedsaklig på driversiden. I tillegg er Fire-GL-serien gjerne sertifisert for bruk mot de større leverandørene av 3D programvare. Muligens er disse noe bedre optimalisert for f.eks. OpenGL som disse applikasjonene benytter seg av.

Forøvrig finnes også en egen AGP-standard for arbeidsstasjoner som kan gi mer strøm til kortene uten å benytte hardiskens strømforsyning.

Profesjonelle bruker har høyere krav til "garantert" stabilitet og er derfor i større grad villige til å betale dobbel pris for samme ytelse som Radeon-serien.

Mvh Jan I.

Lenke til kommentar

Vel.. i sin tid hadde de en del hardware akselerasjon av linje tegning og bedre AA av disse + en god del andre openGL funksjoner vanlige spillkort ikke støttet. Vet ikke hva som er forskjell nå lenger men et raskt søk på google.com gir HELT sikkert et riktig svar.

Lenke til kommentar

Quadro kortene støtter noen ekstra funksjoner som gir bedre ytelse i en del applikasjoner (3ds, maya, autocad..). Og de hadde mye ram, men i senere tid har "standard" kortene fått like mye.

Gpu'en på disse kortene er nøyaktig de samme som på "standard" kortene, men noen motstander på kortet fungerer som jumpere og forteller driverne om det er et Quadro kort, eller ikke.

Tidligere drev folk og loddet, og flyttet motstandene, så de ble Quadro kort. Senere kom SoftQuadro, som ved å patche driverne åpnet Qudro funksjonene. Får da fullverdige Quadro kort, med bedre ytelse i programmene som er optimaliserte for de ekstra instruksjonene. Men både orginale og "fake" Quadro kort yter litt dårligere i spill.

Nvidia nekter selfølgelig for at dette går an,og påstår at GPU'ene er helt forskjellige. Men i det stille legger de nye sperrer mot SoftQuadro i hver nye driverversjon.

Bruker selv 3D Studio Max litt, synes Quadro kortene er altfor overpriset. Dagens high end spillekort har nok ram, og kraft nok. Så spar pengene og kjøp mere ram, aldri nok, og mere avgjørende for ytelsen i 3ds Max når polygonene blir mange.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Profesjonelle 3d kort er optimalisert for 3d programmer som 3dsmax, maya osv.

*Bedre geometriske kvaliteter (ikke gfx glitcher, 3d feil på modeller som kan oppstå med vanlige 3d kort)

*Bedre AA

*Høyere oppløsninger

*2xDVI utganger

*Takler flere "rå" polygoner (ikke optimaliserte ved hjelp av en 3d motor, spill osv)

Det jeg kommer på nå.

(tilbake til eksamensøving. . . :( :( :( )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...