Gå til innhold

Oppsett av HDD og IDE kabler

Anbefalte innlegg

Jupp!

Nå er alle delene på plass igjen. Det er den nye maskinen som jeg tok opp her tildigere. Utrolig tregt

av komplett å ordne feilsendte pakker. Fikk ikke skjermkortet med det første og fikk strømadapter

for en bærebar pc istedet for skjermkortet. Tok vel 2 eller 3 uker å få skjermortet og det fikk

jeg igår. Lurer du på hvilken deler som kjøpt inn? Se her: Dataliste

- PS: Ikke svar på den tråden. Svar på denne tråden.

Men nå skal jeg bare spørre om noe annet.

# 1

Nå skal jeg installere Windows XP for foreldre mine siden det er hovedsakelig de som skal bruke

denne maskinen. Kjøpte en Abit NF7 og den fulgte det med en serllel2 converter som jeg kan

koble en IDE harddisk til SATA kabel.

- Hvorfor ikke tenke jeg og jeg har koblet den til. Men Windows XP skjønner det ikke, men det er

vel mest sannsyneligvis at jeg ikke har fått installer SATA driver disk som fulgte med. Den kan

ikke installeres på DOS. Så jeg må nok installere WinXP på IDE kabel som vanlig og installere den SATA

driver disk i ettertid og deretter koble disken med serillel2 converter?

# 2

Nå som jeg må koble harddisken på vanlig vis med IDE kabel, så har jeg hørt mye prat om ytelse

på hvordan man organiserer IDE kabel med cd/dvd- spiller/brenner sammen med harddisken.

På IDE1 så er den enden av kabelen koblet til DVD spilleren og kobler da den harddisken på

midten. Er det smartes å gjøre på den måten?

# 3

Harddisken er Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB 8MB IDE ATA/133 8MB cache 7200RPM.

160 GB er veldig mye! Jeg tenker å dele opp disken slikt for å organisere ting litt bedre. Slikt at

Windows XP får egen disk på ca 10 GB, programmer og spill på ca 20 GB og dele opp resten i 2 igjen

til private ting. Er det greit å ha 4 partisjoner på en svær harddisk?

Håper på kjappe svar... Maskinen bør være oppe og gå fort som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! Nå har jeg koblet disken til IDE kabelen, men det går tregere med å starte

maskinen.

Fikk denne meldingen; "Primary IDE channel no 80 conductor cable installed" og det får

jeg hver gang jeg starter maskinen.

Maskinen kjører tregere. Nå er jeg litt bekrymet. Hva skjer?

Lenke til kommentar
Men Windows XP skjønner det ikke, men det er

vel mest sannsyneligvis at jeg ikke har fått installer SATA driver disk som fulgte med. Den kan

ikke installeres på DOS. Så jeg må nok installere WinXP på IDE kabel som vanlig og installere den SATA

driver disk i ettertid og deretter koble disken med serillel2 converter?

Trykk F6 eller noe sånt når XP setup programmet loader (det blåe tekstbaserte grensesnittet) for å laste inn spesielle drivere fra diskett. Herblant SATA drivere.

Det står melding om dette nede på skjermen.

edit: skriveleif

Endret av spez
Lenke til kommentar

Snole: Det er 40-pin og 80 conductor kabel. Harddisken er IDE ATA 133.

- Jeg klarte på et eller en annen vis å snu kabelen helt motsatt. Har snudd den nå, men det

er for kort for å koble mellom DVD spilleren og harddisken. Skal finne fram en ekstra IDE kabel

for DVD spilleren.

spez: Ah takk for tipset! Men mens jeg har disken koblet til Serillel2 converter, så

finner ikke BIOS denne, men likevel det som kommer etter BIOS forteller det er en harddisk der.

Lenke til kommentar

1. For å laste inn SATA drivere, trykk F6 under installasjonen av WP.

2. Harddisk bør absolutt stå på IDE 1 som master

3. Alle optiske drev (CD/DVD/CDRW) bør stå på IDE 2

4. Jada, du kan godt ha 4 partisjoner på disken - du kan ha så mange du vil...gjerne 40 for den saks skyld........

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Rayline TWB:

1. Er der inne nå, men er veldig usikker om hvilken driver jeg skal velge:

- Intel® 82801ER SATA RAID Controller for Windows XP & 2000 (uakuelt)

- Silicon Image SiL 3112 SATA RAID Controller for Windows XP (Denne, eller...)

- Silicon Image SiL 3112 SATA RAID Controller for Windows 2000

- Silicon Image SiL 3114 SATA RAID Controller for Windows XP/Server 2003

- Silicon Image SiL 3114 SATA RAID Controller for Windows 2000

- VIA Serial ATA RAID Controller for Windows XP (... denne?)

- VIA Serial ATA RAID Controller for Windows 2000

- VIA Serial ATA RAID Controller for Windows 2003 IA32

2. Nå er IDE1 ledig, men harddisken er koblet til SATA1 med Serilell2 converter

3. Nå er DVD spilleren satt som master i IDE2

4. Greit... Trenger bare å finne ut hvor mange GB som skal fordeles.

Lenke til kommentar
Du må velge den SATA driveren som passer til brikkesettet på hovedkortet ditt vet du.............og som samsvarer med operativsystemet ditt selvfølgelig.

Okey! Det var den første som jeg tenkte. Takk... Nå går det som det skal. Skal begynne å

partisjonere disken nå.

Takker og bukker

Lenke til kommentar

Oj!

Fikk denne når Windows installeres:

"har ikke bestått Windows Logo-testingen for å bekrefte kompatibilitet med Windows XP.

Hvis du forsetter installasjonen av denne programvaren, vil det kunne skade eller destabilisere systemet, enten med en gang eller i fremtiden. Microsoft anbefaler på det sterkeste at du avbryter installasjonen nå og tar kontakt med programvareleverandøren for å få tak i programvare.

Vil du forsette å installere programvaren?

[Ja] [Nei]"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...